T16: >87 vs 88<

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

T16: >87 vs 88<

Legg inn av Vangen N622 » 18 okt 2006, 12:25

Sakset fra min tråd på STCS:
Heisann. Jeg prøver å få tak i T16 motor til min Saab 900 '88 T8 for konvertering. Men det viser seg at det er vanskelig å få tak i en motor ifra 1988 og nyere. Jeg er redd for holdbarheten på turboen når den ikke er vannkjølt og andre problemer i forhold til kolisjonen med årsmodellene og forskjellene på bilene ifra 87 og gamlere i forhold til min som er en 88 og utstyr deretter. Eller kan jeg ta det med ro å kjøpe en T16 selv om den er av den gamle typen og tilpasse dette enkelt til min bil, og fremdeles trimme den smått (ca. 220hk) og ha en bil som jeg kan stole på?
Og en ting til: Kan jeg ta deler fra 88b motoren min for å ombygge til vannkjølt turbo på gammelmotoren?

mvh. "Norrbäggam"
Noen norsker som har noen formening om dette?
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 18 okt 2006, 12:43

motorene er så og si like, eneste forskjellen er styringssytemene... de har endra seg opp igjennom tida.. skal du ha t16 i bilen din må du få med hele styringssystemet og evt. apc systemet.. ellers så er alt sånn ca likt.. Svakt svar, men skreiv det jeg har i bakhodet..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 18 okt 2006, 12:48

Når du skal ha inn ny motor så regner jeg med at du tar med deg ledningsnettet fra donorbilen også.. Ellers kan det vel bli problemer..

Turboen og vannavkjølinga er det bare å glemme.. Funker da fint uten vannavkjøling:wink:

Men når du sier utstyr som koliderer. Hva tenker du på da.. Du tenker kansje bare å kjøpe en motor du, uten en donorbil. Det kan bli problemer tror jeg ja..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 18 okt 2006, 12:56

Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil. ;)

Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 18 okt 2006, 19:44

Vangen N622 skrev:Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil. ;)

Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
E ha montert ´84 t16 i ´88 karosseri:) det går bra det, det du tenker på med drivverket er ikke no problem, eneste forskjellen på de to var diameteren på de tre kulene og sporene deres inni indre drivknute. Du må altså sette over den innerste delen av drivakslene fra gamle bilen på nye akslingene.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 18 okt 2006, 20:46

Audun N346 skrev:
Vangen N622 skrev:Blir mest sannsynlig å kjøpe donor bil. ;)

Når jeg tenker på kompatiblitet, så er det med tanke på driverk i forhold til forskjellene mellom bremsene fra >87 og 88<
E ha montert ´84 t16 i ´88 karosseri:) det går bra det, det du tenker på med drivverket er ikke no problem, eneste forskjellen på de to var diameteren på de tre kulene og sporene deres inni indre drivknute. Du må altså sette over den innerste delen av drivakslene fra gamle bilen på nye akslingene.
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 18 okt 2006, 22:30

Vangen N622 skrev:
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om. ;)
Stemmer, glømte bære å døm hete i farten :roll:
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 18 okt 2006, 23:57

Audun N346 skrev:
Vangen N622 skrev:
Akkurat, var noe slikt jeg så for meg. Regner med det er "tri-pod'ene" du snakker om. ;)
Stemmer, glømte bære å døm hete i farten :roll:
Er lov det. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 okt 2006, 07:33

Akslene har ikke samme diameter...

du må fytte over alt, men dette er ikke nødvenig.

Beholder du girkassa, så passer jo alt!

Men de senere, og grovere, tåler mer juling! Bytt om du har mulighet.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2006, 08:48

Kassene ble vel ikke "mindre svake" før i 89? Og så ble drevene smalere igjen i 91, for å få mer støysvake kasser i USA. Så de minst svake 5-trinnskassene er fra 89 og 90.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar