Koblet ut trykkvakta, farlig?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Koblet ut trykkvakta, farlig?

Legg inn av kevin86 » 07 sep 2006, 21:46

Hei, har koblet ut trykkvakta og syns bilen går mye bedre.
Noe farlig å kjøre uten å ha den tilkoblet?



(Syns det kom en litt svak skrikelyd fra venstre siden av panseret, altså når man ser i motor rommet. Kan det ha noe med reim å gjøre? Vannpumpe?(byttet i år).
Takker for svar=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 07 sep 2006, 22:32

Trykkvakten på min 900 T16 1990 (chipet) har den feil at den kobler inn og bryter bensintilførselen tvert i visse tilfeller; når det er kjølig, gis full pedal ved lave turtall turbotrykk som blir i høyeste laget.

Er litt redd for at dette skal skje i kritiske situasjoner. Venter derfor på at mekaniker jeg kjenner skal justere opp trykkvakten, han sa det var enkelt å gjøre.

Å koble den ut har jeg ikke tenkt på.

Er vel en grunn til at den er der?

Får man for høyt turbotrykk, uten trykkvakt, ryker vel hele turboen?

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 07 sep 2006, 22:37

Aero1990 skrev:Trykkvakten på min 900 T16 1990 (chipet) har den feil at den kobler inn og bryter bensintilførselen tvert i visse tilfeller; når det er kjølig, gis full pedal ved lave turtall turbotrykk som blir i høyeste laget.

Er litt redd for at dette skal skje i kritiske situasjoner. Venter derfor på at mekaniker jeg kjenner skal justere opp trykkvakten, han sa det var enkelt å gjøre.

Å koble den ut har jeg ikke tenkt på.

Er vel en grunn til at den er der?

Får man for høyt turbotrykk, uten trykkvakt, ryker vel hele turboen?
Hmm, kjøre pent til jobb i morgen?
Lurer på om jeg må justere trykkvakta istedet for å plugge den vakumslangen som går til trykkvakta, men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 sep 2006, 12:42

also.. bilen går ikke bedre bare ved å koble den ut.. trykkvakta er en bryter som rett og slett bryter en krets ved for høyt trykk.. den er ikke variabel, den bryter der den er satt til å bryte, så hvis ikke du har endra trykket etter du fjærna trykkvakta, så er det bare sykelige hester du har fått..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 08 sep 2006, 16:19

Datapaal N526 skrev:also.. bilen går ikke bedre bare ved å koble den ut.. trykkvakta er en bryter som rett og slett bryter en krets ved for høyt trykk.. den er ikke variabel, den bryter der den er satt til å bryte, så hvis ikke du har endra trykket etter du fjærna trykkvakta, så er det bare sykelige hester du har fått..

Mvh. Pål
Men har jo endret på apc boksen, har jo SP steg 1.
Har ikke stilt noe på trykkvakta, så kanskje den bryter før?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 08 sep 2006, 18:41

kevin86 skrev:men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
ikke hvis du napper ut slangen, hvis du gjør det må du bare tette den igjen så du får vakuum :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 09 sep 2006, 11:45

Henrik N449 skrev:
kevin86 skrev:men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
ikke hvis du napper ut slangen, hvis du gjør det må du bare tette den igjen så du får vakuum :)
Har tetta den igjen nå=) Alt vell.
Men det er altså ikke noe farlig å dra ut vakum slangen til trykkvakta?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 sep 2006, 11:51

kevin86 skrev:
Henrik N449 skrev:
kevin86 skrev:men hvis trykkvakta ikke er tilkoblet, virker den apc/turbo måleren som er original da?
ikke hvis du napper ut slangen, hvis du gjør det må du bare tette den igjen så du får vakuum :)
Har tetta den igjen nå=) Alt vell.
Men det er altså ikke noe farlig å dra ut vakum slangen til trykkvakta?
La slangen sitte, og kortslutt heller ledningene. Gjør samme nytte, og du slipper lekkasje. Trykkvakta sitter der som en ekstra sikkerhet i tilfelle ladetrykket skulle gå i taket pga feil et sted (slange til WG som hopper av f eks). Så lenge alt er i orden har det ikke noe å si om trykkvakta er koblet ut. Har du en gradert trykkmåler og litt ryggmargsfølelse kan du strengt tatt kaste hele trykkvakta. Jeg har gjort det iaf.

Men bilen går altså ikke bedre med utkoblet trykkvakt, enten kutter den bensinpumpa, eller så gjør den det ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2006, 12:33

du mærker GODT når trykkvakta slår inn! Et sinsykt kraftig RYKK! så hvis du ikke kjenner det, så er det bare å ha den på du..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar