Justere Wastgate!!
Moderator: Moderatorer
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
Justere Wastgate!!
En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
er det noen som hat noen formening om det!??
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
så hvis jeg gjør det på min 89mod 9000turbo må jeg dyse om bilen`!?
er ikke helt klok på dette!!!
noen som har en framgangsmåte å gjøre det på `?!
evt. pris på deler?!!
er ikke helt klok på dette!!!
noen som har en framgangsmåte å gjøre det på `?!
evt. pris på deler?!!
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Beste måten å gjøre det på en saab er å justere APC`n! Da kan du få opp trykket til ca 1 bar. Justerer du APC`n for mye så får du tenningsbank og trykket senker seg automatisk (blir veldig ustabilt)
Vil du ha opp trykket høyere, så er ny bensintrykksregulator, chip og evt større dyser et alternativ....! Står mye om det på "Trimming"
Vil du ha opp trykket høyere, så er ny bensintrykksregulator, chip og evt større dyser et alternativ....! Står mye om det på "Trimming"
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Justere Wastgate!!
Om du ikke vet hva du driver med så bør du holde finga langt vegg fra wastegate og justering av ladetrykket. Du kan lett knekke motoren og turboen.WilliamN582 skrev:En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
- WilliamN582
- 1.2 bar
- Innlegg: 222
- Registrert: 24 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N582
- Navn: William Olsen
- Bil: Saab 9000 CSE TURBO
- Sted: 2930 Bagn
Re: Justere Wastgate!!
det er derfor jeg spør!!! vil ikke drepe bilen, pga noe som er usikkert....Weborakel skrev:Om du ikke vet hva du driver med så bør du holde finga langt vegg fra wastegate og justering av ladetrykket. Du kan lett knekke motoren og turboen.WilliamN582 skrev:En kompis mener at bilen vil gå så mye bedre ved å bare korte staget på wastgate`n, men er litt skeptisk til det..
er det noen som hat noen formening om det!??
Hardt arbeid skader ikke, men hvorfor ta risikoen
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
Saab 9000 CSE 2.0T 97mod (BLUE SHADOW)
Saab 9000 t16 89mod (Black-diamond)
member N582
Skal du trimme kan det være en fordel å kjøpe en større wastegateklokke, med kraftigere fjær, og så kjøre med samme grunnladetrykk. Da har du kvikk regulering og en fjær som makter å holde igjen, helt til trykkregulatoren mener det er nok. Forøvrig er det ikke noen mening i å stramme wastegaten, om ikke grunnladetrykket er for lavt. Grunnladetrykket skal være sikkert trykk.
2002 9-5 Aero automat
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du har da APC på bilen, bilen vil ikke gå bedre om du korter inn staget til WG, men APC-systemet mister muligheten til å justere ned trykket til sikkert trykk om det skulle bli nødvendig. Det er ingen Volvo 240 Turbo du har, skru på APCen om du vil øke trykket. Se FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan