"bankelyd"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

"bankelyd"

Legg inn av zero900t » 13 sep 2006, 13:30

Hei.

Etter en liten motorvask så fyra jeg bilen og høret etter et par min en merkelig bankelyd fra denne "sensoren" eller hva nå enn det er.

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... %20001.jpg

hva er den gjør for noe og skal den lage en bankelyd?

tok på den og kjente at det var akkurat noe som liksom slo inni den..

har noen et tips her eller :?:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 sep 2006, 13:45

Det er magnet ventilen til APC systemet. Det hender de oppfører seg slik, men jeg husker ikke i farta hva som fører til det.
Funker ladingen eller greit?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 13 sep 2006, 14:47

Børre N17 skrev:Det er magnet ventilen til APC systemet. Det hender de oppfører seg slik, men jeg husker ikke i farta hva som fører til det.
Funker ladingen eller greit?
merka at ladinga gikk opp til 0,5 for så å dette til 0,3 på vei hjem...

trudde det kunne være noe annet, men bør jeg byttte den da?
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 13 sep 2006, 14:53

Les under tråden "turbotrykk" litt lenger nede på siden, der får du gode svar og tips. Ikke begynn feilsøking med å bytte dyre deler.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 13 sep 2006, 21:24

Trond N47 skrev:Les under tråden "turbotrykk" litt lenger nede på siden, der får du gode svar og tips. Ikke begynn feilsøking med å bytte dyre deler.
Leste litt der....

men når jeg da tok bilen ut på luftetur opp til pappa for å drive litt mere feilsøking funka jo bilen 100% igjen...

ikke spørr meg hva som skjedde.. har ikke bytta eller gjort noe... skjønner ikke noe jeg... :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2006, 21:39

AHA! Etter motorvask! Der har du problemet.. Motorvask gir lett tenningsproblemer, da det legger seg fukt i fordeleren. Dette kan gi alt fra dårlig tenning og noen smeller i eksosen pga uforbrent bensin, til død motor etter at du har kjørt en km eller to. Derfor har du fått dårlig turbotrykk, og dette har sikkert ført til at APCen har startet en adaptering av magnetventilen, da vil den stå og tikke en stund.

Har du fått fukt i fordeleren løsner du bare de to klipsene på den, tørker av synlig fukt og lar den ligge løs en times tid før du klipser på plass igjen. Pass på at du ikke vrir den, da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 13 sep 2006, 22:22

Ingvar N629 skrev:AHA! Etter motorvask! Der har du problemet.. Motorvask gir lett tenningsproblemer, da det legger seg fukt i fordeleren. Dette kan gi alt fra dårlig tenning og noen smeller i eksosen pga uforbrent bensin, til død motor etter at du har kjørt en km eller to. Derfor har du fått dårlig turbotrykk, og dette har sikkert ført til at APCen har startet en adaptering av magnetventilen, da vil den stå og tikke en stund.

Har du fått fukt i fordeleren løsner du bare de to klipsene på den, tørker av synlig fukt og lar den ligge løs en times tid før du klipser på plass igjen. Pass på at du ikke vrir den, da.

det er greit...

men noen logisk forklaring på hvorfor jeg mista trykket før jeg hadde motorvask?

kan det være fordi det var rått i luft?
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 sep 2006, 22:40

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar