saab 900 i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saab4me
Innlegg: 18
Registrert: 07 feb 2005, 01:00

saab 900 i

Legg inn av saab4me » 30 okt 2006, 15:45

er det noen her som har prøvd å ta bort orginale luftfilteret og satt på sportsluftfilter på en og 900 i? noen erfaringer?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 okt 2006, 16:18

Jeg har ikke prøvd, men det er ikke mye å si om den saken heller.

- Eventuell effektøkning er placebo ;)

- Lyd blir nok litt "tøffere", kanskje

Snakker vi om en 16v ? Da har du en lmm å ta hensyn til, som ikke har spesielt godt av dette.

Brukeravatar
saab4me
Innlegg: 18
Registrert: 07 feb 2005, 01:00

Legg inn av saab4me » 30 okt 2006, 17:17

nei 8v.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 okt 2006, 17:33

Det blir muligens 0,1 hest mer...

Bytt til nytt orginalfilter, trimming av den motoren du har er ikke lønt.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2006, 18:24

Er jo tøft med sportsluftfilter, da! Særlig hvis det er rosa og kompletteres med rosa ventilhetter!!

Nei, holder med foregående, sett i en annen motor hvis du vil ha mer skyv, evt kjøp ny bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saab4me
Innlegg: 18
Registrert: 07 feb 2005, 01:00

Legg inn av saab4me » 30 okt 2006, 18:37

setter inn orginal kn i stede, forøvrig er det en bilcross motor, 94borr med en greit nok preppa topp. takk for al svar, ville bare høre hva "menigheten" syntes.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 okt 2006, 21:12

saab4me skrev:setter inn orginal kn i stede, forøvrig er det en bilcross motor, 94borr med en greit nok preppa topp. takk for al svar, ville bare høre hva "menigheten" syntes.
saken blir "litt" anneledes nå...

Jo mer info om en sak, jo bedre!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 30 okt 2006, 21:14

saab4me skrev:setter inn orginal kn i stede, forøvrig er det en bilcross motor, 94borr med en greit nok preppa topp. takk for al svar, ville bare høre hva "menigheten" syntes.
Du trenger ikke no annet enn org filter i bilcross.... (de fleste kjører jo uten :roll: )

Lykke til med blokka di.... Har hatt oppe endel 94mm b-motorer... syl ser somregel ut som en tønne etterhvert :oops:

Men det funker bra da :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2006, 22:43

saab4me skrev:setter inn orginal kn i stede, forøvrig er det en bilcross motor, 94borr med en greit nok preppa topp. takk for al svar, ville bare høre hva "menigheten" syntes.
DET blir noe annet ja... trodde det var en standard, sur 900i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saab4me
Innlegg: 18
Registrert: 07 feb 2005, 01:00

Legg inn av saab4me » 31 okt 2006, 10:31

forøvrig er det en h-motor med mahle stempler, lette og balansert. den fungerer veldig godt.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 okt 2006, 12:46

saab4me skrev:forøvrig er det en h-motor med mahle stempler, lette og balansert. den fungerer veldig godt.
Får satse på atte det er tykkere vegger i H-blokka da :wink:

En kamerat av meg har ei betongfylt blokk med 96mm stempel 8) men om det kommer til å holde vet ingen :roll:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 okt 2006, 13:02

får mye kjøing da.. :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 okt 2006, 14:33

Datapaal N526 skrev:får mye kjøing da.. :lol:
Det er faktisk ikke så masse varme som går over i blokka.... så hvis en tar høyde for dette når det gjelder klaring mellom stempel og syl+ spillet til stempelfjærene så er det ikke så stort problem.... en kan jo bare se på alle de V*`ene som går i bilcross uten noen form for kjøling....
Men selfølgelig er det en stor fordel med kjøling av blokka oxo... for hvis ikke så vil en jo ikke ha en stabil arbeidstemperatur og dette kan da medføre klemming og økt friksjon som i sin tur vil øke temperaturen enda mer i syl-partiet....

men skal man betongfylle blokka i en saab motor (b-201) så må man finne på noe glupt for å få sirkulasjon.... vann-innløpet går org inn i blokka å så opp i toppen....

Svar