duggproblem i saab 9000
Moderator: Moderatorer
duggproblem i saab 9000
heihei igjen!
Etter disse regnskurene som har vært i tønsbergområdet nå i det siste så har bilen begynt å dugge no utrolig, alle rutene blir helt neddugga, og må kjøre med varmetråder bak og vifta opp mot ruta nesten hele tiden. Er dette vanlig, eller hva er det som skylder dette? Kan det være et tett pollenfilter, eller er det en vannlekkasje ettellerannet sted?
Etter disse regnskurene som har vært i tønsbergområdet nå i det siste så har bilen begynt å dugge no utrolig, alle rutene blir helt neddugga, og må kjøre med varmetråder bak og vifta opp mot ruta nesten hele tiden. Er dette vanlig, eller hva er det som skylder dette? Kan det være et tett pollenfilter, eller er det en vannlekkasje ettellerannet sted?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
På 9k så skal det utrolig mye til før du merker på gulvet om registeret er lekk, men det er jo enkelt å oppdage ellers også da... Man ser det jo enkelt på om du får belegg på innsiden av ruten og ikke minst så kjennes det på lukta..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Trenger ikke være registeret..
Mitt var byta i fjor, men det dugger allikavæl! Har ACC, og så lenge det jobber på "auto" så virker det fint, men kjører jeg det på "econ", så må jeg skru opp viftehastigheten en god del..
Har du CC eller nyere?? På CC skal iallfall utluftingen være på høyre side bak, skru vifta på fullt lukk dører & vinduer, og sjekk om det blåser ut bak høyre bakhjul, opp i bakskjermen der. Kan være tett av dritt eller antirustbehandling..
Lykke til!

Mitt var byta i fjor, men det dugger allikavæl! Har ACC, og så lenge det jobber på "auto" så virker det fint, men kjører jeg det på "econ", så må jeg skru opp viftehastigheten en god del..
Har du CC eller nyere?? På CC skal iallfall utluftingen være på høyre side bak, skru vifta på fullt lukk dører & vinduer, og sjekk om det blåser ut bak høyre bakhjul, opp i bakskjermen der. Kan være tett av dritt eller antirustbehandling..
Lykke til!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 75
- Registrert: 17 okt 2006, 13:45
Det er mulig jeg tar feil her, men i "econ" resirkulerer vel anlegget luften i kupéen? Det gjør det ikke på "auto".Gunnar N326 skrev:Trenger ikke være registeret..![]()
Mitt var byta i fjor, men det dugger allikavæl! Har ACC, og så lenge det jobber på "auto" så virker det fint, men kjører jeg det på "econ", så må jeg skru opp viftehastigheten en god del..
Har du CC eller nyere?? På CC skal iallfall utluftingen være på høyre side bak, skru vifta på fullt lukk dører & vinduer, og sjekk om det blåser ut bak høyre bakhjul, opp i bakskjermen der. Kan være tett av dritt eller antirustbehandling..
Lykke til!
Det er et forholdsvis vanlig problem at det dugger når man resirkulerer luften. Jeg hadde en Audi som dugget masse hver gang man kjørte resirk.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Japp, du tar feilEstate_2002 skrev: Det er mulig jeg tar feil her, men i "econ" resirkulerer vel anlegget luften i kupéen? Det gjør det ikke på "auto".
Det er et forholdsvis vanlig problem at det dugger når man resirkulerer luften. Jeg hadde en Audi som dugget masse hver gang man kjørte resirk.

Men grunnen til at man får mindre dugg ved bruk av ac'n er jo at den tørker ut lufta.
Jeg ville sett etter vannlekasjer i bilen jeg.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 75
- Registrert: 17 okt 2006, 13:45
Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også. Det finnes vel en resirk knapp der også? Jeg er ikke så oppdatert på klimastyringsknappene foreløpig.Tor N12 skrev:Japp, du tar feilEstate_2002 skrev: Det er mulig jeg tar feil her, men i "econ" resirkulerer vel anlegget luften i kupéen? Det gjør det ikke på "auto".
Det er et forholdsvis vanlig problem at det dugger når man resirkulerer luften. Jeg hadde en Audi som dugget masse hver gang man kjørte resirk.Econ er bare at ac-kompressoren er avslått, har ikke noe med resirk å gjøre.
Vant til Audi's opplegg.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jepp. Poenget med econ er at motoren ikke skal belastes av ac:n, så den bruker mindre bensin med econ innkoblet. Grunnen til at det kan dogge med econ innkoblet er at ac:n tørker lufta.Estate_2002 skrev:Det finnes vel en resirk knapp der også?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Har du automatisk klimaanlegg? Hadde dette problemet på min CSE. Det viste seg at elektromotoren som styrer omluftsspjeldet hadde gått fast. Dette står normalt åpent, men stenger så snart du starter bilen. Hadde også duggproblem når jeg hadde skifta batteri. Da måtte acc kalibreres. Det er noen knapper på panelet som skal holdes inne (står i instruksjonsboka)
Er ikke noen guru på 9000 og dette var eneste problemet jeg hadde mens jeg hadde min 9000. Sikkert noen som kan gi en mere utfyllende beskrivelse.
Er ikke noen guru på 9000 og dette var eneste problemet jeg hadde mens jeg hadde min 9000. Sikkert noen som kan gi en mere utfyllende beskrivelse.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Min 9000 dugger veldig også. Har misstanke om lekasje en plass, for det er ofte fort vått under matten på førersiden. Spesielt når det regner. Tips om hvor det kan lekke mottas med stor takk!!
(ACen er forresten uten gass og virker ikke, men det skal likevel ikke blir så vått under matten på kort tid etter at eg har hatt en kupevarmer over natten ved pedalene for å blåse tørt...)
(ACen er forresten uten gass og virker ikke, men det skal likevel ikke blir så vått under matten på kort tid etter at eg har hatt en kupevarmer over natten ved pedalene for å blåse tørt...)
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Bendal N809
- 0.7 bar
- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Eg har også akkurat samme problem. Mykje vatn på matta ved førar sida. Men eg merka en dag at det kom ned litt vatn frå luka der med nødsveiva til takluka. Men det har kun skjedd i ein bakke der bilen står nedover. Men vatn framme ved pedalane kjem uansett. Kjenner ofte at "plata"/dekselet over pedalane er våt.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
Mye jeg kan sjekke her altså, tusen masse takk for hjelp.
Finner nok ut av det, men jeg overlever imens ihvertfall, er jo bare å fyre på litt vifte.
Ja, jeg har automatisk klimakontroll som er tom for ac-gass, og hele systemet begynner jo å dra på åra, så det kan jo også være en mulighet:) Dør-interiøret på venstre side foran var også løst en stund, kan jo ha vært noe med det også.

Ja, jeg har automatisk klimakontroll som er tom for ac-gass, og hele systemet begynner jo å dra på åra, så det kan jo også være en mulighet:) Dør-interiøret på venstre side foran var også løst en stund, kan jo ha vært noe med det også.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Bendal N809
- 0.7 bar
- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Såg litt over der med pedalane idag, og såg ut til at eg fann ein plass det kom vatn ifrå (om det er einaste plass veit eg ikkje enda).
Men der skal vere ei gummipropp med ledninger som går over til døra. Det såg ut til at det kom inn en del vatn frå den med meg. Rann vertfall litt nedover der. Ganske lett å sjekke (berre å ta vekk plata med dei 5 plastskruane så ser du inn og opp til venstre der. Kjente det var ganske vått der også.
Men der skal vere ei gummipropp med ledninger som går over til døra. Det såg ut til at det kom inn en del vatn frå den med meg. Rann vertfall litt nedover der. Ganske lett å sjekke (berre å ta vekk plata med dei 5 plastskruane så ser du inn og opp til venstre der. Kjente det var ganske vått der også.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt