Ladetrykk 0.8 med SP steg 1
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Ladetrykk 0.8 med SP steg 1
Har endelig fått gradert turbotrykksmåler, Satt inn istedet for klokka.
Måler ca 0.7-0.8
Meste hittil er 0.9, når jeg kjørte i 120km ved 3000 omd.
Er ikke dette originalt ladetrykk?
Utført:
Open Air Kit
Bensin Chip
APC modifisering
Bensintrykksregulator 3bar
Utkoblet trykkvakt
Måler ca 0.7-0.8
Meste hittil er 0.9, når jeg kjørte i 120km ved 3000 omd.
Er ikke dette originalt ladetrykk?
Utført:
Open Air Kit
Bensin Chip
APC modifisering
Bensintrykksregulator 3bar
Utkoblet trykkvakt
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
0.7 bar.kevin86 skrev:Noen som veit hva orignalt ladetrykk på 9000 er?
Grunnladetrykk er 0.45 bar, start med å kontrollere at dette er korrekt.
GLT kan du kontrollere ved å kople straumen av magetventilen.
Feil GLT kan bero på at det er justert på wastegatestaget, bytta til grovare eksos, eller at du har vaccumlekasje.
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Justerte på glt, kommer opp i ca. 0.9kevin86 skrev:Kobla ut strømmen, fikk litt i underkant av 0.3
0.25 ca da...
Eneste som er gjrot med eksosen er å fjerne den siste svingen, så jeg fikk rett stuss.
Ikke akuratt grovere.
Skal prøve å justere glt i helgen.
Men når jeg bremser så begynner den å hoppe på turtall, og nesten kveles...
Og selv om jeg står stille så gasser den

Eneste som er gjort er å justere glt.. Kan det problemet ha noe med glt å gjøre?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Eneste vakum slanger som ikke er bytta er de til magnetventilen. men dem er jo mye tykkere, skal vell litt til for at det blir lekkasje der?Hjelle, N6 skrev:0.7 bar.kevin86 skrev:Noen som veit hva orignalt ladetrykk på 9000 er?
Grunnladetrykk er 0.45 bar, start med å kontrollere at dette er korrekt.
GLT kan du kontrollere ved å kople straumen av magetventilen.
Feil GLT kan bero på at det er justert på wastegatestaget, bytta til grovare eksos, eller at du har vaccumlekasje.
Men selv om wastgate skruen er justert til maks så får jeg ikke mer enn 0.3 på grunnladetrykket. Kan det være noe galt med selve wastegaten?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
satt trykk på den, og det virka som den gikk fint. men den åpna på 0.2Hjelle, N6 skrev:Det kan være at wastegatestaget ikkje går fritt inn i klokka, kontroller dette.
Selv om staget er strammet inn maks. hva kan være galt da siden wastegaten åpner på 0.2?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Du har sikkert gjort riktig, men jeg og en kamerat gjorde litt feil på hans bil. For vi glemte å holde igjen med en tang i ene enden av staget, slik at vi snurret på hele staget(som igjen kan ødelegge wastegatenkevin86 skrev:satt trykk på den, og det virka som den gikk fint. men den åpna på 0.2
Selv om staget er strammet inn maks. hva kan være galt da siden wastegaten åpner på 0.2?

Kan du også ha gjort det?

- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Han som gjorde det holdt igjen staget også=)Eirik N396 skrev:Du har sikkert gjort riktig, men jeg og en kamerat gjorde litt feil på hans bil. For vi glemte å holde igjen med en tang i ene enden av staget, slik at vi snurret på hele staget(som igjen kan ødelegge wastegaten)
Kan du også ha gjort det?
var den ene slangen fra dumpen som hoppa av som var grunnen til den rare tomgangen=) Noe fler forslag som bør testes for å få opp glt? Kan wastegaten være rett og slett slitt?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Hmm, hvis man ser bilen forfra, så har jeg skrudd staget til venstre.knut skrev:Prøv med en ekstra fjær på WG. En clutchfjær skal visst passe bra. Du må da regne med å slakke staget litt igjen for å få 0,45bar glt.
Riktig? Men hvor skal jeg sette denne ekstra fjæren?
Vil bilen få litt kjappere respons når glt er høyere?
Takker veldig mye for svar

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kjappere respons; niks.kevin86 skrev:Hmm, hvis man ser bilen forfra, så har jeg skrudd staget til venstre.knut skrev:Prøv med en ekstra fjær på WG. En clutchfjær skal visst passe bra. Du må da regne med å slakke staget litt igjen for å få 0,45bar glt.
Riktig? Men hvor skal jeg sette denne ekstra fjæren?
Vil bilen få litt kjappere respons når glt er høyere?
Takker veldig mye for svar
Ellers er det en jallametode som funker; fest ei fjær på festet til wg-staget på turboen og dra den til wg klokka eller noe.. Da holder den imot mer. Fjær fra ei kontorlampe (sånn lang ledda sak) passer fint.
Men bytt helst klokka! Er en membran inni der også som ikke har all verdens levetid, og din er sikkert like gammal som bilen..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan