Om det å skru Saab!
Moderator: Moderatorer
Om det å skru Saab!
Leser her om gutta som skrur Saab og plages, akkurat som meg.. Takk, jeg trodde jeg var alene i verden som plagdes og slengte mange lumbugre ord ut i lufta.. Mange ganger har jeg lurt på hva det er slags mennesker som har bygd 9000 turboen min!? At det kan finnes så slemme mennesker som lager ting slik at man er pokker så nødt å demontere halve bilen før å kunne skifte/reparere selv den minste ting. De første 9000 ene var vel et sammarbeide med Fiat og Lancia, noe som forklarer ondskapsfullheten i konstruksjonen. Men en ting er nu positivt og det er holdbarheten på bilen. Min har rundet 500 000 km for en stund siden.. Om det er på samme blokka vet jeg ikke,men er litt i tvil siden det ikke er slitekant i sylindrene etter så mange km. Men mange fine bannskapsord har jeg ropt ut i atmosfæren i de årene jeg har hatt den, sikker 9000, så nummeret har flere betydninger i mitt tilfelle..
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Neida, går bra detKongerudN344 skrev:Har nå vært borti en del "slitsomme" løsninger på OG900 også jeg da.. Så og skylde på Fiat syntes jeg blir litt for enkelt....

Edit: Er da noen slitsomme løsninger på og900 også.. Men det som er mest slitsomt på 9000 er plassen. F. eks å ta av innsuget er jo en dags jobb i seg selv:)
Merker faktisk lysten på 9000 engang blir litt mindre når jeg har skrudd litt på den.. men men
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 136
- Registrert: 23 jan 2005, 01:00
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
For å slenge det ut så er saab en av de enklere bila å skru på. Har selv byttet topp på en Ford escort og der er snakk om idiotiske løsninger og trang plass. Husker gode gamle 900 jeg. Der var det god plass og enkelt å skru. Men uansett bilmerke så flyr det noen banneord uansett tror jeg. BARE IKKE BEGYNN Å SKRU PÅ FRANSKE BILER!
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Flyttet denne til Saab Annet...
9k har vel sine svake sider men det har søren meg alle bilmodeller!!
Alex: Skal da ikke være noe problem å ta av innsuget på en nyere 9k! Har du tatt av "veggen" mot "akvariet"? Hvis ikke så kan jeg forstå at det er trangt..
Jeg har jo hatt og900T16 i flere år også og jeg synes HELT KLART at 9k er mere lettskrudd!! At f.eks. du Alex synes noe annet er jo ikke noe rart så lenge du er vant til og900 men ikke har skrudd 9k før...
Wiggo: At du ikke har slitekant selv om bilen har gått 500k er ikke så uvanlig, blokka på Saabmotorene er utrolig slitesterke! Min gamle 9k Hadde gått 550k når jeg skiftet toppakning på den og der var det heller ingen slitekant
Den bilen går fortsatt den dag i dag og har vel rundet 750k nå, hehe 
9k har vel sine svake sider men det har søren meg alle bilmodeller!!
Alex: Skal da ikke være noe problem å ta av innsuget på en nyere 9k! Har du tatt av "veggen" mot "akvariet"? Hvis ikke så kan jeg forstå at det er trangt..
Jeg har jo hatt og900T16 i flere år også og jeg synes HELT KLART at 9k er mere lettskrudd!! At f.eks. du Alex synes noe annet er jo ikke noe rart så lenge du er vant til og900 men ikke har skrudd 9k før...
Wiggo: At du ikke har slitekant selv om bilen har gått 500k er ikke så uvanlig, blokka på Saabmotorene er utrolig slitesterke! Min gamle 9k Hadde gått 550k når jeg skiftet toppakning på den og der var det heller ingen slitekant


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Alle merker har selvfølgelig sine bak og fordeler:) Eller var det for og bak:) heheTT N12 skrev:Flyttet denne til Saab Annet...
9k har vel sine svake sider men det har søren meg alle bilmodeller!!
Alex: Skal da ikke være noe problem å ta av innsuget på en nyere 9k! Har du tatt av "veggen" mot "akvariet"? Hvis ikke så kan jeg forstå at det er trangt..
Jeg har jo hatt og900T16 i flere år også og jeg synes HELT KLART at 9k er mere lettskrudd!! At f.eks. du Alex synes noe annet er jo ikke noe rart så lenge du er vant til og900 men ikke har skrudd 9k før...
Jeg har tatt av innerskjermen på høyre side. Kansje du mener noe mot torpedo?
-Var nok litt teit det utsagnet mitt, siden jeg bare hadde plundret med innsuget. Kansje det var det jeg sammenlignet med på 9000 kontra 900

Men nå gidder jeg ikke å skrive mer, for nå er jeg ikke edru. Pubben, here i come

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det å fks. bytte toppakning er meir jobb på 9000 enn 900. Men prøv å bytt fks. hjullager eller støtdemparar/fjører framme på 900 vs 9000. 9000 er mykje meir lettskrua i det tilfelle.
Når vi bytta toppakning på broderen sin 2.3T tok vi ikkje laus plasten ved akvariet, vi lirka berre innsuget rett ut.
Det var som du seier litt trongt, men det skal gå 
Når vi bytta toppakning på broderen sin 2.3T tok vi ikkje laus plasten ved akvariet, vi lirka berre innsuget rett ut.


- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Ikke fullt så enkelt... Det var et samarbeidsprosjekt mellom Saab og Fiat og Alfa Romeo. Fiat eide allerede Lancia, så det skulle bli 4 biler .. Det viste seg at ikke alle tenkte likt, og det sies(jeg kan ikke garantere for dette men det høres sannsynlig ut..) at til slutt så var ikke engang de platebitene som ser like ut, like.... Betraktelig tykkere gods i Saaben!Eirik N396 skrev: Du har ihvertfall rett i at Saab 9000 kommer av Lancia, som drev og utviklet sin utgave (Thema?) akkurat da Saab pønsket på noe lignende. Derfor ble det til at Saab brukte denne som utgangspunkt.

Alfa på sin side holdt på med en bakhjulsdrevet versjon.. men så solgte den Italienske staten sin aksjepost til Fiat etter å ha brukt billioner av lire på å få merket på beina igjen!



Hovedpoenget er at Saab 9000 IKKE er en Fiat! Men noen likheter er det jo..

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Eh.. glemte det jeg mente om saken.... Saab er ikke mer tungskrudd enn noen annen bil.. Har vært borti litt av hvert, Datsun Nissan, Honda, Opel, og litt Mazda og Ford... Verst av alle var en gammel Merce, med et hav av plass under panseret! Hjalp ikke, alt var idiotisk plassert, med idiotiske løsninger
... Litt sære ting finnes hos alle.... 


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Ifølge min dvd (Saab 1946 - 2006 , en dvd om alle modellene, utvikling ++) ble det på 70-tallet bestemt av Saabs diretkør at det skulle produseres en ny og større modell. Tidligere hadde Saab alltid utviklet sine modeller helt på egen hånd. Dette var ikke lenger mulig, for kostnadene ved dette ble for store. Derfor vendte Saab seg til Lancia, som på det tidspunktet drev og utviklet en bil som lignet det Saab hadde i tankene. Sjefsdesigneren hos Italdesign (er det her fiat m. fl. kommer inn i bildet?) designet bilen.
Videre ble det bestemt at begge bilene skulle beholde sine særegenheter.
Videre ble det bestemt at begge bilene skulle beholde sine særegenheter.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Som sagt, Fiat eier, og eide under utviklingen, Lancia.
Designet av 9000(cc- utgaven, den opprinnelige,) er meget mulig av Italdesign, det vat et av de heteste designhusene på den tiden.
Siste bil av firkløveren var Alfa 164, den var derimot en Pininfarina-jobb.
Men det er jo i basisen mye er felles.. Og i dørhåndtak..
Det finnes vel en Saab-Lancia modell, som er noe eldre enn 9000??
En merkelig sak at jeg husker sånt, men glemmer fargenummeret på min egen cse.... 
Designet av 9000(cc- utgaven, den opprinnelige,) er meget mulig av Italdesign, det vat et av de heteste designhusene på den tiden.
Siste bil av firkløveren var Alfa 164, den var derimot en Pininfarina-jobb.
Men det er jo i basisen mye er felles.. Og i dørhåndtak..

Det finnes vel en Saab-Lancia modell, som er noe eldre enn 9000??



MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)