rense tomgangsregulator?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

rense tomgangsregulator?

Legg inn av oddi N108 » 02 nov 2006, 17:35

Hei. bilen min (og900 fra 1990) har altfor høy tomgang. Jeg har hørt at et problem kan være rusk i tomgangsregulatoren, og at jeg bør rense denne. Ja vel, tenker jeg. Jeg ANER ikke hvordan denne tomgangsregulatoren sitter, hvordan den ser ut, hvordan jeg demonterer eller hvordan jeg renser den. Noen med peil som kan legge ut f.eks. et bilde med en rød pil på, og en liten beskrivelse av hvordan ting gjøres?
Andre teorier på hvorfor tomgangen min er på nesten 2000 rpm mottas også:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 nov 2006, 17:53

Jeg kan ikke si hvorfor du får for høy tomgang, men her kan du se hvor regulatoren ligger:

http://www.garaget.org/?car=11455&image=100801

- Se på termostathuset
- flytt blikket til lufteskruen for kjølevæsken
- like til høyre for lufteskruen, ser du noe som ligner på en grå disk, med to mellomstore slanger innpå. Den grå saken er tomgangsregulatoren! :)

Den er festet med to skruer under der, løs disse, og løsne slangene.

Jeg renset med 5-56, og det funket ihvertfall greit ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 nov 2006, 21:44

Jeg har hatt samme tomgangsregulator som deg Oddi, og den plukka jeg i biter og rensa. Samler seg utrolig mye dritt i den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 02 nov 2006, 22:26

Er den lik på 8v og 16v?
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 nov 2006, 22:57

Eirik N396 skrev:Jeg kan ikke si hvorfor du får for høy tomgang, men her kan du se hvor regulatoren ligger:

http://www.garaget.org/?car=11455&image=100801

- Se på termostathuset
- flytt blikket til lufteskruen for kjølevæsken
- like til høyre for lufteskruen, ser du noe som ligner på en grå disk, med to mellomstore slanger innpå. Den grå saken er tomgangsregulatoren! :)

Den er festet med to skruer under der, løs disse, og løsne slangene.

Jeg renset med 5-56, og det funket ihvertfall greit ;)
Den ser ikke sånn ut på biler med lucas, men den sitter på samme sted. Sitter skrudd fast over termostathuset, med en gummiring rundt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 nov 2006, 14:40

Vangen N622 skrev:Er den lik på 8v og 16v?
Nei, 8V har et mekanisk innsprut og der er det ikke tomgangsmotor. Men du kan justere tomgangen med skruen på gasspjeldet.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 03 nov 2006, 15:38

Min 8v med mekanisk innsprut har da denne tomgangsregulatoren Eirik har pekt ut :?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 nov 2006, 15:46

Men Børre snakker om tomgangsmotor, tror det er noe annet.. ?

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 03 nov 2006, 16:48

Jeg har lucas-motorstyring, blir vel annerledes da tenker jeg. Foreløpig har jeg bare justert tomgangsskruen, får heller se på det senere:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2006, 19:05

oddiN108 skrev:tomgangsskruen
mvh oddi
Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 03 nov 2006, 20:10

Ingvar N629 skrev:
oddiN108 skrev:tomgangsskruen
mvh oddi
Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.
fra gasswiren, fulgte bare den jeg..

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 nov 2006, 20:44

oddiN108 skrev:
Ingvar N629 skrev:
oddiN108 skrev:tomgangsskruen
mvh oddi
Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.
fra gasswiren, fulgte bare den jeg..

mvh oddi
Å, blir vel ikke helt det samme..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 03 nov 2006, 20:49

Ingvar N629 skrev:
oddiN108 skrev:
Ingvar N629 skrev: Hvor fant du den? Visste ikke engang at det fantes på biler med lucas.
fra gasswiren, fulgte bare den jeg..

mvh oddi
Å, blir vel ikke helt det samme..
okei, hva mente du da? skrua jeg justerte på er den skrua som justerer hvor langt "tilbake" gassgreia skal gå når man slipper gassen..

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 03 nov 2006, 20:49

man skal ikke justere tomgang med gassvajier.. :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar