duggproblem i saab 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

duggproblem i saab 9000

Legg inn av heinrich » 27 okt 2006, 07:57

heihei igjen!

Etter disse regnskurene som har vært i tønsbergområdet nå i det siste så har bilen begynt å dugge no utrolig, alle rutene blir helt neddugga, og må kjøre med varmetråder bak og vifta opp mot ruta nesten hele tiden. Er dette vanlig, eller hva er det som skylder dette? Kan det være et tett pollenfilter, eller er det en vannlekkasje ettellerannet sted?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 okt 2006, 08:15

Lekk varmeregister?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 27 okt 2006, 08:41

er det mye som skal til da isåfall? Det burde vel være mulig å sjekke uten å måtte demontere hele dashen?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 27 okt 2006, 09:14

Sjekk på gulvet foran ved føttene, ta vekk mattene. Vått der er ofte lik varmeregister.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 okt 2006, 09:53

På 9k så skal det utrolig mye til før du merker på gulvet om registeret er lekk, men det er jo enkelt å oppdage ellers også da... Man ser det jo enkelt på om du får belegg på innsiden av ruten og ikke minst så kjennes det på lukta..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 27 okt 2006, 10:10

Trenger ikke være registeret.. :(
Mitt var byta i fjor, men det dugger allikavæl! Har ACC, og så lenge det jobber på "auto" så virker det fint, men kjører jeg det på "econ", så må jeg skru opp viftehastigheten en god del..
Har du CC eller nyere?? På CC skal iallfall utluftingen være på høyre side bak, skru vifta på fullt lukk dører & vinduer, og sjekk om det blåser ut bak høyre bakhjul, opp i bakskjermen der. Kan være tett av dritt eller antirustbehandling..
Lykke til!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 27 okt 2006, 10:25

Gunnar N326 skrev:Trenger ikke være registeret.. :(
Mitt var byta i fjor, men det dugger allikavæl! Har ACC, og så lenge det jobber på "auto" så virker det fint, men kjører jeg det på "econ", så må jeg skru opp viftehastigheten en god del..
Har du CC eller nyere?? På CC skal iallfall utluftingen være på høyre side bak, skru vifta på fullt lukk dører & vinduer, og sjekk om det blåser ut bak høyre bakhjul, opp i bakskjermen der. Kan være tett av dritt eller antirustbehandling..
Lykke til!
Det er mulig jeg tar feil her, men i "econ" resirkulerer vel anlegget luften i kupéen? Det gjør det ikke på "auto".
Det er et forholdsvis vanlig problem at det dugger når man resirkulerer luften. Jeg hadde en Audi som dugget masse hver gang man kjørte resirk.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 okt 2006, 10:28

Estate_2002 skrev: Det er mulig jeg tar feil her, men i "econ" resirkulerer vel anlegget luften i kupéen? Det gjør det ikke på "auto".
Det er et forholdsvis vanlig problem at det dugger når man resirkulerer luften. Jeg hadde en Audi som dugget masse hver gang man kjørte resirk.
Japp, du tar feil :wink: Econ er bare at ac-kompressoren er avslått, har ikke noe med resirk å gjøre.
Men grunnen til at man får mindre dugg ved bruk av ac'n er jo at den tørker ut lufta.

Jeg ville sett etter vannlekasjer i bilen jeg.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Estate_2002
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 75
Registrert: 17 okt 2006, 13:45

Legg inn av Estate_2002 » 27 okt 2006, 12:08

Tor N12 skrev:
Estate_2002 skrev: Det er mulig jeg tar feil her, men i "econ" resirkulerer vel anlegget luften i kupéen? Det gjør det ikke på "auto".
Det er et forholdsvis vanlig problem at det dugger når man resirkulerer luften. Jeg hadde en Audi som dugget masse hver gang man kjørte resirk.
Japp, du tar feil :wink: Econ er bare at ac-kompressoren er avslått, har ikke noe med resirk å gjøre.
Ok, da lærte jeg noe nytt i dag også. Det finnes vel en resirk knapp der også? Jeg er ikke så oppdatert på klimastyringsknappene foreløpig.
Vant til Audi's opplegg.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 okt 2006, 12:13

Estate_2002 skrev:Det finnes vel en resirk knapp der også?
Jepp. Poenget med econ er at motoren ikke skal belastes av ac:n, så den bruker mindre bensin med econ innkoblet. Grunnen til at det kan dogge med econ innkoblet er at ac:n tørker lufta.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 27 okt 2006, 14:40

Har du automatisk klimaanlegg? Hadde dette problemet på min CSE. Det viste seg at elektromotoren som styrer omluftsspjeldet hadde gått fast. Dette står normalt åpent, men stenger så snart du starter bilen. Hadde også duggproblem når jeg hadde skifta batteri. Da måtte acc kalibreres. Det er noen knapper på panelet som skal holdes inne (står i instruksjonsboka)
Er ikke noen guru på 9000 og dette var eneste problemet jeg hadde mens jeg hadde min 9000. Sikkert noen som kan gi en mere utfyllende beskrivelse.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 28 okt 2006, 12:59

Min 9000 dugger veldig også. Har misstanke om lekasje en plass, for det er ofte fort vått under matten på førersiden. Spesielt når det regner. Tips om hvor det kan lekke mottas med stor takk!!

(ACen er forresten uten gass og virker ikke, men det skal likevel ikke blir så vått under matten på kort tid etter at eg har hatt en kupevarmer over natten ved pedalene for å blåse tørt...)
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 28 okt 2006, 15:38

Eg har også akkurat samme problem. Mykje vatn på matta ved førar sida. Men eg merka en dag at det kom ned litt vatn frå luka der med nødsveiva til takluka. Men det har kun skjedd i ein bakke der bilen står nedover. Men vatn framme ved pedalane kjem uansett. Kjenner ofte at "plata"/dekselet over pedalane er våt.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 28 okt 2006, 23:43

Mye jeg kan sjekke her altså, tusen masse takk for hjelp. :) Finner nok ut av det, men jeg overlever imens ihvertfall, er jo bare å fyre på litt vifte.

Ja, jeg har automatisk klimakontroll som er tom for ac-gass, og hele systemet begynner jo å dra på åra, så det kan jo også være en mulighet:) Dør-interiøret på venstre side foran var også løst en stund, kan jo ha vært noe med det også. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 02 nov 2006, 12:21

Såg litt over der med pedalane idag, og såg ut til at eg fann ein plass det kom vatn ifrå (om det er einaste plass veit eg ikkje enda).
Men der skal vere ei gummipropp med ledninger som går over til døra. Det såg ut til at det kom inn en del vatn frå den med meg. Rann vertfall litt nedover der. Ganske lett å sjekke (berre å ta vekk plata med dei 5 plastskruane så ser du inn og opp til venstre der. Kjente det var ganske vått der også.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Svar