t8 og 16v..

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

t8 og 16v..

Legg inn av Liik » 14 sep 2006, 11:59

hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: t8 og 16v..

Legg inn av Viggen-51 » 14 sep 2006, 12:02

Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?
8 ventiler og 25-30hk... :lol:

Kunne ikke dy meg! 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 14 sep 2006, 12:16

toppen, motorfestet på pass side, servopumpe, stempler, og hele registeret.

Samt alt som er festet til toppen... (eksos, innsug osv...)

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: t8 og 16v..

Legg inn av ut218 » 14 sep 2006, 13:16

Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?
16 håpløse hydrauliske ventiltrykkere, og høyere oljeforbruk. :twisted:

T8 er best
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: t8 og 16v..

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 sep 2006, 13:46

ut218 skrev:
Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? :?
16 håpløse hydrauliske ventiltrykkere, og høyere oljeforbruk. :twisted:

T8 er best
Feil: K-jetronic er best :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 sep 2006, 14:05

Nå spurte han vel ikke om forskjell på t8 og t16? men det var kanskje det han mente.

Kanskje denne tråden hjelper. Er litt uklart hva du egentlig lurer på.

http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=1837

T16 har mer hester, og mer muligheter for trimming. Og den går vel for å bruke mindre bensin (ved normal kjøring) enn T8.

T8 har (visst) ofte problem med styringen K-jetronic.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 sep 2006, 15:16

Hvis du tenker på å bygge om fra 8v til 16v er det mye jobb. Da er det lettere og billigere å kjøpe en T16 motor med ledningsnett og bytte hele skiten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Liik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 30 jun 2006, 17:34

Legg inn av Liik » 15 sep 2006, 11:04

lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre.. :D bare nygjerrig...

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 15 sep 2006, 11:43

Liik skrev:lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre.. :D bare nygjerrig...
En t8 er mekanisk enklere. Og du klarer å trimme den til girkassa ryker der også. Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen. Forbruket er av drivstoff er identisk på begge bilene. Men det er som sagt individuelle meninger, og andre mener sikkert stikk motsatt.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 sep 2006, 17:04

ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....

Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere :?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 15 sep 2006, 17:46

ut218 skrev:
Liik skrev:lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre.. :D bare nygjerrig...
En t8 er mekanisk enklere. Og du klarer å trimme den til girkassa ryker der også. Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen. Forbruket er av drivstoff er identisk på begge bilene. Men det er som sagt individuelle meninger, og andre mener sikkert stikk motsatt.
Ja jeg mener nok det stikk motsatte her, bortsett fra det med girkassa :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 sep 2006, 19:31

Tor N12 skrev:
ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....

Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere :?
Enig, i tilegg er det då "standardproblem" at manifolden også får sprekker på 8v. Er ihvertfall skummelt monge bilar som har sprekk i eksosmanifolden synes eg.
Ellers er K-Jet ei historie for seg sjølv, både fordelen og ulempa med det er at det er mekanisk :p

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 21 sep 2006, 00:36

Tor N12 skrev:
ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....

Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere :?
Defekte ventiltrykkere er vel ganske vanlig, pluss slitte ventilføringer.
8v toppen holder jo i evigheter. :D
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 sep 2006, 06:07

8v toppen er langt ifra skuddsikker...

Jeg hade kjørt 16v om det ikke var for reglene i Racing serien.

pluss at en 16v går bedre!!!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar