Om det å skru Saab!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Wiggo
Innlegg: 3
Registrert: 29 jul 2006, 16:05
Sted: Båtsfjord

Om det å skru Saab!

Legg inn av Wiggo » 03 aug 2006, 15:15

Leser her om gutta som skrur Saab og plages, akkurat som meg.. Takk, jeg trodde jeg var alene i verden som plagdes og slengte mange lumbugre ord ut i lufta.. Mange ganger har jeg lurt på hva det er slags mennesker som har bygd 9000 turboen min!? At det kan finnes så slemme mennesker som lager ting slik at man er pokker så nødt å demontere halve bilen før å kunne skifte/reparere selv den minste ting. De første 9000 ene var vel et sammarbeide med Fiat og Lancia, noe som forklarer ondskapsfullheten i konstruksjonen. Men en ting er nu positivt og det er holdbarheten på bilen. Min har rundet 500 000 km for en stund siden.. Om det er på samme blokka vet jeg ikke,men er litt i tvil siden det ikke er slitekant i sylindrene etter så mange km. Men mange fine bannskapsord har jeg ropt ut i atmosfæren i de årene jeg har hatt den, sikker 9000, så nummeret har flere betydninger i mitt tilfelle..

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 03 aug 2006, 16:07

Har sett, i likhet med flere andre her, B202-blokker med godt over 400.000km uten slitekant så det kan jo hende din også er original. :)
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 aug 2006, 16:20

Er dette et teknisk spørsmål? :P

Du har ihvertfall rett i at Saab 9000 kommer av Lancia, som drev og utviklet sin utgave (Thema?) akkurat da Saab pønsket på noe lignende. Derfor ble det til at Saab brukte denne som utgangspunkt.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2006, 16:29

Driver å bytter toppakning på en 9000 nå.. Fy F*** for en drittjobb. Lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet.. :wink:

Lenge leve Åge900 :D
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 aug 2006, 17:07

Har nå vært borti en del "slitsomme" løsninger på OG900 også jeg da.. Så og skylde på Fiat syntes jeg blir litt for enkelt....

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2006, 17:08

KongerudN344 skrev:Har nå vært borti en del "slitsomme" løsninger på OG900 også jeg da.. Så og skylde på Fiat syntes jeg blir litt for enkelt....
Neida, går bra det :wink:

Edit: Er da noen slitsomme løsninger på og900 også.. Men det som er mest slitsomt på 9000 er plassen. F. eks å ta av innsuget er jo en dags jobb i seg selv:)

Merker faktisk lysten på 9000 engang blir litt mindre når jeg har skrudd litt på den.. men men
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Legg inn av Ecopower N_221 » 03 aug 2006, 17:12

For å slenge det ut så er saab en av de enklere bila å skru på. Har selv byttet topp på en Ford escort og der er snakk om idiotiske løsninger og trang plass. Husker gode gamle 900 jeg. Der var det god plass og enkelt å skru. Men uansett bilmerke så flyr det noen banneord uansett tror jeg. BARE IKKE BEGYNN Å SKRU PÅ FRANSKE BILER!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 aug 2006, 17:28

Flyttet denne til Saab Annet...

9k har vel sine svake sider men det har søren meg alle bilmodeller!!

Alex: Skal da ikke være noe problem å ta av innsuget på en nyere 9k! Har du tatt av "veggen" mot "akvariet"? Hvis ikke så kan jeg forstå at det er trangt..

Jeg har jo hatt og900T16 i flere år også og jeg synes HELT KLART at 9k er mere lettskrudd!! At f.eks. du Alex synes noe annet er jo ikke noe rart så lenge du er vant til og900 men ikke har skrudd 9k før...

Wiggo: At du ikke har slitekant selv om bilen har gått 500k er ikke så uvanlig, blokka på Saabmotorene er utrolig slitesterke! Min gamle 9k Hadde gått 550k når jeg skiftet toppakning på den og der var det heller ingen slitekant 8) Den bilen går fortsatt den dag i dag og har vel rundet 750k nå, hehe 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 aug 2006, 19:18

TT N12 skrev:Flyttet denne til Saab Annet...

9k har vel sine svake sider men det har søren meg alle bilmodeller!!

Alex: Skal da ikke være noe problem å ta av innsuget på en nyere 9k! Har du tatt av "veggen" mot "akvariet"? Hvis ikke så kan jeg forstå at det er trangt..

Jeg har jo hatt og900T16 i flere år også og jeg synes HELT KLART at 9k er mere lettskrudd!! At f.eks. du Alex synes noe annet er jo ikke noe rart så lenge du er vant til og900 men ikke har skrudd 9k før...
Alle merker har selvfølgelig sine bak og fordeler:) Eller var det for og bak:) hehe

Jeg har tatt av innerskjermen på høyre side. Kansje du mener noe mot torpedo?

-Var nok litt teit det utsagnet mitt, siden jeg bare hadde plundret med innsuget. Kansje det var det jeg sammenlignet med på 9000 kontra 900 :wink:

Men nå gidder jeg ikke å skrive mer, for nå er jeg ikke edru. Pubben, here i come :absolute:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 aug 2006, 19:33

Det å fks. bytte toppakning er meir jobb på 9000 enn 900. Men prøv å bytt fks. hjullager eller støtdemparar/fjører framme på 900 vs 9000. 9000 er mykje meir lettskrua i det tilfelle.

Når vi bytta toppakning på broderen sin 2.3T tok vi ikkje laus plasten ved akvariet, vi lirka berre innsuget rett ut. :D Det var som du seier litt trongt, men det skal gå :)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 03 aug 2006, 21:25

Eirik N396 skrev: Du har ihvertfall rett i at Saab 9000 kommer av Lancia, som drev og utviklet sin utgave (Thema?) akkurat da Saab pønsket på noe lignende. Derfor ble det til at Saab brukte denne som utgangspunkt.
Ikke fullt så enkelt... Det var et samarbeidsprosjekt mellom Saab og Fiat og Alfa Romeo. Fiat eide allerede Lancia, så det skulle bli 4 biler .. Det viste seg at ikke alle tenkte likt, og det sies(jeg kan ikke garantere for dette men det høres sannsynlig ut..) at til slutt så var ikke engang de platebitene som ser like ut, like.... Betraktelig tykkere gods i Saaben! :D
Alfa på sin side holdt på med en bakhjulsdrevet versjon.. men så solgte den Italienske staten sin aksjepost til Fiat etter å ha brukt billioner av lire på å få merket på beina igjen! :shock: ( Høres ut som en skikkelig mafiahandel spør du meg!) :doubt: Dermed bestemte Fiat at Alfa fikk gjøre som alle de andre... bygge forhjulstrekk :cry:
Hovedpoenget er at Saab 9000 IKKE er en Fiat! Men noen likheter er det jo.. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 03 aug 2006, 21:35

Eh.. glemte det jeg mente om saken.... Saab er ikke mer tungskrudd enn noen annen bil.. Har vært borti litt av hvert, Datsun Nissan, Honda, Opel, og litt Mazda og Ford... Verst av alle var en gammel Merce, med et hav av plass under panseret! Hjalp ikke, alt var idiotisk plassert, med idiotiske løsninger :twisted: ... Litt sære ting finnes hos alle.... :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 aug 2006, 21:39

Ok. Ifølge min dvd om Saabs historie er ihvretfall 9000 bygget med utgangspunkt i Lancia synes jeg å huske. Men dette skal jeg nå sjekke.. ;)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 aug 2006, 00:25

Ifølge min dvd (Saab 1946 - 2006 , en dvd om alle modellene, utvikling ++) ble det på 70-tallet bestemt av Saabs diretkør at det skulle produseres en ny og større modell. Tidligere hadde Saab alltid utviklet sine modeller helt på egen hånd. Dette var ikke lenger mulig, for kostnadene ved dette ble for store. Derfor vendte Saab seg til Lancia, som på det tidspunktet drev og utviklet en bil som lignet det Saab hadde i tankene. Sjefsdesigneren hos Italdesign (er det her fiat m. fl. kommer inn i bildet?) designet bilen.

Videre ble det bestemt at begge bilene skulle beholde sine særegenheter.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 04 aug 2006, 23:52

Som sagt, Fiat eier, og eide under utviklingen, Lancia.
Designet av 9000(cc- utgaven, den opprinnelige,) er meget mulig av Italdesign, det vat et av de heteste designhusene på den tiden.
Siste bil av firkløveren var Alfa 164, den var derimot en Pininfarina-jobb.
Men det er jo i basisen mye er felles.. Og i dørhåndtak.. :wink:
Det finnes vel en Saab-Lancia modell, som er noe eldre enn 9000?? :? :? En merkelig sak at jeg husker sånt, men glemmer fargenummeret på min egen cse.... :oops:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar