Turbospørsmål
Moderator: Moderatorer
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Turbospørsmål
Har ein turbo frå ein 900S på hånd. Lurte på om den var bolt on på aero'en min (86 modell)
Denne skal vel fungera som ein «oppgraderingsturbo» til aero, stemme ikkje da?
Vegard
Denne skal vel fungera som ein «oppgraderingsturbo» til aero, stemme ikkje da?
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg har også hørt at denne turboen er bedre enn standar T16 turboen, men om den er bolt-on vet jeg ikke 

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 136
- Registrert: 23 jan 2005, 01:00
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Harestua
900s Turboen er en mindre turbo ( Lavtrykksturbo ). Tror det er en t25 elns mot t3 som sitter på aeron. Den vil komme kjappere på turtallet men vil ha mindre "pust" på slutten av registeret.
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Tror ikke det nej...Ecopower N_221 skrev:900s Turboen er en mindre turbo ( Lavtrykksturbo ). Tror det er en t25 elns mot t3 som sitter på aeron. Den vil komme kjappere på turtallet men vil ha mindre "pust" på slutten av registeret.
Selv om det er mindre fysisk størrelse på en turbo fra en "S" så er det ikke bare det som skiller. På en "S" så er det en MIT TE05-12B6, mens på en fulltrykker så er det en garret-turbo. (se tabell nedenfor)
Mitsu turboen er en nyere og mer effektiv konstruksjon som leverer mer luft enn feks GAR TB0358 som er org turbo for en fulltrykker. Både lavere på registeret, men også oppover....
900 APC 2,0 82-87 GAR TB0321 59,0102 5,350 kr A
900 APC 2,0 87-89 GAR TB0358 59,0103 5,350 kr A
900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 5,700 kr A
900 16V 2,0 83-86 GAR TB0339 59,0105 5,350 kr A
900 16V 2,0 87-93 GAR TB0357 59,0106 5,350 kr A
(lista er tatt utifra speedpart sine sider)
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
ok, takker for svar...
Men korleis er det med monteringa? Passer den rett på orginal manifold etc.?
Vegard

Men korleis er det med monteringa? Passer den rett på orginal manifold etc.?
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Om den er fra en 900s 90-93 så passer den rett på, men din -86mod har vel ikke vannkjølt turbo, så du må fikse vannkjølinga (finnes ferdige satser). TE05-12b er en turbo som "kommer" ved lavere turtall enn en TB03 pga helt anderledes turbindesign enn. Kan være skummelt for girkassa da... Den har en noe høyere kapasitet enn orginalturboen. TE05-12b ble solgt som oppgraderingsturbo til 9000 87-90.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Skal se om jeg finner noen bilder av hvordan jeg monterte vann-kjøling med deler fra TESS (eller andre leverandører)Ronny_N169 skrev:Om den er fra en 900s 90-93 så passer den rett på, men din -86mod har vel ikke vannkjølt turbo, så du må fikse vannkjølinga (finnes ferdige satser).
Det er mye lettvinnere å montere det hvis du har de org vann stussene\rørene som står på turboen
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før...
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......
Vegard

Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Vegard_Skaten skrev:No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før...![]()
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......
Vegard
Speedparts har

Turbo er noe man egentlig burde kjøpe nytt..... (ihvertfall etter mitt syn)
Du vet aldri hvor lenge en brukt varer, har den ligge uten olje i seg så kan den forkoksa olja som ligge der løsne og ødelegge akselen+++++
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Enig!Surbotaab N369 skrev:Vegard_Skaten skrev:No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før...![]()
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......
Vegard
Speedparts har![]()
Turbo er noe man egentlig burde kjøpe nytt..... (ihvertfall etter mitt syn)
Du vet aldri hvor lenge en brukt varer, har den ligge uten olje i seg så kan den forkoksa olja som ligge der løsne og ødelegge akselen+++++
Man stoppar inte i en brukt turbo som man inte vet något om.
Det kan ge följdskador på andra delar i motorn om den rasar.
Ny eller renoverad är det som gäller, om man inte vet att den bara har gått så långt som selger säger.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
