Dump vent

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Dump vent

Legg inn av Johan N828 » 10 okt 2006, 22:58

Som kjent har jeg kjøpt meg en 900 t8 87mod.

Denne har en dumpventil montert som forøvrig gir en barsk lyd(var montert da jeg kjøpte bilen.)

Problemet med denne er at det blir feil bladningsforhold i motoren. Det den forrige eieren hadde gjort da var og justere ned bensintrykket slik at det ikke skulle bli så stort bensintap. dette førte til at jeg raskt etter kjøp av bilen oppdaget et problem med at motoren kvelte seg selv når den droppa fort i turtall. dette fiksa jeg ved og justere opp tomgangshastigheten.

Dette lurer jeg på:

Er det noen her som vet om jeg kan gjøre den "normal" igjen uten og fjerne dumpventilen?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 11 okt 2006, 09:10

T8 har da ikke luftmengdemåler :roll: Kan jo være ombygget da men jeg trodde ikke det :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 09:50

Bytt til resirkulerende! Se FAQ for mer info.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 okt 2006, 15:48

Eliah skrev:T8 har da ikke luftmengdemåler :roll: Kan jo være ombygget da men jeg trodde ikke det :wink:
T8 = LuftMENGDEmåler
T16 = LuftMASSEmåler

:lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 15:55

TurboLars N383 skrev: T8 = LuftMENGDEmåler
T16 = LuftMASSEmåler
:lol:
Forskjellen er??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 okt 2006, 16:23

Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd ) :lol:

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren og at en mengdemåler og en massemåler ikke er de sammme komponentene .

:lol:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 16:26

TurboLars N383 skrev:Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd ) :lol:

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren .

:lol:
Jeg vet hvordan en luftmassemåler virker, men trodde at luftmengdemåler bare var et trivialnavn for samme greia.

Hvordan funker en luftmengdemåler da? Steinalderinnretning med potmeter drevet av passerende luft, eller?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 11 okt 2006, 16:29

Ingvar N629 skrev:
TurboLars N383 skrev:Grovt sagt så måler den oppvarmede tråden i massemåleren antall luftmolekyler i kg/time og fordi systemet tilpasser bensinmengden etter det , gir det en mer nøyaktig bensinblanding , feks ved kjøring i stor høyde (lavere trykk , tynnere luft ) enn ved kjøring ved havflaten og gir en mer nøyaktig blanding enn en mengdemåler som kun måler i liter ( ?) som ikke klarer å måle feks tynn/tykk luft og da kan det hende at den går fet ved feks. kjøring på fjellet ( har ikke prøvd det i praksis )
LH står jo som vi alle vet for Luftmassen-messer Hitzdraht (luftmassemåler med varmetråd ) :lol:

Menne må jo legge til at jeg ikke er ekspert i motsetning til mange andre her og dette er hva jeg tror . Hvis noen har noe å utsette på det så legger jeg meg flat
Og min konklusjon er uansett at massemåleren er mer nøyaktig enn mengdemåleren .

:lol:
Jeg vet hvordan en luftmassemåler virker, men trodde at luftmengdemåler bare var et trivialnavn for samme greia.

Hvordan funker en luftmengdemåler da? Steinalderinnretning med potmeter drevet av passerende luft, eller?
Ja kan jo igrunnn si det vel ? :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 11 okt 2006, 17:34

Åpne tanken du har bak på do så ser du hvordan luftmengdemåleren virker. -> sisterne

Det er en flotør som sitter på toppen av luftfilteret og blir dermed løftet av lufta som passerer. Posisjonen til denne flotøren styrer hvor mye bensin k-jeten gir ut. Alt skjer selvfølgelig mekanisk... :?

Slik har i alle fall jeg forstått det.

Når det gjelder åpen dump skal ikke dette være noe problem når du har luftmengdemåler. Jeg har tidligere hatt 3 ulike åpne dumper på min 8v, uten at disse har skapt noe problem. Dumpen må selvfølgelig justeres slik at den holder tett på tomgang.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 12 okt 2006, 09:07

Og det var akkurta det siste her jeg ville fram til :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar