Koblet ut trykkvakta, farlig?
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Koblet ut trykkvakta, farlig?
Hei, har koblet ut trykkvakta og syns bilen går mye bedre.
Noe farlig å kjøre uten å ha den tilkoblet?
(Syns det kom en litt svak skrikelyd fra venstre siden av panseret, altså når man ser i motor rommet. Kan det ha noe med reim å gjøre? Vannpumpe?(byttet i år).
Takker for svar=)
Noe farlig å kjøre uten å ha den tilkoblet?
(Syns det kom en litt svak skrikelyd fra venstre siden av panseret, altså når man ser i motor rommet. Kan det ha noe med reim å gjøre? Vannpumpe?(byttet i år).
Takker for svar=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Trykkvakten på min 900 T16 1990 (chipet) har den feil at den kobler inn og bryter bensintilførselen tvert i visse tilfeller; når det er kjølig, gis full pedal ved lave turtall turbotrykk som blir i høyeste laget.
Er litt redd for at dette skal skje i kritiske situasjoner. Venter derfor på at mekaniker jeg kjenner skal justere opp trykkvakten, han sa det var enkelt å gjøre.
Å koble den ut har jeg ikke tenkt på.
Er vel en grunn til at den er der?
Får man for høyt turbotrykk, uten trykkvakt, ryker vel hele turboen?
Er litt redd for at dette skal skje i kritiske situasjoner. Venter derfor på at mekaniker jeg kjenner skal justere opp trykkvakten, han sa det var enkelt å gjøre.
Å koble den ut har jeg ikke tenkt på.
Er vel en grunn til at den er der?
Får man for høyt turbotrykk, uten trykkvakt, ryker vel hele turboen?
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Hmm, kjøre pent til jobb i morgen?Aero1990 skrev:Trykkvakten på min 900 T16 1990 (chipet) har den feil at den kobler inn og bryter bensintilførselen tvert i visse tilfeller; når det er kjølig, gis full pedal ved lave turtall turbotrykk som blir i høyeste laget.
Er litt redd for at dette skal skje i kritiske situasjoner. Venter derfor på at mekaniker jeg kjenner skal justere opp trykkvakten, han sa det var enkelt å gjøre.
Å koble den ut har jeg ikke tenkt på.
Er vel en grunn til at den er der?
Får man for høyt turbotrykk, uten trykkvakt, ryker vel hele turboen?
Lurer på om jeg må justere trykkvakta istedet for å plugge den vakumslangen som går til trykkvakta, men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
also.. bilen går ikke bedre bare ved å koble den ut.. trykkvakta er en bryter som rett og slett bryter en krets ved for høyt trykk.. den er ikke variabel, den bryter der den er satt til å bryte, så hvis ikke du har endra trykket etter du fjærna trykkvakta, så er det bare sykelige hester du har fått..
Mvh. Pål
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Men har jo endret på apc boksen, har jo SP steg 1.Datapaal N526 skrev:also.. bilen går ikke bedre bare ved å koble den ut.. trykkvakta er en bryter som rett og slett bryter en krets ved for høyt trykk.. den er ikke variabel, den bryter der den er satt til å bryte, så hvis ikke du har endra trykket etter du fjærna trykkvakta, så er det bare sykelige hester du har fått..
Mvh. Pål
Har ikke stilt noe på trykkvakta, så kanskje den bryter før?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Har tetta den igjen nå=) Alt vell.Henrik N449 skrev:ikke hvis du napper ut slangen, hvis du gjør det må du bare tette den igjen så du får vakuumkevin86 skrev:men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
Men det er altså ikke noe farlig å dra ut vakum slangen til trykkvakta?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
La slangen sitte, og kortslutt heller ledningene. Gjør samme nytte, og du slipper lekkasje. Trykkvakta sitter der som en ekstra sikkerhet i tilfelle ladetrykket skulle gå i taket pga feil et sted (slange til WG som hopper av f eks). Så lenge alt er i orden har det ikke noe å si om trykkvakta er koblet ut. Har du en gradert trykkmåler og litt ryggmargsfølelse kan du strengt tatt kaste hele trykkvakta. Jeg har gjort det iaf.kevin86 skrev:Har tetta den igjen nå=) Alt vell.Henrik N449 skrev:ikke hvis du napper ut slangen, hvis du gjør det må du bare tette den igjen så du får vakuumkevin86 skrev:men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
Men det er altså ikke noe farlig å dra ut vakum slangen til trykkvakta?
Men bilen går altså ikke bedre med utkoblet trykkvakt, enten kutter den bensinpumpa, eller så gjør den det ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
du mærker GODT når trykkvakta slår inn! Et sinsykt kraftig RYKK! så hvis du ikke kjenner det, så er det bare å ha den på du..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]