Mulig å godkjenne 2.3turbo i og900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Mulig å godkjenne 2.3turbo i og900?

Legg inn av TurboKK N473 » 24 okt 2006, 21:29

Ville det vere store problem å fått godkjent f.eks en 2.3ltt (170hk) motor i en og900 turbo? Det er jo i prinsippet "samme" motor, og den har jo mindre effekt enn det som bilen originalt er godkjent for.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 24 okt 2006, 21:40

Det godkjenningspapiret som e fekk frå saab når e sku bytte motor sa kun at ny tillatt motoreffekt var maks 136kW som vil si 185hk. Så det ska vær bare å montere... Men da står det bære att å få det tel å passe...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 24 okt 2006, 21:46

9000 motoren står jo på tvers mens OG900 motor står på langs. blir vel kanskje kluss med girkasse. vett ikkje kossen OG900 kasse passer på 9000 motor
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 24 okt 2006, 21:47

2,3 passer ikke, veiven vil ta ned i girkassen på og900. :(

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2006, 21:48

La oss si det sånn at om du skal sette en 9000-motor i en og900 så har du litt jobb!!!! 9000 motoren er tverrstilt...

Du kan bygge om en T16 motor til 2,3, vet at det har blitt gjort bl a til "folkracebiler" (er det ikke det det heter?) i Sverige, men vet ikke med hvilket resultat. Skal være mulig å bruke innmaten fra en 2,3 slik at du får lengre slaglengde, men du må frese ut en del slik at ikke veiva tar i i bånn. Jeg vil gjette på at du får dårligere turtallsvillighet og mer moment på lave turtall, dvs at kassa tar kvelden. Ikke verdt det spør du meg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 24 okt 2006, 21:59

Man dreier ner Ø på sveiva.
Sen må den balanseras på ny!
Att ta bort material från girkassa är inte noe lurt, den är svak nokk fra førr!
Dessa motorer är girkasseknusere, samma F om dom är sugere eller turbomata.
Dom som blir brukt i folkrace är sugere, det är inte tillåtet med turbo i Folkrace eller bilcross som det heter här i landet.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 24 okt 2006, 22:20

Eg berre filosoferte litt på en rwd 900 med 2.3liter 8)
Rwd er jo gjort før (sverige), og når man først snur motor og sett på anna girkasse, er vel 2.3 mulig mtp plass..?

Det er vel et gjennomførbart prosjekt (som det meste er), men ikkje noko for en med mine kunnskapa :P
Og gevinst i forhold til arbeid er vel kanskje større ved å bruke 2.0liter.

Men her er et prosjekt so va gjennomført :D Ha berre vore litt kult med rwd på den :P
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=87620
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar