Førarstol

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Førarstol

Legg inn av Bendal N809 » 31 okt 2006, 21:10

Nokon som har peiling om det er mykje arbeid å ta ut førarstolen på ein 9000 CC? Har elektriske stoler med minnefunksjon så er vel et lass me ledninger og motorer under setet.

Tenkte å ta opp golv teppet litt for å få vekk vatn og prøve å finne ut kvar alt vatnet kjem frå. (må skrape innsida av vinduet pga all kondensen i bilen!) Så tenkte å starte så smått med å ta ut førarstolen. Skal etterkvart ta ut på passasjer sida også då eine motoren på el. stolen driver å hakker litt (sikkert dårleg tannhjul).

Har i tillegg problemer med setevarmaren på førarsida. Fungerer fint på passasjer. Kan det vere så enkelt som defekt brytar eller kanskje eit ledningsbrudd ein plass? Eller er det noko spesielt greie under stolen kanskje? Vil gjerne ha i orden varmaren no når det er så iskaldt ute. Gler meg allereie til våren igjen! :)
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 31 okt 2006, 22:30

Skal ikke være vanskelig å få ut stolen ihvertfall. Regner med at ledningene går igjennom noen kontakter under der, som du kan koble ifra. Det gjør det ihvertfall på og900.. :)

Jeg vet ikke mye om 9000, men vet ihvertfall at varmeelementet ryker ofte på 900-stolene.

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 31 okt 2006, 22:35

Takker:) Ja frykter også at det er sjølve elementet som kan vere gale, men regner med det er det samme på passasjer stolen. Så då for heller passasjeren klare seg uten varme :lol:
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 okt 2006, 22:43

Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke mye om 9000, men vet ihvertfall at varmeelementet ryker ofte på 900-stolene.
Det er nok sjølve elementet som er dårlig ja.
Kne oppi stolane er desverre drepen for varmeelementa :(
Ellers er det kjappt gjordt å prøve å bytte om brytarane, men det er ikkje so ofte feilen ligg der.

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 31 okt 2006, 22:46

Føler meg litt truffet med kne opp i stolane :?

Men skal teste med å bytte om brytarane å sjå om det er forskjell.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 okt 2006, 23:15

Husker jeg rett så er det to kontakter under stolene, en for varmen og en for manøvreringa (har sånne i 900:en). Beltevarslinga mener jeg er kobla til en av de kontaktene. Selve stolen sitter med fire skruer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 31 okt 2006, 23:35

Høres enkelt ut då :) Men når du først nevner beltevarslinga. Skal den fungere slik at den piper heile tida når du ikkje har på deg selen eller berre første 10sek (ca) når du setter på tenninga, uavhengig av om du har på deg selen eller ikkje? Trur den fungerer slik som sistnemnde med meg?
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 01 nov 2006, 00:00

stbendal skrev:Høres enkelt ut då :) Men når du først nevner beltevarslinga. Skal den fungere slik at den piper heile tida når du ikkje har på deg selen eller berre første 10sek (ca) når du setter på tenninga, uavhengig av om du har på deg selen eller ikkje? Trur den fungerer slik som sistnemnde med meg?
Sikkert fordi du har US modell.. Har ikke hatt akustisk beltevarsler på noen av mine 9000, kun lyset i taket....Går sikkert an å koble ut.. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 01 nov 2006, 00:02

Yep er nok det... Men plager meg ikkje. Fiksa lyden fint med ein rull med elektro teip og så teipe igjen alt som var av høgtalar på releet. Så nå er det ein fin lav lyd som så vidt kjem seg gjennom all teipen :D
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Svar