Hjelp meg og sette en normal pris på denne bilen, please?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Hvor spessiell er denne bilen?

Meget
1
5%
Middels
4
18%
Vanlig
12
55%
Lite
5
23%
 
Stemmer totalt: 22

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Hjelp meg og sette en normal pris på denne bilen, please?

Legg inn av LeonLatex » 01 sep 2006, 23:16

Hallo, SaabTurbo venner!
Hjelp meg litt med taksering på denne bilen.


Saab 95 SE. Velholdt bil med masse utstyr utenom varme i baksetet. Orginale 192 turbo hk. Service hefte til 150000 + litt innimellom. En eier, alle service rapporter fulgt også. Oljeskift hver 10000 km, kun kjørt på Castrol SLX, ny turbo og waste gate v/200000 km. 100% Skinn, trepanel, klima/aircondition, el.seter m. memory, ventilerte seter, org. stereo steg 3 (9 høytalere), lettmetall felger sommer (borbet E) og vinter (org.), cruise controll, sentrallås m/alarm. Bilen er MidnightBlue, Polert 2 ganger i året siden ny i 1999, noe steinsprut i front, riper under venstre blinklys forran(se øverstebilde).

Ingen mangler eller feil. Skiftet kupevifte.

Bilen står frem som orginal og er kun langkjørt fra 15 til 100 mil om gangen. Bilen går bra!

Både sommer og vinterdekk er 215X55 16. Borbet E felger er 7.5X16. Orginale 3Spoke på vinterdekk

Det at dette er en orginal 192 hk mener jeg gjør bilen noe spessiell. Mulig jeg tar feil, men det ble ikke laget mange av den, og solgt enda mindre av den. Bildene under er tatt 20 Juli i sommer.

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av LeonLatex den 01 sep 2006, 23:45, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 sep 2006, 00:33

Jeg er på ingen måte noen ekspert på 9-5, men jeg har ikke hørt om denne 192hk-utgaven. (I STCS sin motoralternativliste står den heller ikke nevnt)
Weborakel skrev:Mulig jeg tar feil, men det ble ikke laget mange av den, og solgt enda mindre av den.
Så GM har fortsatt noen slike på lur? :roll:

edit: Det nærmeste jeg kan se, er 185kh-utgaven 2.3 . Men som sagt, jeg er ikke ekspert.
Sist redigert av Eirik N396 den 02 sep 2006, 00:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 sep 2006, 00:47

Var vel ingen 9-5 som var levert med 192 hk orginalt?
Men man får 192hk orginalt trimsett til 150-hesteren så jeg mistenker at denne trimmen er montert av forhandleren...

Men som Eirik så er jeg ingen ekspert på 9-5
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 01:26

Tor N12 skrev:Var vel ingen 9-5 som var levert med 192 hk orginalt?
Men man får 192hk orginalt trimsett til 150-hesteren så jeg mistenker at denne trimmen er montert av forhandleren...

Men som Eirik så er jeg ingen ekspert på 9-5
Neida... Feil. 192 hk. ble lagd i noen få utgaver, og kun levert med manuell girkasse. Den ble trukket tilbake fordi fabrikken visstnok tapte på det i forhold til 150 hk. Dere skjønner sikkert tegninga.

Så egentlig er jeg litt usikker på om det finnes flere 192 hk i landet som er orginale fra fabrikk.

Imidlertid har du litt rett. For det fabrikken gjorde var og ta en 150 hk og oppgraderte denne til 192 hk.

Saken er den at jeg går med et prosjekt 'alla' tidligere prosjekt jeg hadde for noen år siden på en 95 mod. 9k Derfor er det store muligheter for at denne bilen snart er til salgs.men jeg kan ikke klare og sette noen pris på ni-femmen.
Tror jeg må sjekke litt mer historikk ang. 95 192 hk. Hvor mange som finnes av den ol. Forresten så var det kun 99 mod. som var prøveprosjekt for 192 hk. fra fabrikken.

Om det skulle hjelpe så kan jeg opplyse om at ny-prisen var ca. 525 000,- da jeg kjøpte den.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2006, 03:58

Jeg har hørt om 192-hk utgaven i Sverige, men aldri i Norge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 sep 2006, 07:30

Det er noen 192 hk fra fabrikk i Norge også, og det har vel vært minst en til i klubben.. Men det er ikke noe vanlig bil..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 02 sep 2006, 10:14

Freshmaker N237 skrev:Det er noen 192 hk fra fabrikk i Norge også, og det har vel vært minst en til i klubben.. Men det er ikke noe vanlig bil..
Ok. den er grei. Men jeg har enda ikke fått hjelp mtp. prisen på bilen. Noen som kan komme med noen råd?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2006, 12:18

Weborakel skrev:
Freshmaker N237 skrev:Det er noen 192 hk fra fabrikk i Norge også, og det har vel vært minst en til i klubben.. Men det er ikke noe vanlig bil..
Ok. den er grei. Men jeg har enda ikke fått hjelp mtp. prisen på bilen. Noen som kan komme med noen råd?
Marked og etterspørsel. Jeg ville ikke ha gitt mer for den enn en annen 2,0t, men den er sikkert lettere å selge. Blir som en bil med eller uten utstyrspakke, bruktprisen blir etter et par år den samme, men den med mest utstyr selges først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 sep 2006, 19:39

Ingvar N629 skrev:
Weborakel skrev:
Freshmaker N237 skrev:Det er noen 192 hk fra fabrikk i Norge også, og det har vel vært minst en til i klubben.. Men det er ikke noe vanlig bil..
Ok. den er grei. Men jeg har enda ikke fått hjelp mtp. prisen på bilen. Noen som kan komme med noen råd?
Marked og etterspørsel. Jeg ville ikke ha gitt mer for den enn en annen 2,0t, men den er sikkert lettere å selge. Blir som en bil med eller uten utstyrspakke, bruktprisen blir etter et par år den samme, men den med mest utstyr selges først.
Helt enig her.. Finn kan være en grei rettesnor her..
Styrer med DAB og AUX

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 02 sep 2006, 22:24

Eller rett og slett få en verdi vurdering hos NAF, med tilstands rapport..Det koster noen kr, men det blir en brukbar pekepinn..Gjorde akkurat DET på en 9.5 SE varevogn 2000 modell, jeg skal selge :D
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 03 sep 2006, 04:34

Dette er en 2.0T og ikke en 2.0t som mange baade er, og ikke er, klar over.
Tomas hadde vel en slik 192hk org. trim fra fabrikk der det sto dokumentert i vognkortet (99/00 modell). Er den levert org. med 192 hk boer det jo staa i vognkortet, ikke sant?

Du sier ikke hvor langt bilen har rullet?
Hvis du liker lyd er jo AS3 en fordel kontra AS2. Dagens priser er jeg ikke fullt oppdatert paa desverre.
Ellers burde du kanskje sjekket naar og hva av pakninger og dempere er byttet?
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 03 sep 2006, 14:08

Orjan N235 skrev:Dette er en 2.0T og ikke en 2.0t som mange baade er, og ikke er, klar over.
Tomas hadde vel en slik 192hk org. trim fra fabrikk der det sto dokumentert i vognkortet (99/00 modell). Er den levert org. med 192 hk boer det jo staa i vognkortet, ikke sant?

Du sier ikke hvor langt bilen har rullet?
Hvis du liker lyd er jo AS3 en fordel kontra AS2. Dagens priser er jeg ikke fullt oppdatert paa desverre.
Ellers burde du kanskje sjekket naar og hva av pakninger og dempere er byttet?
Hadde kanskje vært en fordel og tatt med hvor langt den har gått ja.
Bilen passerer snart 214000 km.Det du sier om at det er en 2.0T og ikke en 2.0t skjønte jeg ikke en dritt av. Hva mente du med det, Ørjan?
Det med vognkortet er litt fra og til. Kommer litt ann på hvem og hvor vognkortet er skrevet ut har jeg merket meg. Jeg er ikke sikker på om efekten er oppgitt der på denne bilen.

Det er ikke skiftet dempere eller foringer, men jeg gikk over det for en stund siden. Da var alt tight og bilen er "teknisk meget bra". Siden jeg er eneste eier på denne bilen har jeg full historikk.

Som jeg skrev i åpningsinnlegget så er det byttet turbo mm. Girkasse ble ovehalt på en service rapport fra Saab. Garranti sak. Som mange 95 mellom 98 og 2000 modeller var det utslitte synchro ringer som var årsaken til dette. Dette ble gjort på ca 50000. Tennkassetten er også skiftet på ca. 100000. Ellers er alle rapprter fra Saab utført etterhvert som de har kommet.

Jeg har sjekket littrundt nå, og de fleste jeg har snakket med sier at det letteste og gjøre er å ta utgangspunkt i en 150 hk. 2000 modell med samme utstyr. Så jeg havner ett sted på mellom 150000 ++. Snakket også med en forhandler som mente at denne prisen ikke var så helt gal. Kom litt ann på bilens stand. Det som er litt synd er ripene under venstre blinklys forran og noe steinsprut i fronten, men siden jeg ikke har opplevd at denne bilen har hatt samme sjel som rtidligere Saab'er så har jeg ikke giddet og gjøre noe med det. Skylder det på GM. Det har blitt for mye Opel i Saab. Siste skikkelige Saab var vel sise generasjon 9000. En fantastisk bil.

I allefall er bilen til salgs nå. Kommer vel på finn.no i løpet av kort tid. Nå er jeg så fyllesjuk at jeg må gå og legge meg. Kommer innom senere i dag.

Brukeravatar
Tomas N61
Overload!!!
Innlegg: 1130
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N61
Navn: Tomas
Bil: 9-5 2006
Sted: Frogner(på landet da...)

Legg inn av Tomas N61 » 03 sep 2006, 18:34

Stemmer det Ørjan. Min 9-5 var levert med 192hk i 2000 og ble da kalt 2.0 T og ikke t. Dette T fenomenet brukes enda det.... f. eks9-3ss: liten t=150. Stor T=210hk(eller noe sånt....).
Men det var ikke en stor suksess, så det var nok ikke mange 9-5 som ble levert med denne "autobahntrimmen",. Dreiemoment slår alt for sent inn og fusking ved varmgang var ikke et ukjent fenomen. Det hjalp betydelig og få byttet til en svenskprodusert hjerne som var noe mer optimalisert for fører og føret....fordelen er at i vognkortet så stod det 141Kw, så staten skulle ikke ha så mye når jeg oppgraderte(dere fikk pengene eller...... 8) )
Jeg er ikke dum i hodet, jeg har bare litt uflaks når jeg tenker........................
http://www.garaget.org/?car=22620
9-5 2006

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Legg inn av LeonLatex » 04 sep 2006, 15:50

Tomas N61 skrev:Stemmer det Ørjan. Min 9-5 var levert med 192hk i 2000 og ble da kalt 2.0 T og ikke t. Dette T fenomenet brukes enda det.... f. eks9-3ss: liten t=150. Stor T=210hk(eller noe sånt....).
Men det var ikke en stor suksess, så det var nok ikke mange 9-5 som ble levert med denne "autobahntrimmen",. Dreiemoment slår alt for sent inn og fusking ved varmgang var ikke et ukjent fenomen. Det hjalp betydelig og få byttet til en svenskprodusert hjerne som var noe mer optimalisert for fører og føret....fordelen er at i vognkortet så stod det 141Kw, så staten skulle ikke ha så mye når jeg oppgraderte(dere fikk pengene eller...... 8) )
Fint a gitt, Thomas. Har jo stort sett greie på en del selv. Men allikevel er det greit og få vite litt av andre så man er litt oppdatert. Kan jo ikke vite alt vettu.

Lurer litt på når du solgte din 192 hk. og hvor mye den hadde gått da? Fikk du forresten det du ønsket? Var den vansklig og selge? Hva slags utstyr var det på den?

Nå har jeg vel funnet ut at jeg tjener mer på og fikse de ripene under venstre blinklys selv før jeg selger den. Sjekket pris på det og det ville ikke koste meg mye.

Jeg regner med og legge ut bilen min for salg på finn.no i dag eller i morgen en gang. Egentlig er det ikke noe problem for meg heller og ha den, men hva skal jeg med to biler tenker jeg. Bilen ble kjøpt kontant, og det er ikke noe lån på den. Så det koster meg heller ikke så mye og ha den stående sammen med en andre bil, men så er jeg litt lei den også da etter så mange år i samme ekteskap med bilen.

Når det gjelder de problemene du beskriver du hadde som varmegang og at momentet kom først på høyt turtall har jeg ikke merket.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 sep 2006, 19:05

Som det vert sagt var 192hk utgåva noko som vart kalla 2.0T, og var å få "over disk" også her i Norge. En kunne også kjøpe dette settet for ettermontering på ein vanlig 2.0t/150.

Men kor mykje meir bilen er verdt med denne boksa er vel uvisst, er det nok desverre utstyret som sel bilen meir enn dei ekstra hestane. Og 192hk er då på steg1-nivå, og slikt får en då taki ifrå 5-6k ifrå dei fleste trimlevrandørar.

Svar