Kveles når turtallet synker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Kveles når turtallet synker

Legg inn av Fredrik N707 » 10 okt 2006, 20:58

Hei!

Etter jeg byttet toppakning på saaben min så hadde jeg problemer med at bilen kvelte seg hver gang jeg bremset ned og bilen mistet turtall. Men dette gikk over etter et par kjøreturer.

Når jeg nå nylig skrudde av midtkonsollen og "dashen" så skjedde dette igjen, og nå vil det ikke gi seg. Bilen kveles så fort den mister turtall ved nedbremsing, etc. Men går fint på tomgang når jeg starter den opp.

Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv. Så jeg skjønner virkelig ikke hva dette problemet kan komme av.

Bilen er så og si ukjørelig, for ikke å snakke om trafikk farlig med dette problemet, så jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne komme med tips om hva feilen kan være og hva jeg burde undersøke.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 10 okt 2006, 22:51

Hadde lignende problem. Min løsning ble og justere tomgangshastigheten bittelitt opp. Men din går fint på tomgang så det er kansje ikke det beste =)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 okt 2006, 22:55

Er ingen tomgangsjustering på den bilen...

Jeg ville trodd at du enten har luftlekasje en eller annen plass slik at motoren trekker falskluft, eller at tomgangsmotoren er ødelagt evt trenger en rens.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 11 okt 2006, 15:40

Den går helt fint på tomgang, men når jeg har kjørt noen meter og bremser ned eller clutcher slik at turtallet synker så kveles den, evt. går den på veldig lavt turtall (500rpm -) til den kveles.

Den går somsagt helt fint på turtall når jeg starter den opp igjen, men så fort jeg har kjørt noen meter og clutcher eller bremser slik at turtallet går under 1,5k - 2k rpm så kveles den.

Falskluft kan kanskje tenkes at den trekker, men synes det er merkelig at det skulle ha skapt noen lekasjer bare å ta av dashen ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 15:50

Du har ikke revet av noen vakumslange inni der, da?

Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 11 okt 2006, 16:17

Ingvar N629 skrev:Du har ikke revet av noen vakumslange inni der, da?

Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Har ikke cruise control.
Det skal sies at jeg til slutt ga opp å få av dashen, så jeg veit ikke om jeg kan ha revet av noen slanger, men jeg har mine tvil.

Det er vel begrenset med vacum slanger under "topplokket" på dashen ?
Det er det eneste jeg har røsket i.

Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 16:45

stigma skrev:Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Høres ut som falskluft ja. Akkurat slik var min da vakumslangen til veivhusventen hoppa av ved innsuget.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 11 okt 2006, 21:19

Ingvar N629 skrev:
stigma skrev:Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Høres ut som falskluft ja. Akkurat slik var min da vakumslangen til veivhusventen hoppa av ved innsuget.
Tror nok du har rett i at det er vacum lekk ja.
Hvor vil det være mest hensiktsmessig å sjekke ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 12 okt 2006, 08:45

er det ikke trykkvakt i dashbord/kupè på 9000?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2006, 09:30

Henrik N449 skrev:er det ikke trykkvakt i dashbord/kupè på 9000?
Neppe på T5.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 13 okt 2006, 22:34

Hadde vært fint om noen kunne svare meg på følgende spørsmål:

1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?

2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.

3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?

4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 okt 2006, 23:40

stigma skrev:Hadde vært fint om noen kunne svare meg på følgende spørsmål:

1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?

Ja, kansje om du har en "fulltrykker" med turbotrykksmåler, da har du vakumslange til denne. Men det skal mye til om denne er årsaken til dine problemer. Hvis du har denne måleren så se at den oppfører seg normalt, gjør den ikke det så har du lekasje på slangen)

2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.

I tilegg til de TRE skuene under hvert høyttalerdeksel så må du løsne en som sitter under srs-merket på høyre side og en som sitter over innstrumentene (omtrent rett over tempmåleren). Wireren løsner du etter at alle skruene til lokket er løsnet, den er bare hektet innpå.

3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?

Hvis du har klima(acc) så kan du høre den lille vifta til kupetemp-sensoren men det kan også være en vacumlekasje du hører.

4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?

Nei, de er vel for biler med ETS (antispinn)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 13 okt 2006, 23:45

En annen ting er jo om du burde ha fått sjekket bilen hos noen som skjønner litt av den... At den skal fjuske såpass av at du prøver å løfte lokket på dasjen, det kan jeg ikke skjønne..
Desuten så hadde du jo problemer med bilen etter topppaknings-skiftet... jeg ville heller ha trodd at problemet ditt er relatert til den jobben.

Kjør deg en tur innom et verksted å få lest ut eventuelle feilkoder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kveles når turtallet synker

Legg inn av Tor N12 » 13 okt 2006, 23:52

stigma skrev:
Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv
Dette kan være noe av forklaringen... om du hadde feil på bilen etter paknings-skiftet (f.eks en luftlekasje) så vil Trionicen prøve å tilpasse seg forholdene og dermed ble den bedre etterhvert som du kjørte den. Nå år du har vært av med batteripolen så nulstiller du boksen og den å begynne læreprosessen på nytt igjen...

Finn ut av den feilen som oppstod etter pakningbytte du, så skal du se bilen blir bra igjen.

PS! Når feilen er korrigert så er det en god ide og ta av batteripolen og la bilen ta adapsjonen på nytt igjen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Fredrik N707
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 25 jul 2006, 03:23
Sted: Drammen

Legg inn av Fredrik N707 » 14 okt 2006, 11:37

Tusen takk for skikkelig utfyllende og gode svar!

Tar en tur innom et saab merkeverksted for å få lest av feilkoder, og eventuellt la dem utrette problemene.

Jeg kom til å tenke på at under topppakknings byttet så ble både toppen og ventiler slipt, derfor ble kammene tatt av.

Da vi skulle montere dem igjen ble de kun montert etter merkingen på "øyemål" ved å rotere veivhjulet til hakket sitt, og matche kammene med hakket/merkingen sin.

Kan dette være roten til problemet ? Og at grunnen til at den gikk bra en stund var at trionicen tilpasset seg dette ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T

Svar