Lettrykks 9000 med 285 hk?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 aug 2006, 19:33

ParADigM N558 skrev:
TT N12 skrev: Ingen 9000 har noensinne hatt mere enn 225 hk orginalt(CS Aero).
Turbo S finnes både som CC i 91 og CSE 92.
Feil: 9000enen jeg kjører nå har 250 trøkk, og nesten 400 drag mener jeg.. Det er orginalt fra fabrikk! Orginal ECU, luft og eksos.. Saab har ergo levert 250 hesters 9000'ener.. ECUen er den samme som Saab leverte til svenske politibiler, så den er orginal... :) Er forøvrig en 94 mod. CSE (uten takluke:p )
SAAB har levert mykje "uoffisielle" specialare, denne politiversjonen du snakkar om har den vanlige mann i gata aldri kunne ha kjøpt ny over disk. Og har også høyrt om tilfelle der SAAB-ansette på fabrikken har gitt si eiga APC evt. Trionic-boks litt "behandling" når bilen var ny.
Men for den vanlige mann i gata er det som TT seier, 225hk som er "top of the line".

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 27 aug 2006, 20:39

Eirik N396 skrev:
ParADigM N558 skrev: Feil: 9000enen jeg kjører nå har 250 trøkk, og nesten 400 drag mener jeg..
hvor mange kW står i vognkortet ditt?
Vangen N622 skrev:250hk burde bli 156,25kw
Jeg kan også regne. Jeg ville ha tallet fra Robert selv, som han kan lese fra vognkortet.

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 27 aug 2006, 22:03

Ehm min bil står det 184 kw i vognkortet ... og det skal tilsvare 250 hk. 156kw er jo langt mindre... .

9000 har maks 225 hk..
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 27 aug 2006, 22:11

156 Kw er ca. 212 HK


1 HK er 735 w.
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 27 aug 2006, 23:08

Okay, må ha feil lærdom om hk-kw regning. Skulle være samme som kmt-mph, altså 1x1,6 men jeg har sikkert hørt feil da. Hva skal man gange kw for å få hk da? (x*kw=hk) x=?
Saab er livet! :)

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 27 aug 2006, 23:34

Vangen N622 skrev:Okay, må ha feil lærdom om hk-kw regning. Skulle være samme som kmt-mph, altså 1x1,6 men jeg har sikkert hørt feil da. Hva skal man gange kw for å få hk da? (x*kw=hk) x=?
212/156 = 1,36
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 aug 2006, 23:34

Hjelle, N6 skrev:Husk også på at CC Turbo S vart levert som M92 også.
Gamlebilen til Turbo_KK her på forumet er ein slik, rett nok ein US-modell.
Kun i USA, der ble CSE introdusert først som M93 tror jeg..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 28 aug 2006, 01:16

TurboTor_ N579 skrev:
Vangen N622 skrev:Okay, må ha feil lærdom om hk-kw regning. Skulle være samme som kmt-mph, altså 1x1,6 men jeg har sikkert hørt feil da. Hva skal man gange kw for å få hk da? (x*kw=hk) x=?
212/156 = 1,36
Aha, da har æ blanda 1,36 og 1,6 da. 8)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 28 aug 2006, 12:05

Vangen N622 skrev:250hk burde bli 156,25kw
Står 152kW i registret til mekonomen i allfall.. står nada i vognkortet
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 29 aug 2006, 20:47

Daniel skrev:
ParADigM N558 skrev:
Vangen N622 skrev:250hk burde bli 156,25kw
Står 152kW i registret til mekonomen i allfall.. står nada i vognkortet
152 kilowatts = 203.835358 HP

Vil si dette er en "vanlig" 2.3 turbo - verken LTT eller Aero her. Og ikke 250 gamp.
FEIL :P

Jeg har dragga mot Daniel her på forumet. Han har en 9000 2.3 Turbo med 230 hester. Dvs. Stage 2 fra speedparts mener jeg på... er ei stund siden. Ett år nyere bil tror jeg og det var.

Første og andregiret lå vi temmelig likt, men når jeg smekka den i 3'an så kunne han bare kiss my ass goodbye.
Har forstått det slik at ECUen til 9000 lar ikke turboen lade maksimalt før den har havnet i 3'an. Dette ser jeg også på APC/Turbo-måleren, den havner ikke i det røde feltet i førstegir, såvidt i det røde feltet i andregir, og i tredjegir ligger den godt mot slutten av det røde feltet!
SÅ FU! Kanskje ikke registrert med 250 hester, men den har mer enn 230, og mindre enn 330 (har kjørt mot en Supra MKIV) hehe :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 aug 2006, 21:31

Vangen N622 skrev:Er det anti-spinn på 9000?
På noen....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 aug 2006, 21:39

ParADigM N558 skrev:
Daniel skrev:
ParADigM N558 skrev: Står 152kW i registret til mekonomen i allfall.. står nada i vognkortet
152 kilowatts = 203.835358 HP

Vil si dette er en "vanlig" 2.3 turbo - verken LTT eller Aero her. Og ikke 250 gamp.
FEIL :P

Jeg har dragga mot Daniel her på forumet. Han har en 9000 2.3 Turbo med 230 hester. Dvs. Stage 2 fra speedparts mener jeg på... er ei stund siden. Ett år nyere bil tror jeg og det var.

Første og andregiret lå vi temmelig likt, men når jeg smekka den i 3'an så kunne han bare kiss my ass goodbye.
Har forstått det slik at ECUen til 9000 lar ikke turboen lade maksimalt før den har havnet i 3'an. Dette ser jeg også på APC/Turbo-måleren, den havner ikke i det røde feltet i førstegir, såvidt i det røde feltet i andregir, og i tredjegir ligger den godt mot slutten av det røde feltet!
SÅ FU! Kanskje ikke registrert med 250 hester, men den har mer enn 230, og mindre enn 330 (har kjørt mot en Supra MKIV) hehe :p
Daniel har jo automat så den sammenligningen blir vel i drøyeste laget...
Desuten så har han etter eget utsagn ikke gjort noe med eksos så han har nok Stage 1 (som forøvrig ofte har momentbegrensning i automatbiler)

Men om du er i tvil hva du har så les av nummeret på Trionic-boksen så ser vi i allefall om du har noe orginalt eller om den er omprogramert.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 29 aug 2006, 23:24

Hei. Jeg er nå den lykklige eier av 9000 CC Aero/9000 S som det er prat på i begynnelsen av tråden her. Var nede å hentet den i Kristansand i går.

Bilen går bra den, men at det er 285 hk i den tviler jeg på. Bilen har orginal turbo og eksos, men det er satt på en sak i motorrommet hvor man kan justere turbotrykket. Hvor sitter forresten APC boksen på disse? Tenkte å sjekke om den har rød boks.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 aug 2006, 23:33

HansWF skrev:Hei. Jeg er nå den lykklige eier av 9000 CC Aero/9000 S som det er prat på i begynnelsen av tråden her. Var nede å hentet den i Kristansand i går.

Bilen går bra den, men at det er 285 hk i den tviler jeg på. Bilen har orginal turbo og eksos, men det er satt på en sak i motorrommet hvor man kan justere turbotrykket. Hvor sitter forresten APC boksen på disse? Tenkte å sjekke om den har rød boks.
Gratulerer med ny bil!!

285 hester med orginal turbo og eksos er nok ikke mulig, i allfall ikke om man vil at bilen skal holde.
APC-boksen sitter under venstre framstol....
Hadde jeg vært deg så hadde jeg fjernet blåkrana også, skal man trimme så holder det ikke å bare justere på høyere turbotrykk.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 aug 2006, 09:57

Daniel: Jatakk^^
Dragging er gøy :p

Svar