Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Bendal N809
- 0.7 bar

- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Legg inn
av Bendal N809 » 31 okt 2006, 21:10
Nokon som har peiling om det er mykje arbeid å ta ut førarstolen på ein 9000 CC? Har elektriske stoler med minnefunksjon så er vel et lass me ledninger og motorer under setet.
Tenkte å ta opp golv teppet litt for å få vekk vatn og prøve å finne ut kvar alt vatnet kjem frå. (må skrape innsida av vinduet pga all kondensen i bilen!) Så tenkte å starte så smått med å ta ut førarstolen. Skal etterkvart ta ut på passasjer sida også då eine motoren på el. stolen driver å hakker litt (sikkert dårleg tannhjul).
Har i tillegg problemer med setevarmaren på førarsida. Fungerer fint på passasjer. Kan det vere så enkelt som defekt brytar eller kanskje eit ledningsbrudd ein plass? Eller er det noko spesielt greie under stolen kanskje? Vil gjerne ha i orden varmaren no når det er så iskaldt ute. Gler meg allereie til våren igjen!

'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 31 okt 2006, 22:30
Skal ikke være vanskelig å få ut stolen ihvertfall. Regner med at ledningene går igjennom noen kontakter under der, som du kan koble ifra. Det gjør det ihvertfall på og900..
Jeg vet ikke mye om 9000, men vet ihvertfall at varmeelementet ryker ofte på 900-stolene.
-
Bendal N809
- 0.7 bar

- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Legg inn
av Bendal N809 » 31 okt 2006, 22:35
Takker:) Ja frykter også at det er sjølve elementet som kan vere gale, men regner med det er det samme på passasjer stolen. Så då for heller passasjeren klare seg uten varme

'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 31 okt 2006, 22:43
Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke mye om 9000, men vet ihvertfall at varmeelementet ryker ofte på 900-stolene.
Det er nok sjølve elementet som er dårlig ja.
Kne oppi stolane er desverre drepen for varmeelementa

Ellers er det kjappt gjordt å prøve å bytte om brytarane, men det er ikkje so ofte feilen ligg der.
-
Bendal N809
- 0.7 bar

- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Legg inn
av Bendal N809 » 31 okt 2006, 22:46
Føler meg litt truffet med kne opp i stolane
Men skal teste med å bytte om brytarane å sjå om det er forskjell.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 31 okt 2006, 23:15
Husker jeg rett så er det to kontakter under stolene, en for varmen og en for manøvreringa (har sånne i 900:en). Beltevarslinga mener jeg er kobla til en av de kontaktene. Selve stolen sitter med fire skruer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Bendal N809
- 0.7 bar

- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Legg inn
av Bendal N809 » 31 okt 2006, 23:35
Høres enkelt ut då

Men når du først nevner beltevarslinga. Skal den fungere slik at den piper heile tida når du ikkje har på deg selen eller berre første 10sek (ca) når du setter på tenninga, uavhengig av om du har på deg selen eller ikkje? Trur den fungerer slik som sistnemnde med meg?
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 01 nov 2006, 00:00
stbendal skrev:Høres enkelt ut då

Men når du først nevner beltevarslinga. Skal den fungere slik at den piper heile tida når du ikkje har på deg selen eller berre første 10sek (ca) når du setter på tenninga, uavhengig av om du har på deg selen eller ikkje? Trur den fungerer slik som sistnemnde med meg?
Sikkert fordi du har US modell.. Har ikke hatt akustisk beltevarsler på noen av mine 9000, kun lyset i taket....Går sikkert an å koble ut..

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Bendal N809
- 0.7 bar

- Innlegg: 130
- Registrert: 03 sep 2006, 21:51
- Sted: Fosnavåg/Ålesund
Legg inn
av Bendal N809 » 01 nov 2006, 00:02
Yep er nok det... Men plager meg ikkje. Fiksa lyden fint med ein rull med elektro teip og så teipe igjen alt som var av høgtalar på releet. Så nå er det ein fin lav lyd som så vidt kjem seg gjennom all teipen

'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt