Div. spm. om saab 900 motorer/stempel osv. (havari)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Div. spm. om saab 900 motorer/stempel osv. (havari)

Legg inn av Pål N526 » 11 aug 2006, 10:41

På vei nordover etter 14 dagers deilig sommerferie i kr. sand, så klarer saaben min å sprekke 3 stempler og det stemelet som ikke sprakk var rådelageret sarv.. pga lageret var sarv har stempelet laga noen stygge merker i sylindervegga og lurer derfor på følgende:

1. Er det samma BLOKK på alle 900 bilane, slik at jeg kan ta ei brukt?
2. Hvordan er det med stempel og slikt?
3. Hvor mye kan en borre opp ei blokk?
4. Er det samma blokka på en 2.3 liter?
5. Noen som veit hvor stempler kan skaffes.. ser at sp ikke leverer stempel lengere :(
6. Er 16v stempelene ulike i fra 8v stempel? skal ha stempel til 16v!

Søker serriøse svar av de som har 99% peil!

Mvh. Pål
Sist redigert av Pål N526 den 11 aug 2006, 18:05, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Martin N612
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 27 mar 2006, 15:57
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Martin N612 » 11 aug 2006, 11:14

1. Er vel samme blokk på samtlige 900 81-93, bortsett fra 2,1 literen.. eneste forskjellen på 8v/16v er vel register drev, kjede men dette går jo ikke på selve blokka.

3. Vet noen som har 95mm borring, mot orignale 90mm.. men da begynner sylinder veggene og bli tynne.
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 11 aug 2006, 17:09

2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 aug 2006, 18:04

er det samme stempler på 16v og 8v?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 aug 2006, 18:27

Mener det er lavere komp med T8-stempler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 11 aug 2006, 18:31

Ingvar N629 skrev:Mener det er lavere komp med T8-stempler.
plass til mer ladetrykk :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 aug 2006, 18:43

Pancho N497 skrev:
Ingvar N629 skrev:Mener det er lavere komp med T8-stempler.
plass til mer ladetrykk :D
Jeg trenger 16v stempler.. hvor fikk du tak i de du har?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 11 aug 2006, 19:43

Datapaal N526 skrev:
Pancho N497 skrev:
Ingvar N629 skrev:Mener det er lavere komp med T8-stempler.
plass til mer ladetrykk :D
Jeg trenger 16v stempler.. hvor fikk du tak i de du har?
tror ikke det er så veldig stor forskjell på kompresjonen, så tror de funker fint. det vet kanskje andre her på forumet bedre enn meg?

kjøpte de på speedparts ifjor, splitter nye med ringer.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 aug 2006, 01:58

fører speedparts stempeler enda?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 12 aug 2006, 02:53

8 og 16 stempler går ikke overens, 8 stemplene vil stange i ventil-løfterene eller noe slikt...
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 12 aug 2006, 09:23

Vangen N622 skrev:8 og 16 stempler går ikke overens, 8 stemplene vil stange i ventil-løfterene eller noe slikt...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... kolvar+t16
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 aug 2006, 12:13

Pancho N497 skrev:
Vangen N622 skrev:8 og 16 stempler går ikke overens, 8 stemplene vil stange i ventil-løfterene eller noe slikt...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... kolvar+t16
'

Jeg vil ikke ha noen diskusjon om de passer her.. Vil ha tak i nye 16v stempler! hvor kan de skaffes? Fører sp de enda?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 aug 2006, 12:17

Svarer her jeg Datapaal...

Hva med Coswort stempler....? De er smidde, og koster ikke all verden. Blokka di må borres opp bittelitt.. og stemplene må dreies av 2mm på toppen for riktig komp.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 12 aug 2006, 13:12

Datapaal N526 skrev:
Pancho N497 skrev:
Vangen N622 skrev:8 og 16 stempler går ikke overens, 8 stemplene vil stange i ventil-løfterene eller noe slikt...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... kolvar+t16
'

Jeg vil ikke ha noen diskusjon om de passer her.. Vil ha tak i nye 16v stempler! hvor kan de skaffes? Fører sp de enda?
ring sp og spør davel.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 aug 2006, 03:24

alex_ander3@hotmail.com skrev:Svarer her jeg Datapaal...

Hva med Coswort stempler....? De er smidde, og koster ikke all verden. Blokka di må borres opp bittelitt.. og stemplene må dreies av 2mm på toppen for riktig komp.
ouff.. det hørtes komplisert ut:p vil helst ha motoren så orginal så overhodet mulig uten noe ekstra borring og fresing osv osv:p
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar