Bytte av topp-pakning og900
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
De nye boltene som leveres er strekkbolter, altså de som skal dras 40-60-90 deg. De gamle som skal dras 60-80-90 deg er vel som Griffin sier ikke det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Om det er til en 16v vel?. Det ble vel aldri montert strekkbolter på 8V motoren.Ingvar N629 skrev:De nye boltene som leveres er strekkbolter, altså de som skal dras 40-60-90 deg. De gamle som skal dras 60-80-90 deg er vel som Griffin sier ikke det.
Ok så sporet på kammen står vertikalt i ØDP, da kan man jo ta dekselet inkl. fordeler. men fortsatt umulig å ta den av med motoren igang daBørre N17 skrev:På 8V kan du ta av dekslet inkludert fordeleren på om kammen står riktig, og det gjør den vel i ØDP? Da slipper en å time opp igjen tenninga etterpå.

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Må ikke bytte bolter. Det er kun motorer av helt nyeste art som har strekkbolter og som må bytte for hver gang de taes av. det ble satt på strekkbolter for å bøte på et problem med at boltene løsnet etter en stund. Mang en ng900/og9-3 har hatt det problemet at faktisk toppen har løsnet. Noe som ikke er kuult.
Grunnen til at boltene løsnet var olje i gjengehullene som blir borte etter en stund og dermed mister boltene noe av spenningen de hadde når de ble skrudd til. Derfor kan det også være lurt å etterstramme boltene etter en kjøretur med varm motor.
Så toppbolter på gamle 900/99 kan brukes om igjen, men det anbefales ikke å bruke de om igjen flere enn 3-4ganger.
Mange sier at det er strekkbolter på alle disse motorene, men det er det ikke..
Grunnen til at boltene løsnet var olje i gjengehullene som blir borte etter en stund og dermed mister boltene noe av spenningen de hadde når de ble skrudd til. Derfor kan det også være lurt å etterstramme boltene etter en kjøretur med varm motor.
Så toppbolter på gamle 900/99 kan brukes om igjen, men det anbefales ikke å bruke de om igjen flere enn 3-4ganger.
Mange sier at det er strekkbolter på alle disse motorene, men det er det ikke..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18