Enkle tuning forslag?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Enkle tuning forslag?

Legg inn av Johan N828 » 26 sep 2006, 23:17

Hei hei.
Jeg har en 93mod 900 S med lavtryksturbo og intercooler.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg noen enkle trimme tips. Er det feks bra og bytte luftfilet? osv...

Og er det enkelt og montere dumpventil?

Takk=)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 23:23

NEI på begge spørsmål. Monter APC. Du kan se på http://popeye.rty.nu

Melder du deg inn i klubben får du tilgang til medlemssidene våre, der står det mer om APC-modding, dumpventiler og trimming.
Sist redigert av Ingvar N629 den 26 sep 2006, 23:25, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 sep 2006, 23:25

har hørt om APC greiene ja.. Men hva er det som gjør det vanskelig og montere dumpventil?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 sep 2006, 23:27

Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende, dvs sender lufta i kretsløpet gjennom turboen og holder oppe farta på den, istedenfor å sende lufta ut av systemet. Det med åpen dump skjønner dessuten styringssystemet lite av, for luftmassemåleren har alt målt lufta inn. Motoren vil dermed få for mye bensin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 27 sep 2006, 08:12

Glemt dump, det har du allerede som andre har nevnt.

Enkel trim:
Sett inn gradert turbotrykksmåler.
Kjøp ny chip og bytt denne i lucasboksen (står på sokkel = ingen lodding).
Juster overtrykksensor fra 0.5bar til 1.0 bar.
Med BSR chipen følger det med bleeding ventil, som du monterer mellom trykkside og Wastgateklokka, juster max turbotrykk til 0.8bar og tank kun 98 oktan bensin. Da vil du ha rundt 180hk.

Avansert trim:
Ny chip, juster overtrykksensor til 1.4bar, ettermonter APC og juster APC`en til ønsket effekt.

Extra effekt:
Større intercooler, "batteribøy", vanninspøytning etc..

Ps. Vet ikke om BSR fortsatt selger chip for 900S, men du kan sjekke:
http://www.bsrab.se/
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 sep 2006, 10:26

Er nok slutt på tiden da BSR solgte chip til den bilen, men speedparts har. Og chip-Mats på STCS.

Å montere APC er ikke vanskelig eller avansert, dessuten er det både tryggere og gir mer effekt enn blåkran/pysventil/bleeder-ventil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

nooooooooooooo

Legg inn av Johan N828 » 27 sep 2006, 16:10

Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen... men neeeida..... Plutselig har selgeren solgt den til en annen selv om jeg sa at jeg ville ha den=/

Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: nooooooooooooo

Legg inn av Joachim N370 » 27 sep 2006, 21:37

DeltA skrev:Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen... men neeeida..... Plutselig har selgeren solgt den til en annen selv om jeg sa at jeg ville ha den=/

Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......
Den hvite strøkne som ligger/lå på finn.no?
:?:
9³ TurboX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: nooooooooooooo

Legg inn av Eirik N396 » 27 sep 2006, 21:58

Joachim N370 skrev:
DeltA skrev:Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen...
Den hvite strøkne som ligger/lå på finn.no?
:?:
Tipper det ja, for det er ihvertfall et bilde fra den annonsen han har som avatar :)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 28 sep 2006, 00:45

jaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... =( Var op prøvekjørte den og altingen... men nå har jeg akkuratt kommet hjem fra porsgrunn etter og ha sett på en 900 Turbo til 15K

Den har mye potensiale og ikke for mye jobb for og få den strøken;)

Skal snart opprette en tråd der jeg skriver hva som skjer og vil gjerne ta i mot forslag til hva jeg burde gjøre hvis jeg kjøper den=)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 28 sep 2006, 06:53

Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende, dvs sender lufta i kretsløpet gjennom turboen og holder oppe farta på den, istedenfor å sende lufta ut av systemet. Det med åpen dump skjønner dessuten styringssystemet lite av, for luftmassemåleren har alt målt lufta inn. Motoren vil dermed få for mye bensin.
Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 28 sep 2006, 07:16

Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende
Vangen N622 skrev:Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
Nå må du ikke være så rask på avtrekkeren Vang! Dette gjelder ikke T8, som du blander inn!!! (Det gjelder de fleste t16, bortsett fra de aller første) Men denne tråden gjelder en 900S -93, altså en lettrykks 16v. Så hva din bil har spiller ingen rolle.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 28 sep 2006, 07:38

Eirik N396 skrev:
Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende
Vangen N622 skrev:Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
Nå må du ikke være så rask på avtrekkeren Vang! Dette gjelder ikke T8, som du blander inn!!! (Det gjelder de fleste t16, bortsett fra de aller første) Men denne tråden gjelder en 900S -93, altså en lettrykks 16v. Så hva din bil har spiller ingen rolle.
Okay, trodde ikke alle S var 16v, men okay. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 28 sep 2006, 13:36

Alle etter 89 er 16 V

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 28 sep 2006, 16:02

Vangen N622 skrev:Okay, trodde ikke alle S var 16v, men okay. ;)
Petter 900 T skrev:Alle etter 89 er 16 V

Petter
Og og900S kom i 1990, så den fins altså kun som 16v :)

Svar