Turbospørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Turbospørsmål

Legg inn av Skaten N671 » 09 nov 2006, 14:27

Har ein turbo frå ein 900S på hånd. Lurte på om den var bolt on på aero'en min (86 modell)
Denne skal vel fungera som ein «oppgraderingsturbo» til aero, stemme ikkje da?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 09 nov 2006, 18:41

Jeg har også hørt at denne turboen er bedre enn standar T16 turboen, men om den er bolt-on vet jeg ikke :)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 09 nov 2006, 20:24

Jeg skal ikke skrike for høyt nå, men tror det er slik at denne "kommer" fortere.

Ecopower N_221
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 136
Registrert: 23 jan 2005, 01:00
Bil: Saab 9-5
Sted: Harestua

Legg inn av Ecopower N_221 » 09 nov 2006, 22:41

900s Turboen er en mindre turbo ( Lavtrykksturbo ). Tror det er en t25 elns mot t3 som sitter på aeron. Den vil komme kjappere på turtallet men vil ha mindre "pust" på slutten av registeret.
Power is nothing without control!
Saab 9-5 2.3 Turbo med snacks.....
Saab 9000 2.3 Turbo 1991 VRAKET!!!
Ford Fiesta Sport 2000
Ford Ka 2009
It takes a real man to drift with FWD!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 09 nov 2006, 23:03

Ecopower N_221 skrev:900s Turboen er en mindre turbo ( Lavtrykksturbo ). Tror det er en t25 elns mot t3 som sitter på aeron. Den vil komme kjappere på turtallet men vil ha mindre "pust" på slutten av registeret.
Tror ikke det nej...


Selv om det er mindre fysisk størrelse på en turbo fra en "S" så er det ikke bare det som skiller. På en "S" så er det en MIT TE05-12B6, mens på en fulltrykker så er det en garret-turbo. (se tabell nedenfor)

Mitsu turboen er en nyere og mer effektiv konstruksjon som leverer mer luft enn feks GAR TB0358 som er org turbo for en fulltrykker. Både lavere på registeret, men også oppover....


900 APC 2,0 82-87 GAR TB0321 59,0102 5,350 kr A

900 APC 2,0 87-89 GAR TB0358 59,0103 5,350 kr A

900 16V S 90-93 MIT TE05-12B6 59,1100 5,700 kr A

900 16V 2,0 83-86 GAR TB0339 59,0105 5,350 kr A

900 16V 2,0 87-93 GAR TB0357 59,0106 5,350 kr A

(lista er tatt utifra speedpart sine sider)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 10 nov 2006, 08:35

ok, takker for svar... 8)
Men korleis er det med monteringa? Passer den rett på orginal manifold etc.?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 10 nov 2006, 09:34

Om den er fra en 900s 90-93 så passer den rett på, men din -86mod har vel ikke vannkjølt turbo, så du må fikse vannkjølinga (finnes ferdige satser). TE05-12b er en turbo som "kommer" ved lavere turtall enn en TB03 pga helt anderledes turbindesign enn. Kan være skummelt for girkassa da... Den har en noe høyere kapasitet enn orginalturboen. TE05-12b ble solgt som oppgraderingsturbo til 9000 87-90.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 nov 2006, 09:53

Ronny_N169 skrev:Om den er fra en 900s 90-93 så passer den rett på, men din -86mod har vel ikke vannkjølt turbo, så du må fikse vannkjølinga (finnes ferdige satser).
Skal se om jeg finner noen bilder av hvordan jeg monterte vann-kjøling med deler fra TESS (eller andre leverandører)

Det er mye lettvinnere å montere det hvis du har de org vann stussene\rørene som står på turboen

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 10 nov 2006, 16:55

No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før... :shock:
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 nov 2006, 17:10

Vegard_Skaten skrev:No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før... :shock:
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......


Vegard

Speedparts har :wink:

Turbo er noe man egentlig burde kjøpe nytt..... (ihvertfall etter mitt syn)

Du vet aldri hvor lenge en brukt varer, har den ligge uten olje i seg så kan den forkoksa olja som ligge der løsne og ødelegge akselen+++++

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 10 nov 2006, 17:16

Surbotaab N369 skrev:
Vegard_Skaten skrev:No viste da seg jo da at den turboen eg hadde på hånd var rimelig ferdig. Trur kje eg har kjent so slarken turbo før... :shock:
Men men, da e vel kje heilt sånn tilfeldigvis nåken so har ein liggjande?
altså frå ein 900S......


Vegard

Speedparts har :wink:

Turbo er noe man egentlig burde kjøpe nytt..... (ihvertfall etter mitt syn)

Du vet aldri hvor lenge en brukt varer, har den ligge uten olje i seg så kan den forkoksa olja som ligge der løsne og ødelegge akselen+++++
Enig!
Man stoppar inte i en brukt turbo som man inte vet något om.
Det kan ge följdskador på andra delar i motorn om den rasar.
Ny eller renoverad är det som gäller, om man inte vet att den bara har gått så långt som selger säger.


Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar