hvor legge rørgang til frontmonter intercooler 900 84
Moderator: Moderatorer
hvor legge rørgang til frontmonter intercooler 900 84
hei lurte på om noen hadde no bilder av en front montert intercooler så jeg får sett hvor folk rørgangen går hen
og åssen cooler burde jeg kjøpe som passer bra til 900 hvis noen har en link så hadde det vert fint, skal ikke væra noe overkill size her
og åssen cooler burde jeg kjøpe som passer bra til 900 hvis noen har en link så hadde det vert fint, skal ikke væra noe overkill size her
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det vanligste er vel 9000-intercooler. (skaff deg isåfall en av den nyeste typen, med skrå tilkoblinger) Men det havner muligens i kategorien "overkill".
Om du ser på http://www.garaget.org , burde det være mulig å finne en del med 9000IC, eller andre. (du ser det ofte på slike rør ut under fangeren)
Her er en hvor du kan se monteringen:
http://www.garaget.org/?car=5186
Og her er en og900 med slike rør synlig:
http://www.garaget.org/?car=494
Om du ser på http://www.garaget.org , burde det være mulig å finne en del med 9000IC, eller andre. (du ser det ofte på slike rør ut under fangeren)
Her er en hvor du kan se monteringen:
http://www.garaget.org/?car=5186
Og her er en og900 med slike rør synlig:
http://www.garaget.org/?car=494
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
9000-intercooler er vel ikke overkill, dessuten er det enkelt og billig. Rør fra 9000 og 900, så har du det du trenger. Men du må kappe vekk slepeøynene foran. Bør koste maks en tusenlapp. Men som Eirik sier, husk å få den nye typen med tilslutningene til røra nedover.
Her er forresten min, to 9000-intercoolere som er sveisa sammen (IKKE BOLT-ON):


Her er forresten min, to 9000-intercoolere som er sveisa sammen (IKKE BOLT-ON):


Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
og en sånn stor 9000 intercooler er den bedre for eks en liten alucooler
http://maxam-tuning.com/catalog/product ... ts_id=3281
hadde egentlig tenkt og kjøpe denne
http://maxam-tuning.com/catalog/product ... ts_id=3281
hadde egentlig tenkt og kjøpe denne
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.
Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) originalt, så du kan vel gå litt over det ihvertfall
Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) originalt, så du kan vel gå litt over det ihvertfall

Sist redigert av Eirik N396 den 18 sep 2006, 17:25, redigert 1 gang totalt.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!Eirik N396 skrev:Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.
Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) Så du kan vel gå litt over det ihvertfall
- Martin N612
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 27 mar 2006, 15:57
- Sted: Elverum
- Kontakt:
Som sagt, tåler bra med trykk. Tror det er andre ting som ryker før IC'en..Griffin N430 skrev:9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!Eirik N396 skrev:Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.
Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) Så du kan vel gå litt over det ihvertfall
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Girkassa?Martin N612 skrev:Som sagt, tåler bra med trykk. Tror det er andre ting som ryker før IC'en..Griffin N430 skrev:9000ic tåler bra med trykk! Jeg kjører på opptil 1,5 bar, og har aldri hatt noe problem!Eirik N396 skrev:Jeg vil tro 9000ICen er bedre. Nå kjenner jeg ikke til spesifikasjoner på den lille du viste her, men den var da ihvertfall ganske liten.
Jeg tror ikke du risikerer å ødelegge den med for høyt trykk. 9000 kjører vel på rundt 1bar(?) Så du kan vel gå litt over det ihvertfall

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du risikerer nok å skyte av plasten på sidene ved ca 1,5 bar på en original 9000-ic. Men så mye er det vel heller ikke hensiktsmessig å lade.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: