
t8 og 16v..
Moderator: Moderatorer
t8 og 16v..
hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor? 

- Viggen-51
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: t8 og 16v..
8 ventiler og 25-30hk...Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor?

Kunne ikke dy meg!

Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: t8 og 16v..
16 håpløse hydrauliske ventiltrykkere, og høyere oljeforbruk.Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor?

T8 er best
2002 9-5 Aero automat
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: t8 og 16v..
Feil: K-jetronic er bestut218 skrev:16 håpløse hydrauliske ventiltrykkere, og høyere oljeforbruk.Liik skrev:hva er forskjellen mellom en t8 og en 16v motor?![]()
T8 er best






1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Nå spurte han vel ikke om forskjell på t8 og t16? men det var kanskje det han mente.
Kanskje denne tråden hjelper. Er litt uklart hva du egentlig lurer på.
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=1837
T16 har mer hester, og mer muligheter for trimming. Og den går vel for å bruke mindre bensin (ved normal kjøring) enn T8.
T8 har (visst) ofte problem med styringen K-jetronic.
Kanskje denne tråden hjelper. Er litt uklart hva du egentlig lurer på.
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=1837
T16 har mer hester, og mer muligheter for trimming. Og den går vel for å bruke mindre bensin (ved normal kjøring) enn T8.
T8 har (visst) ofte problem med styringen K-jetronic.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis du tenker på å bygge om fra 8v til 16v er det mye jobb. Da er det lettere og billigere å kjøpe en T16 motor med ledningsnett og bytte hele skiten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
En t8 er mekanisk enklere. Og du klarer å trimme den til girkassa ryker der også. Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen. Forbruket er av drivstoff er identisk på begge bilene. Men det er som sagt individuelle meninger, og andre mener sikkert stikk motsatt.Liik skrev:lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre..bare nygjerrig...
2002 9-5 Aero automat
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Ja jeg mener nok det stikk motsatte her, bortsett fra det med girkassaut218 skrev:En t8 er mekanisk enklere. Og du klarer å trimme den til girkassa ryker der også. Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen. Forbruket er av drivstoff er identisk på begge bilene. Men det er som sagt individuelle meninger, og andre mener sikkert stikk motsatt.Liik skrev:lurte egentlig på hva som er fordelene til en t8 motor i forhold til en 16v motor.. hvilke en som er bedre..bare nygjerrig...

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Enig, i tilegg er det då "standardproblem" at manifolden også får sprekker på 8v. Er ihvertfall skummelt monge bilar som har sprekk i eksosmanifolden synes eg.Tor N12 skrev:Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere
Ellers er K-Jet ei historie for seg sjølv, både fordelen og ulempa med det er at det er mekanisk

Defekte ventiltrykkere er vel ganske vanlig, pluss slitte ventilføringer.Tor N12 skrev:Ehh?? jaha? Forklaring ønskes....ut218 skrev:Vil påstå at en t8 gir mindre trøbbel enn en t16, blant annet fordi t16 slites fortere i toppen.
Så vidt jeg vet så har det vært endel historier med sprekk i toppen på 8v-motorene og at dette ikke var uvanlig fram til den motoren fikk forsterket topp i 88. 16v-toppene har det jo vært utrolig lite trøbbel med, kan heller ikke skjønne at den slites fortere
8v toppen holder jo i evigheter.

2002 9-5 Aero automat
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus