Speedparts steg 1 Bensintrykk-regulator
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Speedparts steg 1 Bensintrykk-regulator
Har akuratt fått speedparts steg 1, har Open Air kit fra før av, men det eneste som skjedde var at apc boksen ble sendt inn. Men skal jeg ikke få ny sånn Bensintrykk-regulator? Eller trenger man ikke det?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er vel ikkje BTR inkludert på Steg1 ifrå Speedparts. Det som er inkludert er vel bensinchip. Bensinchipet skal vel monterast i LH-boksa?
Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.
Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Men det eneste som har blitt gjort er å endre på apcen, har ikke blitt montert noe bensinchip. Hva er forskjell på bensinchip og btr?Hjelle, N6 skrev:Det er vel ikkje BTR inkludert på Steg1 ifrå Speedparts. Det som er inkludert er vel bensinchip. Bensinchipet skal vel monterast i LH-boksa?
Men om du vil bytter BTR skadar vel ikkje det akkurat. Originalt får en ei 185hk boks, der skal det byttast til 3bars BTR. 3bar BTR finn du på alle 2.3-motorar og alle 2.0i. Eg ville ihvertfall vurdert å montere 3bar BTR.
Men er det ikke nødvending med bensinchip?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Eg les berre ut av Speedparts sine sider at på steg 1 er det modifisert APC, luftfilter og bensinchip som inngår.
Bensinchip er som det ligg i namnet eit chip som vert montert i LH-boksa og vel står for "porsjoneringa" (mengda) av bensinen, medan ein BTR (bensintrykksregulator) bestemmer bensintrykket i systemet.
Bensinchip er som det ligg i namnet eit chip som vert montert i LH-boksa og vel står for "porsjoneringa" (mengda) av bensinen, medan ein BTR (bensintrykksregulator) bestemmer bensintrykket i systemet.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
APC = Automatic Perormance Control
Den Sjekker kun etter tenningsbank, og justerer ladetrykket ned om så intreffer. Kan optimeres for å oppnå høyere ladetrykk.
BTR = bensintrykkstegulator, denne må stå i forhold til dyser og program i hjernen. for høyt bensintrykk gjør at bilen går for fett.
Chip, optimerer hjernen etter effekt, ikke etter økonomi som er standard.
Altså, 3 forskjellige ting som skal harmonere, Ta kontat med din trimleverandør for evt. spørsmål. det er jo de som har kompetanse på egne varer!
Den Sjekker kun etter tenningsbank, og justerer ladetrykket ned om så intreffer. Kan optimeres for å oppnå høyere ladetrykk.
BTR = bensintrykkstegulator, denne må stå i forhold til dyser og program i hjernen. for høyt bensintrykk gjør at bilen går for fett.
Chip, optimerer hjernen etter effekt, ikke etter økonomi som er standard.
Altså, 3 forskjellige ting som skal harmonere, Ta kontat med din trimleverandør for evt. spørsmål. det er jo de som har kompetanse på egne varer!

1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Dette er jeg ingen ekspert på, men lambdasonden og LMM vil til en viss grad kompensere for mer luft inn. Skal du ha "nok" bensin til den økningen du får etter å ha skrudd opp trykket til rundt 1 bar må du ha chip i tillegg. Om jeg har skjønt det rett regulerer ikke lambdaen blandinga på maxlast(full gass), så den vil gå for magert.
BTR vil øke bensintrykket, slik at mer bensin presses igjennom dysene med den åpningstida boksen regner ut. Vil m.a.o. gå fett hvis boksen ikke vet om den. På lav belastning vil LMM og lambdaen til en viss grad kompensere for det. Jeg husker ikke tallet, men det skal en ganske lav feilprosent til i lambdaverdi i forhold til "forventet" verdi beregnet av boksen før check engine lyser opp. Så bare større BTR uten chip vil neppe funke bra.
Arrester meg om noe ikke stemmer helt.
Det som iallfall er sikkert er at det ikke er noen direkte forbindelse mellom APC og innsprøytningssystemet. Så en orginal boks til bensinsyst. vil ikke "vite om" økningen i trykk, annet enn gjennom LMM (mer luft inn) og lambda (blandingsforhold).
Du vil helt sikkert få tenningsbank med >1 bar ladetrykk og orginal bensinboks.
BTR vil øke bensintrykket, slik at mer bensin presses igjennom dysene med den åpningstida boksen regner ut. Vil m.a.o. gå fett hvis boksen ikke vet om den. På lav belastning vil LMM og lambdaen til en viss grad kompensere for det. Jeg husker ikke tallet, men det skal en ganske lav feilprosent til i lambdaverdi i forhold til "forventet" verdi beregnet av boksen før check engine lyser opp. Så bare større BTR uten chip vil neppe funke bra.
Arrester meg om noe ikke stemmer helt.
Det som iallfall er sikkert er at det ikke er noen direkte forbindelse mellom APC og innsprøytningssystemet. Så en orginal boks til bensinsyst. vil ikke "vite om" økningen i trykk, annet enn gjennom LMM (mer luft inn) og lambda (blandingsforhold).
Du vil helt sikkert få tenningsbank med >1 bar ladetrykk og orginal bensinboks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.

Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Hilsen Ole-P. N-154
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Enig!!Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim![]()
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Det som skjedde var at jeg ble påkjørt i vinter og hadde kun forsikringspenger å bruke på bil. Og er avhengig av bil og måtte ty til en bil for 20000. Tviler på å få en 96 modell for den summen.Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim![]()
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Men syns ikke å bruke 2000kr på trim fra speedparts er mye, er kun det jeg har tenkt å påkoste av trim. Har bare lyst å få en ekstra liten dytt. Er jo ikke akuratt ekstrem trim å få steg 1?
Mvh Roy-kevin Utsi
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Tusen takkPetter 900 T skrev:9000 er mye bil for pengene, kos deg med bilen din du!
Petter

Syns det er en veldig god bil å kjøre

Gleder meg til alt er i stand

Snakka med trim leverandøren, han skulle sjekke opp det med bensin chip, men han hadde ikke fått noe av leverandøren hans.
Håper bilen går litt jevnere med bensinchip

Ps. hadde ikke lyst å ta opp det med bensinchip når jeg ikke ante hva det var=) Og om det kanskje var innstalert

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
¨Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim![]()
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)
mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
9000 motorene er vel de mest solide motorene Saab har byggd?!oddiN108 skrev:¨Ole-P-N154 skrev:Jeg er heller ingen ekspert på dette, men hadde det ikke vært en ide å tenke seg om! Hvorfor begynne å trimme en 17 år gammel bil? Spar trimpengene, selg bilen, og så kan du kjøpe en bil som bare er ca 10 år gammel. Og så spare til trim![]()
Ved å gjøre dette får du glede av bilen, da den vil gå mesteparten av tiden, og du vil spare mye penger på "småting" som går i stykker "hele tiden". Du vil også slippe å bruke all fritiden din på hoggern, samt under/over/rundt bilen.
Jeg setter hvertfall stor pris på å kjøre min SAAB, ikke bare eie en.
Det er vel en kjent sak at gamle biler tåler mer juling og trim enn nyere biler, med tanke på toleransenivåer, økonomisk tenking osv.. Greit at selv nye saab er solide saker, men GM har fremdeles vært der med sparkeniven:)
mvh oddi
16 år gammel trimma saab:)


9³ TurboX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: