Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?
Moderator: Moderatorer
Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?
Min OG900 T16 er helt "normal". Termostat (nordisk-89grader), vifte og kjølesystem er helt i orden.
Men jeg syns motoren holder seg i kaldeste laget når det er kjølig i været.
Før i tiden var det vanlig å bruke slike trekk/deksel foran grillen om vinteren for å få opp varmen, men dette er gått helt av moten nå. Eller?
Er det noen som "tetter til" grillen om vinteren, eller har andre tiltak for bedre å få opp varmen om vinteren? Eller er det farlig å ødelegge for lufttilstrømningen til motoren, uansett temperatur?
PS
Jeg har ikke tenkt å montere noe stort skjemmende foran grillen, men tenkte kanskje å lage til noe som kunne lett monteres og demonteres på innsiden av grillen, men vet ikke om det er dumt å gjøre noe slikt.
Men jeg syns motoren holder seg i kaldeste laget når det er kjølig i været.
Før i tiden var det vanlig å bruke slike trekk/deksel foran grillen om vinteren for å få opp varmen, men dette er gått helt av moten nå. Eller?
Er det noen som "tetter til" grillen om vinteren, eller har andre tiltak for bedre å få opp varmen om vinteren? Eller er det farlig å ødelegge for lufttilstrømningen til motoren, uansett temperatur?
PS
Jeg har ikke tenkt å montere noe stort skjemmende foran grillen, men tenkte kanskje å lage til noe som kunne lett monteres og demonteres på innsiden av grillen, men vet ikke om det er dumt å gjøre noe slikt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
dere kan også ta vannet i ekspansjonstanken på min eller mindre. dette er ikke noe jeg ANBEFALER og dere gjør dette på deres egen risk! men det funker
ellers så kan du starte bilen en stund FØR du virkelig skal kjøre.. ganske så userriøst tips, men jeg er beduka så kan ikke noe for det.. beklager..
Mvh. Pål

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
I longyear er det ikke noe annet valg enn å helle varmtvann over blokka før man starter.. i allfall på scootre med 1000 ccl eller mer.. og temeraturer godt under -20 grader i sterk kuling..har reddet meg mange ganger.. men da må jeg kjøre motoren ORDENTLIG varm etterpå... ellers fryser det 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Prøv å rensa kjølesystemet. Får kjøpa rens som du tømer på i lag med væska på ekspansjonstanken, kjører motor varm ca 10 min, og so tappar kjølesystemet, og fyller på ny væske. Eg tok av eine slangen inn på varmeapparat radiatoren, og hageslange på og spylte te da kom reint vatn ut. tappa so av vatnet, og fylte på ny væske.
Målte temp i luftkanalane inne i bilen før og etter:
Før: 35 grader
Etter: 54 grader
Du kan sei da sånn at eg merka stor forskjell...
Vegard
Målte temp i luftkanalane inne i bilen før og etter:
Før: 35 grader
Etter: 54 grader
Du kan sei da sånn at eg merka stor forskjell...

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Får du ikke opp varmen i en og900 er det noe feil. Den bilen blir alltid varm, selv i 30 blå. Rens kjølesystemet, som noen over sier. Og er du sikker på at termostaten er i orden??
For å få opp tempen raskere, er det jo mulig å tette til luftstrømmen til radiatoren. En kul løsning hadde jo vært å legge opp ei rullegardin foran radiatoren, som kan dras opp og ned etter behov. De militære MBene er levert med dette originalt, med rullegardinsnora trekt inn i kupeen. Kanskje ikke det mest seriøse tipset du har fått, men den burde funke..
For å få opp tempen raskere, er det jo mulig å tette til luftstrømmen til radiatoren. En kul løsning hadde jo vært å legge opp ei rullegardin foran radiatoren, som kan dras opp og ned etter behov. De militære MBene er levert med dette originalt, med rullegardinsnora trekt inn i kupeen. Kanskje ikke det mest seriøse tipset du har fått, men den burde funke..
Hvorfor? Og det er ingen føler der..Freshmaker N237 skrev:Fyll ekspansjonstanken til det renner over, det som skal til på min ihvertfall.. Er vel en føler et sted der hvis jeg ikke husker feil..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Problemet var vel mer at motoren ikke ble varm nok, og du får aldri 80-90 grader i kjølevannet med en motorvarmer!Vector_95 skrev:Hva med å montere i komplett DEFA VARMER ANLEGG , eller for de som vil ha det litt dyrere.. Webasto eller Eberspracher bensin / diesel varme anlegg?:D
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Vil nok anbefale ein rens/bytte av kjøleveske. 900 har eit knallgodt vermeapparat, at du har problem med å få opp varmen beror nok på feil ein kvan plass, på 900:an eg brukte på vinteren (min gamle hederlige 900c) hadde lik motortemp både vinter og sommar.
Foressten, bytte av kjøleveske skal etter boka gjerast annakvart år, trur nok monge syndar her....
Ellers har eg to "useriøse" tips eg også, monter ekstralys i fronten for å hindre kaldluft, evt. kan du bruke thermojakke
Foressten, bytte av kjøleveske skal etter boka gjerast annakvart år, trur nok monge syndar her....
Ellers har eg to "useriøse" tips eg også, monter ekstralys i fronten for å hindre kaldluft, evt. kan du bruke thermojakke
