Enkle tuning forslag?
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Enkle tuning forslag?
Hei hei.
Jeg har en 93mod 900 S med lavtryksturbo og intercooler.
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg noen enkle trimme tips. Er det feks bra og bytte luftfilet? osv...
Og er det enkelt og montere dumpventil?
Takk=)
Jeg har en 93mod 900 S med lavtryksturbo og intercooler.
Jeg lurer på om noen kan fortelle meg noen enkle trimme tips. Er det feks bra og bytte luftfilet? osv...
Og er det enkelt og montere dumpventil?
Takk=)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
NEI på begge spørsmål. Monter APC. Du kan se på http://popeye.rty.nu
Melder du deg inn i klubben får du tilgang til medlemssidene våre, der står det mer om APC-modding, dumpventiler og trimming.
Melder du deg inn i klubben får du tilgang til medlemssidene våre, der står det mer om APC-modding, dumpventiler og trimming.
Sist redigert av Ingvar N629 den 26 sep 2006, 23:25, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende, dvs sender lufta i kretsløpet gjennom turboen og holder oppe farta på den, istedenfor å sende lufta ut av systemet. Det med åpen dump skjønner dessuten styringssystemet lite av, for luftmassemåleren har alt målt lufta inn. Motoren vil dermed få for mye bensin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Glemt dump, det har du allerede som andre har nevnt.
Enkel trim:
Sett inn gradert turbotrykksmåler.
Kjøp ny chip og bytt denne i lucasboksen (står på sokkel = ingen lodding).
Juster overtrykksensor fra 0.5bar til 1.0 bar.
Med BSR chipen følger det med bleeding ventil, som du monterer mellom trykkside og Wastgateklokka, juster max turbotrykk til 0.8bar og tank kun 98 oktan bensin. Da vil du ha rundt 180hk.
Avansert trim:
Ny chip, juster overtrykksensor til 1.4bar, ettermonter APC og juster APC`en til ønsket effekt.
Extra effekt:
Større intercooler, "batteribøy", vanninspøytning etc..
Ps. Vet ikke om BSR fortsatt selger chip for 900S, men du kan sjekke:
http://www.bsrab.se/
Enkel trim:
Sett inn gradert turbotrykksmåler.
Kjøp ny chip og bytt denne i lucasboksen (står på sokkel = ingen lodding).
Juster overtrykksensor fra 0.5bar til 1.0 bar.
Med BSR chipen følger det med bleeding ventil, som du monterer mellom trykkside og Wastgateklokka, juster max turbotrykk til 0.8bar og tank kun 98 oktan bensin. Da vil du ha rundt 180hk.
Avansert trim:
Ny chip, juster overtrykksensor til 1.4bar, ettermonter APC og juster APC`en til ønsket effekt.
Extra effekt:
Større intercooler, "batteribøy", vanninspøytning etc..
Ps. Vet ikke om BSR fortsatt selger chip for 900S, men du kan sjekke:
http://www.bsrab.se/
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er nok slutt på tiden da BSR solgte chip til den bilen, men speedparts har. Og chip-Mats på STCS.
Å montere APC er ikke vanskelig eller avansert, dessuten er det både tryggere og gir mer effekt enn blåkran/pysventil/bleeder-ventil.
Å montere APC er ikke vanskelig eller avansert, dessuten er det både tryggere og gir mer effekt enn blåkran/pysventil/bleeder-ventil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
nooooooooooooo
Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen... men neeeida..... Plutselig har selgeren solgt den til en annen selv om jeg sa at jeg ville ha den=/
Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......
Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Re: nooooooooooooo
Den hvite strøkne som ligger/lå på finn.no?DeltA skrev:Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen... men neeeida..... Plutselig har selgeren solgt den til en annen selv om jeg sa at jeg ville ha den=/
Da får jeg heller finne meg en 900 Turbo......

9³ TurboX
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: nooooooooooooo
Tipper det ja, for det er ihvertfall et bilde fra den annonsen han har som avatarJoachim N370 skrev:Den hvite strøkne som ligger/lå på finn.no?DeltA skrev:Skulle egentlig kjøpe bilen jeg har snakket om ovenfor i morgen...

- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
jaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... =( Var op prøvekjørte den og altingen... men nå har jeg akkuratt kommet hjem fra porsgrunn etter og ha sett på en 900 Turbo til 15K
Den har mye potensiale og ikke for mye jobb for og få den strøken;)
Skal snart opprette en tråd der jeg skriver hva som skjer og vil gjerne ta i mot forslag til hva jeg burde gjøre hvis jeg kjøper den=)
Den har mye potensiale og ikke for mye jobb for og få den strøken;)
Skal snart opprette en tråd der jeg skriver hva som skjer og vil gjerne ta i mot forslag til hva jeg burde gjøre hvis jeg kjøper den=)
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende, dvs sender lufta i kretsløpet gjennom turboen og holder oppe farta på den, istedenfor å sende lufta ut av systemet. Det med åpen dump skjønner dessuten styringssystemet lite av, for luftmassemåleren har alt målt lufta inn. Motoren vil dermed få for mye bensin.
Saab er livet! 

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerende
Nå må du ikke være så rask på avtrekkeren Vang! Dette gjelder ikke T8, som du blander inn!!! (Det gjelder de fleste t16, bortsett fra de aller første) Men denne tråden gjelder en 900S -93, altså en lettrykks 16v. Så hva din bil har spiller ingen rolle.Vangen N622 skrev:Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Okay, trodde ikke alle S var 16v, men okay.Eirik N396 skrev:Ingvar N629 skrev:Det er alt en ventil på bilen din, men den er resirkulerendeNå må du ikke være så rask på avtrekkeren Vang! Dette gjelder ikke T8, som du blander inn!!! (Det gjelder de fleste t16, bortsett fra de aller første) Men denne tråden gjelder en 900S -93, altså en lettrykks 16v. Så hva din bil har spiller ingen rolle.Vangen N622 skrev:Nonsense, var ikke noe resirk dump på min da jeg kjøpte den, så det var være forskjellig fra bil til bil.

Saab er livet! 

- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt: