Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 27 aug 2006, 19:33
ParADigM N558 skrev:TT N12 skrev:
Ingen 9000 har noensinne hatt mere enn 225 hk orginalt(CS Aero).
Turbo S finnes både som CC i 91 og CSE 92.
Feil: 9000enen jeg kjører nå har 250 trøkk, og nesten 400 drag mener jeg.. Det er orginalt fra fabrikk! Orginal ECU, luft og eksos.. Saab har ergo levert 250 hesters 9000'ener.. ECUen er den samme som Saab leverte til svenske politibiler, så den er orginal...

Er forøvrig en 94 mod. CSE (uten takluke:p )
SAAB har levert mykje "uoffisielle" specialare, denne politiversjonen du snakkar om har den vanlige mann i gata aldri kunne ha kjøpt ny over disk. Og har også høyrt om tilfelle der SAAB-ansette på fabrikken har gitt si eiga APC evt. Trionic-boks litt "behandling" når bilen var ny.
Men for den vanlige mann i gata er det som TT seier, 225hk som er "top of the line".
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 27 aug 2006, 20:39
Eirik N396 skrev:ParADigM N558 skrev:
Feil: 9000enen jeg kjører nå har 250 trøkk, og nesten 400 drag mener jeg..
hvor mange kW står i vognkortet ditt?
Vangen N622 skrev:250hk burde bli 156,25kw
Jeg kan også regne. Jeg ville ha tallet fra Robert selv, som han kan lese fra vognkortet.
-
TurboRoger_N486
- 0.7 bar

- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Legg inn
av TurboRoger_N486 » 27 aug 2006, 22:03
Ehm min bil står det 184 kw i vognkortet ... og det skal tilsvare 250 hk. 156kw er jo langt mindre... .
9000 har maks 225 hk..
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
-
LOH171
- 0.7 bar

- Innlegg: 153
- Registrert: 19 okt 2003, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av LOH171 » 27 aug 2006, 22:11
156 Kw er ca. 212 HK
1 HK er 735 w.
2005 9-5 Estate
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 27 aug 2006, 23:08
Okay, må ha feil lærdom om hk-kw regning. Skulle være samme som kmt-mph, altså 1x1,6 men jeg har sikkert hørt feil da. Hva skal man gange kw for å få hk da? (x*kw=hk) x=?
Saab er livet! 
-
TurboTor_ N579
- 1.2 bar

- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Legg inn
av TurboTor_ N579 » 27 aug 2006, 23:34
Vangen N622 skrev:Okay, må ha feil lærdom om hk-kw regning. Skulle være samme som kmt-mph, altså 1x1,6 men jeg har sikkert hørt feil da. Hva skal man gange kw for å få hk da? (x*kw=hk) x=?
212/156 = 1,36
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 27 aug 2006, 23:34
Hjelle, N6 skrev:Husk også på at CC Turbo S vart levert som M92 også.
Gamlebilen til Turbo_KK her på forumet er ein slik, rett nok ein US-modell.
Kun i USA, der ble CSE introdusert først som M93 tror jeg..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Vangen N622
- 2.0 bar

- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Legg inn
av Vangen N622 » 28 aug 2006, 01:16
TurboTor_ N579 skrev:Vangen N622 skrev:Okay, må ha feil lærdom om hk-kw regning. Skulle være samme som kmt-mph, altså 1x1,6 men jeg har sikkert hørt feil da. Hva skal man gange kw for å få hk da? (x*kw=hk) x=?
212/156 = 1,36
Aha, da har æ blanda 1,36 og 1,6 da.

Saab er livet! 
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 aug 2006, 12:05
Vangen N622 skrev:250hk burde bli 156,25kw
Står 152kW i registret til mekonomen i allfall.. står nada i vognkortet
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 aug 2006, 20:47
Daniel skrev:ParADigM N558 skrev:Vangen N622 skrev:250hk burde bli 156,25kw
Står 152kW i registret til mekonomen i allfall.. står nada i vognkortet
152 kilowatts = 203.835358 HP
Vil si dette er en "vanlig" 2.3 turbo - verken LTT eller Aero her. Og ikke 250 gamp.
FEIL
Jeg har dragga mot Daniel her på forumet. Han har en 9000 2.3 Turbo med 230 hester. Dvs. Stage 2 fra speedparts mener jeg på... er ei stund siden. Ett år nyere bil tror jeg og det var.
Første og andregiret lå vi temmelig likt, men når jeg smekka den i 3'an så kunne han bare kiss my ass goodbye.
Har forstått det slik at ECUen til 9000 lar ikke turboen lade maksimalt før den har havnet i 3'an. Dette ser jeg også på APC/Turbo-måleren, den havner ikke i det røde feltet i førstegir, såvidt i det røde feltet i andregir, og i tredjegir ligger den godt mot slutten av det røde feltet!
SÅ FU! Kanskje ikke registrert med 250 hester, men den har mer enn 230, og mindre enn 330 (har kjørt mot en Supra MKIV) hehe

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 aug 2006, 21:31
Vangen N622 skrev:Er det anti-spinn på 9000?
På noen....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 aug 2006, 21:39
ParADigM N558 skrev:Daniel skrev:ParADigM N558 skrev:
Står 152kW i registret til mekonomen i allfall.. står nada i vognkortet
152 kilowatts = 203.835358 HP
Vil si dette er en "vanlig" 2.3 turbo - verken LTT eller Aero her. Og ikke 250 gamp.
FEIL
Jeg har dragga mot Daniel her på forumet. Han har en 9000 2.3 Turbo med 230 hester. Dvs. Stage 2 fra speedparts mener jeg på... er ei stund siden. Ett år nyere bil tror jeg og det var.
Første og andregiret lå vi temmelig likt, men når jeg smekka den i 3'an så kunne han bare kiss my ass goodbye.
Har forstått det slik at ECUen til 9000 lar ikke turboen lade maksimalt før den har havnet i 3'an. Dette ser jeg også på APC/Turbo-måleren, den havner ikke i det røde feltet i førstegir, såvidt i det røde feltet i andregir, og i tredjegir ligger den godt mot slutten av det røde feltet!
SÅ FU! Kanskje ikke registrert med 250 hester, men den har mer enn 230, og mindre enn 330 (har kjørt mot en Supra MKIV) hehe

Daniel har jo automat så den sammenligningen blir vel i drøyeste laget...
Desuten så har han etter eget utsagn ikke gjort noe med eksos så han har nok Stage 1 (som forøvrig ofte har momentbegrensning i automatbiler)
Men om du er i tvil hva du har så les av nummeret på Trionic-boksen så ser vi i allefall om du har noe orginalt eller om den er omprogramert.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
HansWF N416
- 2.0 bar

- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Legg inn
av HansWF N416 » 29 aug 2006, 23:24
Hei. Jeg er nå den lykklige eier av 9000 CC Aero/9000 S som det er prat på i begynnelsen av tråden her. Var nede å hentet den i Kristansand i går.
Bilen går bra den, men at det er 285 hk i den tviler jeg på. Bilen har orginal turbo og eksos, men det er satt på en sak i motorrommet hvor man kan justere turbotrykket. Hvor sitter forresten APC boksen på disse? Tenkte å sjekke om den har rød boks.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 aug 2006, 23:33
HansWF skrev:Hei. Jeg er nå den lykklige eier av 9000 CC Aero/9000 S som det er prat på i begynnelsen av tråden her. Var nede å hentet den i Kristansand i går.
Bilen går bra den, men at det er 285 hk i den tviler jeg på. Bilen har orginal turbo og eksos, men det er satt på en sak i motorrommet hvor man kan justere turbotrykket. Hvor sitter forresten APC boksen på disse? Tenkte å sjekke om den har rød boks.
Gratulerer med ny bil!!
285 hester med orginal turbo og eksos er nok ikke mulig, i allfall ikke om man vil at bilen skal holde.
APC-boksen sitter under venstre framstol....
Hadde jeg vært deg så hadde jeg fjernet blåkrana også, skal man trimme så holder det ikke å bare justere på høyere turbotrykk.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 30 aug 2006, 09:57
Daniel: Jatakk^^
Dragging er gøy
