Stabilisatorstag framme 99

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Stabilisatorstag framme 99

Legg inn av bjarne n654 » 07 okt 2006, 18:10

Hvordan gjør man dette, virker som staget fra og900 ikke passer. Noen som noen gode tips.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 okt 2006, 18:26

Jeg leste noe om dette hos Karl :)

http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm

( Suspension -> Anti-rollbar )

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 okt 2006, 20:59

Staget på 900 er for bredt.
Men Ragnar i Sverige har hatt stag foran på sin 99, men har tatt av det igjen om du kikker på sidene hans.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 09 okt 2006, 19:34

Dersom du leser her:
http://www.subrew.com/chris/grm_sample/saab/

ser du:
"Saab 99s did not come with anti-roll bars, either front or rear, so manufacturers like Addco and MSS offer aftermarket bars to fit the original 99 suspension members. These bars measure 1-inch diameter in front, and 3/4-inch diameter in the rear, which goes a long way toward reducing body roll. Both sets of bars use polyurethane mount bushings for added stiffness."

Motor Sport Service
1400 East 2nd Avenue
Jamestown, NY 14701
Tel (716) 665-4200
Fax (716) 665-4202

http://www.addco.net

m.a.o.: alt kan kjøpes, bare du har penger ;)

foresten, ringer du mss kunne du kanskje hørt hva de skal ha for 4-2-1 grenrør og kvass-kam til 99GL når du først er i gang?
Vet de har... :roll:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 okt 2006, 20:17

Jeg vet ikke om du leste linken min, men på den står det også et firma som lager slike.. :)

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 09 okt 2006, 22:04

Ser ut som 900 staget kommer ca. 5cm lenger bak på 99an enn orginalt på og900, så det passer ikke. Har kikket på forskjellige nettsider hvor di lager stag, men er redd det blir dyrt. Skal sjekke pris og ta en tur på huggeren og se om jeg kan finne noe fra en annen bil :)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 09 okt 2006, 23:10

Kan jeg stjele tråden å spørre litt om hvordan det funker med sånt på og900? Hadde vært noe for de har en tedens til å krenge en del.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2006, 07:18

Vangen N622 skrev:Kan jeg stjele tråden å spørre litt om hvordan det funker med sånt på og900? Hadde vært noe for de har en tedens til å krenge en del.
Det er nettopp derfor en har stab-stag ;) Tror det skal funke bra. En del 900er har dette, både foran bak. Jeg vet ikke helt hvilke.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2006, 08:11

Eirik N396 skrev:
Vangen N622 skrev:Kan jeg stjele tråden å spørre litt om hvordan det funker med sånt på og900? Hadde vært noe for de har en tedens til å krenge en del.
Det er nettopp derfor en har stab-stag ;) Tror det skal funke bra. En del 900er har dette, både foran bak. Jeg vet ikke helt hvilke.
Iallfall alle nyere (å si "nyere" om så gamle biler blir vel ikke helt rett, men dere tar poenget) turbo, inkludert 900S, har stag både foran og bak. Men jeg vet ikke når det kom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 10 okt 2006, 08:13

synes å huske at de kom med både foran og bak på turbo biler i 85 og at det kom bak i 82 :? Og at det er på alle (ikke bare turbo) etter 92 :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 10 okt 2006, 09:48

Det er stag på min -84 turbo. Både framme og bak.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 10 okt 2006, 09:51

Krengningshemmere:

Kom på 8v i 1988--->
Kom på 16v i 1986--->
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 10 okt 2006, 10:21

takk alex :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 10 okt 2006, 11:50

Ergo så har jeg stabstag forran og bak på min '88 T8 og trenger ikke å tenke på å bytte eller oppgradere? :)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 okt 2006, 11:53

Vangen N622 skrev:Ergo så har jeg stabstag forran og bak på min '88 T8 og trenger ikke å tenke på å bytte eller oppgradere? :)
Du har ikke nødvendigvis stab-stag av den grunn.... Av en eller annen merksnodig grunn så er det ikke alle som er utstyrt med det alikavel.... Har vært borti en 2-3 biler som skulle hatt det, men som alikavel ikke hadde stab-stag....

Svar