Saab er sikrest!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Saab er sikrest!

Legg inn av Skaten N671 » 05 nov 2006, 15:11

http://www.dinside.no/php/art.php?id=87480

Saab 9-5 er fyrste bil som er 40% sikrare enn gjennomsnittet!


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 05 nov 2006, 15:47

Jess! Da er det bare å krasje ivei. Så lenge ikke motoren raser :P
04' 9-3ss 1.8t

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 05 nov 2006, 16:33

Det er det jeg alltid har sagt...SAAB = SIKKERT SOM BAnKEN :D:D
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 nov 2006, 21:16

Vector_95 skrev:Det er det jeg alltid har sagt...SAAB = SIKKERT SOM BAnKEN :D:D
Eller sikkert som Nokas.. hehe
Styrer med DAB og AUX

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 06 nov 2006, 18:15

Det står det respekt av jah :D:D!! All ære til saab sine konstruktører gjennom ALLE tider :D
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 10 nov 2006, 15:02

Overskriften er feil, SAAB 9000 var over 40% sikrere enn gjennomsnittet i 1991, 1993 og 1995 iflg. Folksam. Audi 100/A6 var også det i 1995. Men gjennomsnittet var mye dårligere den gangen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 nov 2006, 19:59

Daniel N683 skrev:Det er også ganske morsomt å se at en 1979 åge er i samme klasse som f.eks VW Passat '03..
Her er saab over 20 år tidligere ute med sikkerheten.. og det synes jeg er greit å tenke på :wink:

En 9000 fra 85 stiller også i samme klasse som en Audi A6 fra '03...
Her ligger saab igjen 20 år foran andre biler..


Respekt! :!: 8)
Haha, ikke F***! Ikke tro at utviklingen av sikkerhet ikke har gått videre siden 80-tallet, for det har den faktisk
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 nov 2006, 20:24

Saab lager sikre biler ja, men det er ingen tvil om at de er sikrere nå enn for 20 år siden. Og som du sier vet man ingen ting om omstendighetene rundt folksam sin statistikk, så det blir sjanseløst å sammenligne. Jeg hadde i alle fall heller krasjet i en bil fra 2003 enn 1983...
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 10 nov 2006, 20:37

Både Pug 207 og Renault Clio har fått 5 stjerner i Euroncap, så hadde ikke hatt noen problemer med å krasje i de.
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 nov 2006, 21:41

lie_N509 skrev:Både Pug 207 og Renault Clio har fått 5 stjerner i Euroncap, så hadde ikke hatt noen problemer med å krasje i de.
Så du tror fem stjerner i NCAP oppveier tyngdekraften :? Du aner tydeligvis ikke hvor trygt du sitter i den bilen du har....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 nov 2006, 13:08

Om en les Folksam sin statistikk på ulukker ifrå 1994-2004 kjem 9000, GM900, 9-3 og 9-5 ut som 30% bedre enn gjennomsnittsbilen. 900 får 15% bedre enn gjennomsnittsbilen.
Når det gjeld Audi er det kun A6 98-05 som får 30% sikrare, resten av dei nye bilane får 15% sikrare, akkurat som 900. A8 er ikkje med på lista i rettferdigheita sitt namn. Og resultata er direkte samenlignbare.

URL til Folksamlista: http://wse000412-503-8.hosting.win.pi.s ... listan.asp

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 11 nov 2006, 15:13

Folksam er best! Jeg gir meg
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 19 nov 2006, 01:15

Hadde ikke satt her i dag om jeg hadde kjørt ny fransk femstjerners sist jeg kræsja( i en trailer!)
Saab, safety fast. eller: Saab, made for real life experiences. :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 19 nov 2006, 13:31

Det er ikke godt å vite :)
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 20 nov 2006, 02:30

lie_N509 skrev:Det er ikke godt å vite :)
Jo, for F! :evil:
Det har seg sånn at når du treffer en trekkvogn, så treffer den på en helt annen måte enn hva som er aktuelt i en Euro-ncap test, nemlig!
Bilens normale deformasjonssone (Begynner ved støtfangeren..) er for lavt plassert til å ta imot, støtfangeren stod der den alltid har stått, men det var renska cleant fra plastcover på støtfanger og opp, batteri og støtdempertårn knust! :shock: Støtfangeren på V**vo F1ettellerannet stod helt opptil akvariet, det blir ikke testet for sånt lenger syd, der det er markedsavdelingen som bestemmer at bilen må klare *****, samme hva! Renault fikk ikke opprinnelig 5* på Laguna, fikk trekk for rattstammen var ikke helt stabil i testen... Da kom de tilbake med en redesignet rattstamme som var spesialdesignet for å klare testen! :roll:
Har du skrudd på en relativt ny Renå?? Ikke helt samme godset som i en Saab, en plass må jo overskuddet komme fra, i tillegg til statstøtte..
Sånn jeg ser det, så er det bare tre(3) bilmerker som har en lang historie bak seg med sikkerhetstenking, og som har stor troverdighet når det gjelder "real life safety": Saab, Volvo og MB.
Jeg holder meg til Saab, og grunnen til det er at jeg har hardtestet selv, du kan jo gå å se på A-stolpen til en Laguna, eller en 407, eller en Vectra, og sammenligne med 9-5..
Åja, hadde ikke airbag i den "testede" 9000.. Men det hadde vært godt for nakke å ha..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Svar