hvor legge rørgang til frontmonter intercooler 900 84

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
latsaab
Innlegg: 23
Registrert: 11 sep 2006, 10:15

hvor legge rørgang til frontmonter intercooler 900 84

Legg inn av latsaab » 18 sep 2006, 15:07

hei lurte på om noen hadde no bilder av en front montert intercooler så jeg får sett hvor folk rørgangen går hen

og åssen cooler burde jeg kjøpe som passer bra til 900 hvis noen har en link så hadde det vert fint, skal ikke væra noe overkill size her

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 15:19

Det vanligste er vel 9000-intercooler. (skaff deg isåfall en av den nyeste typen, med skrå tilkoblinger) Men det havner muligens i kategorien "overkill".

Om du ser på http://www.garaget.org , burde det være mulig å finne en del med 9000IC, eller andre. (du ser det ofte på slike rør ut under fangeren)

Her er en hvor du kan se monteringen:
http://www.garaget.org/?car=5186

Og her er en og900 med slike rør synlig:
http://www.garaget.org/?car=494

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2006, 15:33

9000-intercooler er vel ikke overkill, dessuten er det enkelt og billig. Rør fra 9000 og 900, så har du det du trenger. Men du må kappe vekk slepeøynene foran. Bør koste maks en tusenlapp. Men som Eirik sier, husk å få den nye typen med tilslutningene til røra nedover.

Her er forresten min, to 9000-intercoolere som er sveisa sammen (IKKE BOLT-ON):
Bilde

Bilde
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

latsaab
Innlegg: 23
Registrert: 11 sep 2006, 10:15

Legg inn av latsaab » 18 sep 2006, 15:35

mye bar tåler denne da veit at på 240 lader du over 1.2 så blaser du av plasttankane ikke det at jeg skal lade så mye men kjekt og vetta sånn i tilfelle :lol:

latsaab
Innlegg: 23
Registrert: 11 sep 2006, 10:15

Legg inn av latsaab » 18 sep 2006, 15:38

og en sånn stor 9000 intercooler er den bedre for eks en liten alucooler
http://maxam-tuning.com/catalog/product ... ts_id=3281
hadde egentlig tenkt og kjøpe denne

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 15:52

Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.

Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) originalt, så du kan vel gå litt over det ihvertfall :)
Sist redigert av Eirik N396 den 18 sep 2006, 17:25, redigert 1 gang totalt.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 18 sep 2006, 17:24

Eirik N396 skrev:Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.

Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) Så du kan vel gå litt over det ihvertfall :)
9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!

Brukeravatar
Martin N612
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 27 mar 2006, 15:57
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Martin N612 » 18 sep 2006, 17:28

Griffin N430 skrev:
Eirik N396 skrev:Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.

Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) Så du kan vel gå litt over det ihvertfall :)
9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!
Som sagt, tåler bra med trykk. Tror det er andre ting som ryker før IC'en..
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 18 sep 2006, 17:53

Martin N612 skrev:
Griffin N430 skrev:
Eirik N396 skrev:Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.

Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) Så du kan vel gå litt over det ihvertfall :)
9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!
Som sagt, tåler bra med trykk. Tror det er andre ting som ryker før IC'en..
Girkassa? :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 18 sep 2006, 17:53

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Martin N612 skrev:
Griffin N430 skrev: 9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!
Som sagt, tåler bra med trykk. Tror det er andre ting som ryker før IC'en..
Girkassa? :wink:
Jepp, det kan jeg skrive under på...! :lol:

latsaab
Innlegg: 23
Registrert: 11 sep 2006, 10:15

Legg inn av latsaab » 18 sep 2006, 18:26

akkurat det jeg har bytta i helga :lol:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 18 sep 2006, 18:28

Du risikerer nok å skyte av plasten på sidene ved ca 1,5 bar på en original 9000-ic. Men så mye er det vel heller ikke hensiktsmessig å lade.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 sep 2006, 18:37

Virkningsgraden på en 9000 cooler er ikke bra,

En ettermarkeds, på størrelse med en EVO 6 er mye bedre.

Joacim tok inn noen som er bra, og billige!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

latsaab
Innlegg: 23
Registrert: 11 sep 2006, 10:15

Legg inn av latsaab » 18 sep 2006, 20:59

kikka litt oppi motorrommet i stad vil ikke di rørgangene til 9000 coolern treffe oljekjølern som står nederst på venstre side

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 sep 2006, 21:52

Om du ser på bildet som jeg fant på garaget.org , ser du at ihvertfall han har greid å få plass til begge deler.

Svar