Kveles når turtallet synker
Moderator: Moderatorer
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Kveles når turtallet synker
Hei!
Etter jeg byttet toppakning på saaben min så hadde jeg problemer med at bilen kvelte seg hver gang jeg bremset ned og bilen mistet turtall. Men dette gikk over etter et par kjøreturer.
Når jeg nå nylig skrudde av midtkonsollen og "dashen" så skjedde dette igjen, og nå vil det ikke gi seg. Bilen kveles så fort den mister turtall ved nedbremsing, etc. Men går fint på tomgang når jeg starter den opp.
Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv. Så jeg skjønner virkelig ikke hva dette problemet kan komme av.
Bilen er så og si ukjørelig, for ikke å snakke om trafikk farlig med dette problemet, så jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne komme med tips om hva feilen kan være og hva jeg burde undersøke.
Etter jeg byttet toppakning på saaben min så hadde jeg problemer med at bilen kvelte seg hver gang jeg bremset ned og bilen mistet turtall. Men dette gikk over etter et par kjøreturer.
Når jeg nå nylig skrudde av midtkonsollen og "dashen" så skjedde dette igjen, og nå vil det ikke gi seg. Bilen kveles så fort den mister turtall ved nedbremsing, etc. Men går fint på tomgang når jeg starter den opp.
Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv. Så jeg skjønner virkelig ikke hva dette problemet kan komme av.
Bilen er så og si ukjørelig, for ikke å snakke om trafikk farlig med dette problemet, så jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne komme med tips om hva feilen kan være og hva jeg burde undersøke.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Er ingen tomgangsjustering på den bilen...
Jeg ville trodd at du enten har luftlekasje en eller annen plass slik at motoren trekker falskluft, eller at tomgangsmotoren er ødelagt evt trenger en rens.
Jeg ville trodd at du enten har luftlekasje en eller annen plass slik at motoren trekker falskluft, eller at tomgangsmotoren er ødelagt evt trenger en rens.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Den går helt fint på tomgang, men når jeg har kjørt noen meter og bremser ned eller clutcher slik at turtallet synker så kveles den, evt. går den på veldig lavt turtall (500rpm -) til den kveles.
Den går somsagt helt fint på turtall når jeg starter den opp igjen, men så fort jeg har kjørt noen meter og clutcher eller bremser slik at turtallet går under 1,5k - 2k rpm så kveles den.
Falskluft kan kanskje tenkes at den trekker, men synes det er merkelig at det skulle ha skapt noen lekasjer bare å ta av dashen ?
Den går somsagt helt fint på turtall når jeg starter den opp igjen, men så fort jeg har kjørt noen meter og clutcher eller bremser slik at turtallet går under 1,5k - 2k rpm så kveles den.
Falskluft kan kanskje tenkes at den trekker, men synes det er merkelig at det skulle ha skapt noen lekasjer bare å ta av dashen ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Du har ikke revet av noen vakumslange inni der, da?
Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Har ikke cruise control.Ingvar N629 skrev:Du har ikke revet av noen vakumslange inni der, da?
Er vel ikke så mange av dem ettersom du har såpass ny bil og trionic, men cruisen har vel.
Det skal sies at jeg til slutt ga opp å få av dashen, så jeg veit ikke om jeg kan ha revet av noen slanger, men jeg har mine tvil.
Det er vel begrenset med vacum slanger under "topplokket" på dashen ?
Det er det eneste jeg har røsket i.
Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Høres ut som falskluft ja. Akkurat slik var min da vakumslangen til veivhusventen hoppa av ved innsuget.stigma skrev:Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Tror nok du har rett i at det er vacum lekk ja.Ingvar N629 skrev:Høres ut som falskluft ja. Akkurat slik var min da vakumslangen til veivhusventen hoppa av ved innsuget.stigma skrev:Virker forøvrig som om bilen går litt bedre enn før når jeg gir gass, men dette kan være innbilning.
Hvor vil det være mest hensiktsmessig å sjekke ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Neppe på T5.Henrik N449 skrev:er det ikke trykkvakt i dashbord/kupè på 9000?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Hadde vært fint om noen kunne svare meg på følgende spørsmål:
1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?
2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.
3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?
4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?
1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?
2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.
3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?
4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
stigma skrev:Hadde vært fint om noen kunne svare meg på følgende spørsmål:
1. Liigger det noen vacum slanger som kan ha innvirkning på bilens gange under dashbordet (øvre lokk) på bilen min ?
Ja, kansje om du har en "fulltrykker" med turbotrykksmåler, da har du vakumslange til denne. Men det skal mye til om denne er årsaken til dine problemer. Hvis du har denne måleren så se at den oppfører seg normalt, gjør den ikke det så har du lekasje på slangen)
2. Hvordan får jeg i det heletatt av den øvre delen på dashen min, har skrudd opp de 2 skruene under hvert av høyttaler deksel, men det nekter å løsne helt. Har sett det går en stålwire tvers over under dash lokket, må denne løsnes ? Det er airbag på bilen om dette har noe å si.
I tilegg til de TRE skuene under hvert høyttalerdeksel så må du løsne en som sitter under srs-merket på høyre side og en som sitter over innstrumentene (omtrent rett over tempmåleren). Wireren løsner du etter at alle skruene til lokket er løsnet, den er bare hektet innpå.
3. Når jeg skrur vifta på "0" så hører jeg en "pfffffffffft" lyd, er dette normalt ? Evt. hva kan dette komme av ?
Hvis du har klima(acc) så kan du høre den lille vifta til kupetemp-sensoren men det kan også være en vacumlekasje du hører.
4. Ser jeg mangler 2 sikringer "throttle system", er dette til biler med cruise control ?
Nei, de er vel for biler med ETS (antispinn)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
En annen ting er jo om du burde ha fått sjekket bilen hos noen som skjønner litt av den... At den skal fjuske såpass av at du prøver å løfte lokket på dasjen, det kan jeg ikke skjønne..
Desuten så hadde du jo problemer med bilen etter topppaknings-skiftet... jeg ville heller ha trodd at problemet ditt er relatert til den jobben.
Kjør deg en tur innom et verksted å få lest ut eventuelle feilkoder.
Desuten så hadde du jo problemer med bilen etter topppaknings-skiftet... jeg ville heller ha trodd at problemet ditt er relatert til den jobben.
Kjør deg en tur innom et verksted å få lest ut eventuelle feilkoder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Kveles når turtallet synker
Dette kan være noe av forklaringen... om du hadde feil på bilen etter paknings-skiftet (f.eks en luftlekasje) så vil Trionicen prøve å tilpasse seg forholdene og dermed ble den bedre etterhvert som du kjørte den. Nå år du har vært av med batteripolen så nulstiller du boksen og den å begynne læreprosessen på nytt igjen...stigma skrev:
Det eneste "tekniske" jeg gjorde når jeg demonterte dashen og midtkonsollen var å koble fra minusen på batteriet med tanke på airbag sikkerhet, osv
Finn ut av den feilen som oppstod etter pakningbytte du, så skal du se bilen blir bra igjen.
PS! Når feilen er korrigert så er det en god ide og ta av batteripolen og la bilen ta adapsjonen på nytt igjen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Fredrik N707
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 25 jul 2006, 03:23
- Sted: Drammen
Tusen takk for skikkelig utfyllende og gode svar!
Tar en tur innom et saab merkeverksted for å få lest av feilkoder, og eventuellt la dem utrette problemene.
Jeg kom til å tenke på at under topppakknings byttet så ble både toppen og ventiler slipt, derfor ble kammene tatt av.
Da vi skulle montere dem igjen ble de kun montert etter merkingen på "øyemål" ved å rotere veivhjulet til hakket sitt, og matche kammene med hakket/merkingen sin.
Kan dette være roten til problemet ? Og at grunnen til at den gikk bra en stund var at trionicen tilpasset seg dette ?
Tar en tur innom et saab merkeverksted for å få lest av feilkoder, og eventuellt la dem utrette problemene.
Jeg kom til å tenke på at under topppakknings byttet så ble både toppen og ventiler slipt, derfor ble kammene tatt av.
Da vi skulle montere dem igjen ble de kun montert etter merkingen på "øyemål" ved å rotere veivhjulet til hakket sitt, og matche kammene med hakket/merkingen sin.
Kan dette være roten til problemet ? Og at grunnen til at den gikk bra en stund var at trionicen tilpasset seg dette ?
M06 Saab 9-5 Vector
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T
(x) M97 Saab 9000 Jubileum 2,0T
(x) M95 Saab 9000 2,3T