Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?

Legg inn av Aero1990 » 04 nov 2006, 21:24

Min OG900 T16 er helt "normal". Termostat (nordisk-89grader), vifte og kjølesystem er helt i orden.

Men jeg syns motoren holder seg i kaldeste laget når det er kjølig i været.

Før i tiden var det vanlig å bruke slike trekk/deksel foran grillen om vinteren for å få opp varmen, men dette er gått helt av moten nå. Eller?

Er det noen som "tetter til" grillen om vinteren, eller har andre tiltak for bedre å få opp varmen om vinteren? Eller er det farlig å ødelegge for lufttilstrømningen til motoren, uansett temperatur?

PS
Jeg har ikke tenkt å montere noe stort skjemmende foran grillen, men tenkte kanskje å lage til noe som kunne lett monteres og demonteres på innsiden av grillen, men vet ikke om det er dumt å gjøre noe slikt.

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 04 nov 2006, 21:55

Hei :)
Jeg har hørt om at folk stapper papp eller lignende foran radiatoren..
Her i Longyearbyen har vi hatt ca 15 minus i ca 3 uker og jeg har ikke vært plaget me 9-5 min enda.
Tar en stund før motoren blir varm men d må man regne med :)
Mazda 6
VW Polo

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 04 nov 2006, 23:49

Så lenge det er minusgrader kan man tette grillen med papp eller lignende. Men husk å tette kun grillen, ikke radiatoren!

Ellers bør du kanskje ta ut varmeapparatregisteret og rense den skikkelig. Et par tette kanaler kan ha mye å si.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 05 nov 2006, 00:39

dere kan også ta vannet i ekspansjonstanken på min eller mindre. dette er ikke noe jeg ANBEFALER og dere gjør dette på deres egen risk! men det funker 8) ellers så kan du starte bilen en stund FØR du virkelig skal kjøre.. ganske så userriøst tips, men jeg er beduka så kan ikke noe for det.. beklager..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 05 nov 2006, 04:29

I longyear er det ikke noe annet valg enn å helle varmtvann over blokka før man starter.. i allfall på scootre med 1000 ccl eller mer.. og temeraturer godt under -20 grader i sterk kuling..har reddet meg mange ganger.. men da må jeg kjøre motoren ORDENTLIG varm etterpå... ellers fryser det :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 05 nov 2006, 12:27

Prøv å rensa kjølesystemet. Får kjøpa rens som du tømer på i lag med væska på ekspansjonstanken, kjører motor varm ca 10 min, og so tappar kjølesystemet, og fyller på ny væske. Eg tok av eine slangen inn på varmeapparat radiatoren, og hageslange på og spylte te da kom reint vatn ut. tappa so av vatnet, og fylte på ny væske.

Målte temp i luftkanalane inne i bilen før og etter:
Før: 35 grader
Etter: 54 grader

Du kan sei da sånn at eg merka stor forskjell... :lol:

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 05 nov 2006, 12:51

Min gamle OG900T16 blåste varmt i løpet av to min! Det beste varmeapparatet jeg har vært borti i alle fall, mye bedre enn på den jeg har nå (NG900). Så det er nok et forbedringspotensiale et sted i bilen din.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 nov 2006, 13:28

Fyll ekspansjonstanken til det renner over, det som skal til på min ihvertfall.. Er vel en føler et sted der hvis jeg ikke husker feil..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2006, 14:00

Får du ikke opp varmen i en og900 er det noe feil. Den bilen blir alltid varm, selv i 30 blå. Rens kjølesystemet, som noen over sier. Og er du sikker på at termostaten er i orden??

For å få opp tempen raskere, er det jo mulig å tette til luftstrømmen til radiatoren. En kul løsning hadde jo vært å legge opp ei rullegardin foran radiatoren, som kan dras opp og ned etter behov. De militære MBene er levert med dette originalt, med rullegardinsnora trekt inn i kupeen. Kanskje ikke det mest seriøse tipset du har fått, men den burde funke..
Freshmaker N237 skrev:Fyll ekspansjonstanken til det renner over, det som skal til på min ihvertfall.. Er vel en føler et sted der hvis jeg ikke husker feil..
Hvorfor? Og det er ingen føler der..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 05 nov 2006, 16:35

Hva med å montere i komplett DEFA VARMER ANLEGG , eller for de som vil ha det litt dyrere.. Webasto eller Eberspracher bensin / diesel varme anlegg? :D:D
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2006, 16:39

Vector_95 skrev:Hva med å montere i komplett DEFA VARMER ANLEGG , eller for de som vil ha det litt dyrere.. Webasto eller Eberspracher bensin / diesel varme anlegg? :D:D
Problemet var vel mer at motoren ikke ble varm nok, og du får aldri 80-90 grader i kjølevannet med en motorvarmer!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 05 nov 2006, 19:41

Aha..sant nok..det er vel en smule værre jah , beklager hhe :D
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 nov 2006, 21:18

Ingvar N629 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Fyll ekspansjonstanken til det renner over, det som skal til på min ihvertfall.. Er vel en føler et sted der hvis jeg ikke husker feil..

Det funker ihvertfall sånn hos meg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 05 nov 2006, 23:32

Noe man kan gjøre for å få varmere vinterbil?

:D

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 nov 2006, 23:40

Vil nok anbefale ein rens/bytte av kjøleveske. 900 har eit knallgodt vermeapparat, at du har problem med å få opp varmen beror nok på feil ein kvan plass, på 900:an eg brukte på vinteren (min gamle hederlige 900c) hadde lik motortemp både vinter og sommar.
Foressten, bytte av kjøleveske skal etter boka gjerast annakvart år, trur nok monge syndar her....

Ellers har eg to "useriøse" tips eg også, monter ekstralys i fronten for å hindre kaldluft, evt. kan du bruke thermojakke ;)

Svar