Varierende turbotrykk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Varierende turbotrykk?

Legg inn av PetterT » 12 okt 2006, 15:20

Har en 95. mod 900 turbo med varierende turbotrykk. På 1. gir har jeg ca. 0.5 bar i maks, 2. gir har jeg 0.7 bar, mens på 3., 4. og 5. gir har jeg 1.0-1.1 bar i maks trykk.
Noen som vet hva dette skyldes?

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 12 okt 2006, 15:24

Etter det e ha skjønt så er det lagt inn en begrensning på trykket for å skåne for eksempel girkassa i lave hastigheter. Stor utveksling i de første giran gir mer moment på drivverket enn de høgere giran(3.-5.gir).
Og bilen akser vel bra nok likevel? :wink:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 12 okt 2006, 15:33

ok. trodde var noe sånn jeg også, men tenkte bare at jeg skulle spørre. Ja, den akser greit, men skulle gjerne hatt mer. :D

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 12 okt 2006, 15:39

Mye vil ha mer og f**n vil ha fler :twisted:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 12 okt 2006, 16:24

Tro mig, du vill ha laddtrycksbegränsning på 1:an och 2:an!
Annars hade du åkt runt och spolat med det ena framhjulet överallt och då ryker snart girkassa di.
Laddtrycksbegränsningen ligger som regel även i trim program och den är hastighetsberoende, dvs. motorstyrningen känner inte av vilket gir du har i, men i vilken hastighet du kör.
Hastighetssignalen tas från ABS-givaren på vänster bakhjul.

Mye har mer, men vill ändå ha fler! :twisted:

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 15 okt 2006, 16:20

ja, det er nok en fin ting. Har jo skiftet en girkasse alt så! hehe

Svar