rense tomgangsregulator?
Moderator: Moderatorer
rense tomgangsregulator?
Hei. bilen min (og900 fra 1990) har altfor høy tomgang. Jeg har hørt at et problem kan være rusk i tomgangsregulatoren, og at jeg bør rense denne. Ja vel, tenker jeg. Jeg ANER ikke hvordan denne tomgangsregulatoren sitter, hvordan den ser ut, hvordan jeg demonterer eller hvordan jeg renser den. Noen med peil som kan legge ut f.eks. et bilde med en rød pil på, og en liten beskrivelse av hvordan ting gjøres?
Andre teorier på hvorfor tomgangen min er på nesten 2000 rpm mottas også:)
mvh oddi
Andre teorier på hvorfor tomgangen min er på nesten 2000 rpm mottas også:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg kan ikke si hvorfor du får for høy tomgang, men her kan du se hvor regulatoren ligger:
http://www.garaget.org/?car=11455&image=100801
- Se på termostathuset
- flytt blikket til lufteskruen for kjølevæsken
- like til høyre for lufteskruen, ser du noe som ligner på en grå disk, med to mellomstore slanger innpå. Den grå saken er tomgangsregulatoren!
Den er festet med to skruer under der, løs disse, og løsne slangene.
Jeg renset med 5-56, og det funket ihvertfall greit
http://www.garaget.org/?car=11455&image=100801
- Se på termostathuset
- flytt blikket til lufteskruen for kjølevæsken
- like til høyre for lufteskruen, ser du noe som ligner på en grå disk, med to mellomstore slanger innpå. Den grå saken er tomgangsregulatoren!

Den er festet med to skruer under der, løs disse, og løsne slangene.
Jeg renset med 5-56, og det funket ihvertfall greit

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg har hatt samme tomgangsregulator som deg Oddi, og den plukka jeg i biter og rensa. Samler seg utrolig mye dritt i den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Den ser ikke sånn ut på biler med lucas, men den sitter på samme sted. Sitter skrudd fast over termostathuset, med en gummiring rundt.Eirik N396 skrev:Jeg kan ikke si hvorfor du får for høy tomgang, men her kan du se hvor regulatoren ligger:
http://www.garaget.org/?car=11455&image=100801
- Se på termostathuset
- flytt blikket til lufteskruen for kjølevæsken
- like til høyre for lufteskruen, ser du noe som ligner på en grå disk, med to mellomstore slanger innpå. Den grå saken er tomgangsregulatoren!
Den er festet med to skruer under der, løs disse, og løsne slangene.
Jeg renset med 5-56, og det funket ihvertfall greit
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Min 8v med mekanisk innsprut har da denne tomgangsregulatoren Eirik har pekt ut 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.oddiN108 skrev:tomgangsskruen
mvh oddi
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Å, blir vel ikke helt det samme..oddiN108 skrev:fra gasswiren, fulgte bare den jeg..Ingvar N629 skrev:Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.oddiN108 skrev:tomgangsskruen
mvh oddi
mvh oddi
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
okei, hva mente du da? skrua jeg justerte på er den skrua som justerer hvor langt "tilbake" gassgreia skal gå når man slipper gassen..Ingvar N629 skrev:Å, blir vel ikke helt det samme..oddiN108 skrev:fra gasswiren, fulgte bare den jeg..Ingvar N629 skrev: Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
man skal ikke justere tomgang med gassvajier.. 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]