Div. spm. om saab 900 motorer/stempel osv. (havari)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 aug 2006, 11:21

3: SAAB prøvde å montere turbo på 2.1-literen, i eit forsøk på å gi 900:an litt ekstra knuff. Dei kom til at kjølinga vart for dårlig, eg ville ihvertfall gjordt som "insjenørena" og holdt meg til 90-boring.

4: Nei.

5: Ta kontakt med eit firma som driv med motorbygging, det er vel større sjangs for å finne stempel der enn ifrå Mekonomen med venner.

øyvind99
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 24 nov 2005, 18:26
Sted: årnes

motor

Legg inn av øyvind99 » 14 aug 2006, 16:03

firmaet REKO as i ski,akershus.har alt av motordeler.de fleste motorfirmaer kjøper derfra..

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 17 aug 2006, 09:25

Jeg har hørt at man ikke skal borre eller hone en sylinder. Man ødelegger jo egentlig sylinderoverflaten som er herdet, og holdbarheten går veldig tilbake. Ihvertfall hva en mekaniker har sagt.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 aug 2006, 13:42

ut218 skrev:Jeg har hørt at man ikke skal borre eller hone en sylinder. Man ødelegger jo egentlig sylinderoverflaten som er herdet, og holdbarheten går veldig tilbake. Ihvertfall hva en mekaniker har sagt.
skal man ha i nye stempelringer så må man hone, slik at de skal slipe seg til sylinderveggene og bli tette.. dette gjøres jo selvfølgelig ikke ofte da.. :D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 aug 2006, 14:17

Det er ikke samme blokk fra 81-93. Det du skal ha er ei blokk som er lik din egen. Om du har startmotor under eksosmanifold, må du ha ei blokk fra en bil med det samme. Har du med startmotor under innsug må du ha en blokk fra samme type. Dette av den enkle grunn at startmotorene er forskjellige og den viktigste grunnen at hullet i blokka til oljereturen på turboen er forskjellig. (Langt bak på de med startmotor under eksosmanifold og langt foran for de med startmotor under innsug.
PS! - Det er samme blokk på 2.0i og 2.0turbo.

Stempler burde du få tak i de som er til 16V Turbo. Det går med 8V, men du får lavere komp og må da kompensere for det med annen bensin/luft blanding. Dvs chip eller ny mapping av styresystem. Du kan ikke kjøre med 2.0i stempler. De har for høy komp.

Så da gjenstår det bare å identifisere sine egne deler og gå på jakt etter like ;):)

Hvis du har startmotor under innsuget så kan jeg sikkert hjelpe deg med blokk, men ikke stempler/råder.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 17 aug 2006, 14:52

Enklest å få tak i en komplett blokk med stempler.
Som Mortimer sier så skiller det på blokka før/etter -85. Kan iofs være bedre med startmotoren under innsuget istedet pga varmen som starteren utsettes for under grenrøret. Bedre oljepumpe på de "nye". Skiller litt på oljetilførsel til turbo på den gamle blokka også. Lettere tilgang på "nye" blokker er det også, kan jo også tas fra 9000. Det å bytte stempel i eksisterende blokk er ikke alltid like greit. Bør jo hones av en proff ved stempelringsbytte. En annen ting er at det er forskjellige klassifiseringer(størrelser, A AB B og C) på stemplene, kan skille i samme blokk. Dette står på blokka og på stemplene, man bør jo da ha samme. Ex C størrelse i en A sylinder kan bli litt vel trangt :wink:
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 aug 2006, 15:35

Ikke kjøp Samme blokka som meg :roll: Har 84 blokk med starteren under eksosmanifoilen.. Er noe dritt å måtte fjerne den hver gang motoren skal ut eller det er noe med den... Også så var det trangere oljekaneler da.. Men dette er ikke noe å tenke på for vanlig mann i gata.... :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 17 aug 2006, 15:46

ut218 skrev:Jeg har hørt at man ikke skal borre eller hone en sylinder. Man ødelegger jo egentlig sylinderoverflaten som er herdet, og holdbarheten går veldig tilbake. Ihvertfall hva en mekaniker har sagt.
Hva sa morra di om å onanere?

er alle sylindervegger herdet? NEI

på og900 kan man fint borre til overdim, en venn av meg i sverige har 2.1 liter med turbo, funker bra!

"Gatebilen" har 1.0 i overdim, funker meget bra!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 17 aug 2006, 20:19

Petter 900 T skrev:
ut218 skrev:Jeg har hørt at man ikke skal borre eller hone en sylinder. Man ødelegger jo egentlig sylinderoverflaten som er herdet, og holdbarheten går veldig tilbake. Ihvertfall hva en mekaniker har sagt

Hva sa morra di om å onanere?.
Dagens :D
Mvh
Eimund

Svar