Dump vent
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Dump vent
Som kjent har jeg kjøpt meg en 900 t8 87mod.
Denne har en dumpventil montert som forøvrig gir en barsk lyd(var montert da jeg kjøpte bilen.)
Problemet med denne er at det blir feil bladningsforhold i motoren. Det den forrige eieren hadde gjort da var og justere ned bensintrykket slik at det ikke skulle bli så stort bensintap. dette førte til at jeg raskt etter kjøp av bilen oppdaget et problem med at motoren kvelte seg selv når den droppa fort i turtall. dette fiksa jeg ved og justere opp tomgangshastigheten.
Dette lurer jeg på:
Er det noen her som vet om jeg kan gjøre den "normal" igjen uten og fjerne dumpventilen?
Denne har en dumpventil montert som forøvrig gir en barsk lyd(var montert da jeg kjøpte bilen.)
Problemet med denne er at det blir feil bladningsforhold i motoren. Det den forrige eieren hadde gjort da var og justere ned bensintrykket slik at det ikke skulle bli så stort bensintap. dette førte til at jeg raskt etter kjøp av bilen oppdaget et problem med at motoren kvelte seg selv når den droppa fort i turtall. dette fiksa jeg ved og justere opp tomgangshastigheten.
Dette lurer jeg på:
Er det noen her som vet om jeg kan gjøre den "normal" igjen uten og fjerne dumpventilen?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
T8 har da ikke luftmengdemåler
Kan jo være ombygget da men jeg trodde ikke det 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Forskjellen er??TurboLars N383 skrev: T8 = LuftMENGDEmåler
T16 = LuftMASSEmåler
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd )
Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren og at en mengdemåler og en massemåler ikke er de sammme komponentene .

LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd )

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren og at en mengdemåler og en massemåler ikke er de sammme komponentene .

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Jeg vet hvordan en luftmassemåler virker, men trodde at luftmengdemåler bare var et trivialnavn for samme greia.TurboLars N383 skrev:Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd )![]()
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren .
Hvordan funker en luftmengdemåler da? Steinalderinnretning med potmeter drevet av passerende luft, eller?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
-
- Overload!!!
Ja kan jo igrunnn si det vel ?Ingvar N629 skrev:Jeg vet hvordan en luftmassemåler virker, men trodde at luftmengdemåler bare var et trivialnavn for samme greia.TurboLars N383 skrev:Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd )![]()
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren .
Hvordan funker en luftmengdemåler da? Steinalderinnretning med potmeter drevet av passerende luft, eller?

STCN #383
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Åpne tanken du har bak på do så ser du hvordan luftmengdemåleren virker. -> sisterne
Det er en flotør som sitter på toppen av luftfilteret og blir dermed løftet av lufta som passerer. Posisjonen til denne flotøren styrer hvor mye bensin k-jeten gir ut. Alt skjer selvfølgelig mekanisk...
Slik har i alle fall jeg forstått det.
Når det gjelder åpen dump skal ikke dette være noe problem når du har luftmengdemåler. Jeg har tidligere hatt 3 ulike åpne dumper på min 8v, uten at disse har skapt noe problem. Dumpen må selvfølgelig justeres slik at den holder tett på tomgang.
Det er en flotør som sitter på toppen av luftfilteret og blir dermed løftet av lufta som passerer. Posisjonen til denne flotøren styrer hvor mye bensin k-jeten gir ut. Alt skjer selvfølgelig mekanisk...

Slik har i alle fall jeg forstått det.
Når det gjelder åpen dump skal ikke dette være noe problem når du har luftmengdemåler. Jeg har tidligere hatt 3 ulike åpne dumper på min 8v, uten at disse har skapt noe problem. Dumpen må selvfølgelig justeres slik at den holder tett på tomgang.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland