Ladetrykk 0.8 med SP steg 1

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Ladetrykk 0.8 med SP steg 1

Legg inn av kevin86 » 28 sep 2006, 22:19

Har endelig fått gradert turbotrykksmåler, Satt inn istedet for klokka.
Måler ca 0.7-0.8
Meste hittil er 0.9, når jeg kjørte i 120km ved 3000 omd.
Er ikke dette originalt ladetrykk?

Utført:
Open Air Kit
Bensin Chip
APC modifisering
Bensintrykksregulator 3bar
Utkoblet trykkvakt
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 01 okt 2006, 16:35

Noen som veit hva orignalt ladetrykk på 9000 er?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 okt 2006, 16:49

kevin86 skrev:Noen som veit hva orignalt ladetrykk på 9000 er?
0.7 bar.
Grunnladetrykk er 0.45 bar, start med å kontrollere at dette er korrekt.
GLT kan du kontrollere ved å kople straumen av magetventilen.
Feil GLT kan bero på at det er justert på wastegatestaget, bytta til grovare eksos, eller at du har vaccumlekasje.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 02 okt 2006, 22:38

Kobla ut strømmen, fikk litt i underkant av 0.3
0.25 ca da...
Eneste som er gjrot med eksosen er å fjerne den siste svingen, så jeg fikk rett stuss.
Ikke akuratt grovere.
Skal prøve å justere glt i helgen. :?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 07 okt 2006, 18:51

kevin86 skrev:Kobla ut strømmen, fikk litt i underkant av 0.3
0.25 ca da...
Eneste som er gjrot med eksosen er å fjerne den siste svingen, så jeg fikk rett stuss.
Ikke akuratt grovere.
Skal prøve å justere glt i helgen. :?
Justerte på glt, kommer opp i ca. 0.9
Men når jeg bremser så begynner den å hoppe på turtall, og nesten kveles...
Og selv om jeg står stille så gasser den :?
Eneste som er gjort er å justere glt.. Kan det problemet ha noe med glt å gjøre?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 08 okt 2006, 12:49

kevin86 skrev: Eneste som er gjort er å justere glt.. Kan det problemet ha noe med glt å gjøre?
Nei.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 08 okt 2006, 16:06

Hjelle, N6 skrev:
kevin86 skrev:Noen som veit hva orignalt ladetrykk på 9000 er?
0.7 bar.
Grunnladetrykk er 0.45 bar, start med å kontrollere at dette er korrekt.
GLT kan du kontrollere ved å kople straumen av magetventilen.
Feil GLT kan bero på at det er justert på wastegatestaget, bytta til grovare eksos, eller at du har vaccumlekasje.
Eneste vakum slanger som ikke er bytta er de til magnetventilen. men dem er jo mye tykkere, skal vell litt til for at det blir lekkasje der?
Men selv om wastgate skruen er justert til maks så får jeg ikke mer enn 0.3 på grunnladetrykket. Kan det være noe galt med selve wastegaten?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2006, 18:31

Det kan være at wastegatestaget ikkje går fritt inn i klokka, kontroller dette.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 10 okt 2006, 19:08

Hjelle, N6 skrev:Det kan være at wastegatestaget ikkje går fritt inn i klokka, kontroller dette.
satt trykk på den, og det virka som den gikk fint. men den åpna på 0.2
Selv om staget er strammet inn maks. hva kan være galt da siden wastegaten åpner på 0.2?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2006, 22:09

kevin86 skrev:satt trykk på den, og det virka som den gikk fint. men den åpna på 0.2
Selv om staget er strammet inn maks. hva kan være galt da siden wastegaten åpner på 0.2?
Du har sikkert gjort riktig, men jeg og en kamerat gjorde litt feil på hans bil. For vi glemte å holde igjen med en tang i ene enden av staget, slik at vi snurret på hele staget(som igjen kan ødelegge wastegaten :roll:)
Kan du også ha gjort det? :)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 11 okt 2006, 06:27

Eirik N396 skrev:Du har sikkert gjort riktig, men jeg og en kamerat gjorde litt feil på hans bil. For vi glemte å holde igjen med en tang i ene enden av staget, slik at vi snurret på hele staget(som igjen kan ødelegge wastegaten :roll:)
Kan du også ha gjort det? :)
Han som gjorde det holdt igjen staget også=)
var den ene slangen fra dumpen som hoppa av som var grunnen til den rare tomgangen=) Noe fler forslag som bør testes for å få opp glt? Kan wastegaten være rett og slett slitt?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 11 okt 2006, 07:05

Høres ut som om WG-klokka er kass...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 11 okt 2006, 09:12

Prøv med en ekstra fjær på WG. En clutchfjær skal visst passe bra. Du må da regne med å slakke staget litt igjen for å få 0,45bar glt.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 11 okt 2006, 21:56

knut skrev:Prøv med en ekstra fjær på WG. En clutchfjær skal visst passe bra. Du må da regne med å slakke staget litt igjen for å få 0,45bar glt.
Hmm, hvis man ser bilen forfra, så har jeg skrudd staget til venstre.
Riktig? Men hvor skal jeg sette denne ekstra fjæren?
Vil bilen få litt kjappere respons når glt er høyere?

Takker veldig mye for svar :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 22:24

kevin86 skrev:
knut skrev:Prøv med en ekstra fjær på WG. En clutchfjær skal visst passe bra. Du må da regne med å slakke staget litt igjen for å få 0,45bar glt.
Hmm, hvis man ser bilen forfra, så har jeg skrudd staget til venstre.
Riktig? Men hvor skal jeg sette denne ekstra fjæren?
Vil bilen få litt kjappere respons når glt er høyere?

Takker veldig mye for svar :)
Kjappere respons; niks.

Ellers er det en jallametode som funker; fest ei fjær på festet til wg-staget på turboen og dra den til wg klokka eller noe.. Da holder den imot mer. Fjær fra ei kontorlampe (sånn lang ledda sak) passer fint.
Men bytt helst klokka! Er en membran inni der også som ikke har all verdens levetid, og din er sikkert like gammal som bilen..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar