Div. spm. om saab 900 motorer/stempel osv. (havari)
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
3: SAAB prøvde å montere turbo på 2.1-literen, i eit forsøk på å gi 900:an litt ekstra knuff. Dei kom til at kjølinga vart for dårlig, eg ville ihvertfall gjordt som "insjenørena" og holdt meg til 90-boring.
4: Nei.
5: Ta kontakt med eit firma som driv med motorbygging, det er vel større sjangs for å finne stempel der enn ifrå Mekonomen med venner.
4: Nei.
5: Ta kontakt med eit firma som driv med motorbygging, det er vel større sjangs for å finne stempel der enn ifrå Mekonomen med venner.
skal man ha i nye stempelringer så må man hone, slik at de skal slipe seg til sylinderveggene og bli tette.. dette gjøres jo selvfølgelig ikke ofte da..ut218 skrev:Jeg har hørt at man ikke skal borre eller hone en sylinder. Man ødelegger jo egentlig sylinderoverflaten som er herdet, og holdbarheten går veldig tilbake. Ihvertfall hva en mekaniker har sagt.

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Det er ikke samme blokk fra 81-93. Det du skal ha er ei blokk som er lik din egen. Om du har startmotor under eksosmanifold, må du ha ei blokk fra en bil med det samme. Har du med startmotor under innsug må du ha en blokk fra samme type. Dette av den enkle grunn at startmotorene er forskjellige og den viktigste grunnen at hullet i blokka til oljereturen på turboen er forskjellig. (Langt bak på de med startmotor under eksosmanifold og langt foran for de med startmotor under innsug.
PS! - Det er samme blokk på 2.0i og 2.0turbo.
Stempler burde du få tak i de som er til 16V Turbo. Det går med 8V, men du får lavere komp og må da kompensere for det med annen bensin/luft blanding. Dvs chip eller ny mapping av styresystem. Du kan ikke kjøre med 2.0i stempler. De har for høy komp.
Så da gjenstår det bare å identifisere sine egne deler og gå på jakt etter like
:)
Hvis du har startmotor under innsuget så kan jeg sikkert hjelpe deg med blokk, men ikke stempler/råder.
PS! - Det er samme blokk på 2.0i og 2.0turbo.
Stempler burde du få tak i de som er til 16V Turbo. Det går med 8V, men du får lavere komp og må da kompensere for det med annen bensin/luft blanding. Dvs chip eller ny mapping av styresystem. Du kan ikke kjøre med 2.0i stempler. De har for høy komp.
Så da gjenstår det bare å identifisere sine egne deler og gå på jakt etter like

Hvis du har startmotor under innsuget så kan jeg sikkert hjelpe deg med blokk, men ikke stempler/råder.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Enklest å få tak i en komplett blokk med stempler.
Som Mortimer sier så skiller det på blokka før/etter -85. Kan iofs være bedre med startmotoren under innsuget istedet pga varmen som starteren utsettes for under grenrøret. Bedre oljepumpe på de "nye". Skiller litt på oljetilførsel til turbo på den gamle blokka også. Lettere tilgang på "nye" blokker er det også, kan jo også tas fra 9000. Det å bytte stempel i eksisterende blokk er ikke alltid like greit. Bør jo hones av en proff ved stempelringsbytte. En annen ting er at det er forskjellige klassifiseringer(størrelser, A AB B og C) på stemplene, kan skille i samme blokk. Dette står på blokka og på stemplene, man bør jo da ha samme. Ex C størrelse i en A sylinder kan bli litt vel trangt
Som Mortimer sier så skiller det på blokka før/etter -85. Kan iofs være bedre med startmotoren under innsuget istedet pga varmen som starteren utsettes for under grenrøret. Bedre oljepumpe på de "nye". Skiller litt på oljetilførsel til turbo på den gamle blokka også. Lettere tilgang på "nye" blokker er det også, kan jo også tas fra 9000. Det å bytte stempel i eksisterende blokk er ikke alltid like greit. Bør jo hones av en proff ved stempelringsbytte. En annen ting er at det er forskjellige klassifiseringer(størrelser, A AB B og C) på stemplene, kan skille i samme blokk. Dette står på blokka og på stemplene, man bør jo da ha samme. Ex C størrelse i en A sylinder kan bli litt vel trangt

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Ikke kjøp Samme blokka som meg
Har 84 blokk med starteren under eksosmanifoilen.. Er noe dritt å måtte fjerne den hver gang motoren skal ut eller det er noe med den... Også så var det trangere oljekaneler da.. Men dette er ikke noe å tenke på for vanlig mann i gata.... 


1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Hva sa morra di om å onanere?ut218 skrev:Jeg har hørt at man ikke skal borre eller hone en sylinder. Man ødelegger jo egentlig sylinderoverflaten som er herdet, og holdbarheten går veldig tilbake. Ihvertfall hva en mekaniker har sagt.
er alle sylindervegger herdet? NEI
på og900 kan man fint borre til overdim, en venn av meg i sverige har 2.1 liter med turbo, funker bra!
"Gatebilen" har 1.0 i overdim, funker meget bra!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226