Bytte av topp-pakning og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 23 okt 2006, 16:17

Behøver ikke bytte topplokksboltene hver gang på den gamle motorene, da det ikke er såkalte strekkbolter...! Men på nyere 9k, 9-3, 9-5 er det strekkbolter...!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2006, 16:26

De nye boltene som leveres er strekkbolter, altså de som skal dras 40-60-90 deg. De gamle som skal dras 60-80-90 deg er vel som Griffin sier ikke det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 okt 2006, 16:42

Ingvar N629 skrev:De nye boltene som leveres er strekkbolter, altså de som skal dras 40-60-90 deg. De gamle som skal dras 60-80-90 deg er vel som Griffin sier ikke det.
Om det er til en 16v vel?. Det ble vel aldri montert strekkbolter på 8V motoren.
Børre N17 skrev:På 8V kan du ta av dekslet inkludert fordeleren på om kammen står riktig, og det gjør den vel i ØDP? Da slipper en å time opp igjen tenninga etterpå.
Ok så sporet på kammen står vertikalt i ØDP, da kan man jo ta dekselet inkl. fordeler. men fortsatt umulig å ta den av med motoren igang da :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 okt 2006, 20:35

Må ikke bytte bolter. Det er kun motorer av helt nyeste art som har strekkbolter og som må bytte for hver gang de taes av. det ble satt på strekkbolter for å bøte på et problem med at boltene løsnet etter en stund. Mang en ng900/og9-3 har hatt det problemet at faktisk toppen har løsnet. Noe som ikke er kuult.
Grunnen til at boltene løsnet var olje i gjengehullene som blir borte etter en stund og dermed mister boltene noe av spenningen de hadde når de ble skrudd til. Derfor kan det også være lurt å etterstramme boltene etter en kjøretur med varm motor.

Så toppbolter på gamle 900/99 kan brukes om igjen, men det anbefales ikke å bruke de om igjen flere enn 3-4ganger.
Mange sier at det er strekkbolter på alle disse motorene, men det er det ikke..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 24 okt 2006, 07:00

Ronny_N169 skrev: men fortsatt umulig å ta den av med motoren igang da :)
Hehe, jo det er sant. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar