Noen norsker som har noen formening om dette?Heisann. Jeg prøver å få tak i T16 motor til min Saab 900 '88 T8 for konvertering. Men det viser seg at det er vanskelig å få tak i en motor ifra 1988 og nyere. Jeg er redd for holdbarheten på turboen når den ikke er vannkjølt og andre problemer i forhold til kolisjonen med årsmodellene og forskjellene på bilene ifra 87 og gamlere i forhold til min som er en 88 og utstyr deretter. Eller kan jeg ta det med ro å kjøpe en T16 selv om den er av den gamle typen og tilpasse dette enkelt til min bil, og fremdeles trimme den smått (ca. 220hk) og ha en bil som jeg kan stole på?
Og en ting til: Kan jeg ta deler fra 88b motoren min for å ombygge til vannkjølt turbo på gammelmotoren?
mvh. "Norrbäggam"
T16: >87 vs 88<
Moderator: Moderatorer
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
T16: >87 vs 88<
Sakset fra min tråd på STCS:
Saab er livet! 

motorene er så og si like, eneste forskjellen er styringssytemene... de har endra seg opp igjennom tida.. skal du ha t16 i bilen din må du få med hele styringssystemet og evt. apc systemet.. ellers så er alt sånn ca likt.. Svakt svar, men skreiv det jeg har i bakhodet..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Når du skal ha inn ny motor så regner jeg med at du tar med deg ledningsnettet fra donorbilen også.. Ellers kan det vel bli problemer..
Turboen og vannavkjølinga er det bare å glemme.. Funker da fint uten vannavkjøling
Men når du sier utstyr som koliderer. Hva tenker du på da.. Du tenker kansje bare å kjøpe en motor du, uten en donorbil. Det kan bli problemer tror jeg ja..
Turboen og vannavkjølinga er det bare å glemme.. Funker da fint uten vannavkjøling

Men når du sier utstyr som koliderer. Hva tenker du på da.. Du tenker kansje bare å kjøpe en motor du, uten en donorbil. Det kan bli problemer tror jeg ja..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
E ha montert ´84 t16 i ´88 karosseri:) det går bra det, det du tenker på med drivverket er ikke no problem, eneste forskjellen på de to var diameteren på de tre kulene og sporene deres inni indre drivknute. Du må altså sette over den innerste delen av drivakslene fra gamle bilen på nye akslingene.Vangen N622 skrev:Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil.
Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)
If it aint broke, modify it!
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om.Audun N346 skrev:E ha montert ´84 t16 i ´88 karosseri:) det går bra det, det du tenker på med drivverket er ikke no problem, eneste forskjellen på de to var diameteren på de tre kulene og sporene deres inni indre drivknute. Du må altså sette over den innerste delen av drivakslene fra gamle bilen på nye akslingene.Vangen N622 skrev:Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil.
Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<

Saab er livet! 

- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kassene ble vel ikke "mindre svake" før i 89? Og så ble drevene smalere igjen i 91, for å få mer støysvake kasser i USA. Så de minst svake 5-trinnskassene er fra 89 og 90.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan