Justere Wastgate!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Justere Wastgate!!

Legg inn av WilliamN582 » 05 sep 2006, 20:26

En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 05 sep 2006, 20:36

Hvis man vet hva man driver med (dvs følge opp med fetere bensin blanding ++) så er justering av wastegate ikke no problem, men du får sjelden justert bensinblandinga på en nyere bil manuelt. chip er nok tingen.

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 05 sep 2006, 20:41

så hvis jeg gjør det på min 89mod 9000turbo må jeg dyse om bilen`!?
er ikke helt klok på dette!!!
noen som har en framgangsmåte å gjøre det på `?!
evt. pris på deler?!!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 05 sep 2006, 20:45

Beste måten å gjøre det på en saab er å justere APC`n! Da kan du få opp trykket til ca 1 bar. Justerer du APC`n for mye så får du tenningsbank og trykket senker seg automatisk (blir veldig ustabilt)

Vil du ha opp trykket høyere, så er ny bensintrykksregulator, chip og evt større dyser et alternativ....! Står mye om det på "Trimming"

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Legg inn av WilliamN582 » 05 sep 2006, 20:53

skal kikke litt der inne... takker for svar!!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 05 sep 2006, 21:46

Men første bud er at grunnladetrykket er riktig. Dvs. Trykket uten APC. Er dette for lavt greier ikke APCen å hjelpe deg opp i 1 Bar eller deromkring. Justeres lett ved å korte inn staget.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 05 sep 2006, 21:47

Grunntrykk skal altså være rundt 0,45 bar...! Ta ut kontakta til magnetventilen og kjør! :D

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Justere Wastgate!!

Legg inn av LeonLatex » 05 sep 2006, 22:18

WilliamN582 skrev:En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Om du ikke vet hva du driver med så bør du holde finga langt vegg fra wastegate og justering av ladetrykket. Du kan lett knekke motoren og turboen.

Brukeravatar
WilliamN582
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 24 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N582
Navn: William Olsen
Bil: Saab 9000 CSE TURBO
Sted: 2930 Bagn

Re: Justere Wastgate!!

Legg inn av WilliamN582 » 06 sep 2006, 15:08

Weborakel skrev:
WilliamN582 skrev:En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Om du ikke vet hva du driver med så bør du holde finga langt vegg fra wastegate og justering av ladetrykket. Du kan lett knekke motoren og turboen.
det er derfor jeg spør!!! vil ikke drepe bilen, pga noe som er usikkert....
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)

member N582

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 06 sep 2006, 19:45

Skal du trimme kan det være en fordel å kjøpe en større wastegateklokke, med kraftigere fjær, og så kjøre med samme grunnladetrykk. Da har du kvikk regulering og en fjær som makter å holde igjen, helt til trykkregulatoren mener det er nok. Forøvrig er det ikke noen mening i å stramme wastegaten, om ikke grunnladetrykket er for lavt. Grunnladetrykket skal være sikkert trykk.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 sep 2006, 23:00

Du har da APC på bilen, bilen vil ikke gå bedre om du korter inn staget til WG, men APC-systemet mister muligheten til å justere ned trykket til sikkert trykk om det skulle bli nødvendig. Det er ingen Volvo 240 Turbo du har, skru på APCen om du vil øke trykket. Se FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar