Saab er sikrest!
Moderator: Moderatorer
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Saab er sikrest!
http://www.dinside.no/php/art.php?id=87480
Saab 9-5 er fyrste bil som er 40% sikrare enn gjennomsnittet!
Vegard
Saab 9-5 er fyrste bil som er 40% sikrare enn gjennomsnittet!
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Haha, ikke F***! Ikke tro at utviklingen av sikkerhet ikke har gått videre siden 80-tallet, for det har den faktiskDaniel N683 skrev:Det er også ganske morsomt å se at en 1979 åge er i samme klasse som f.eks VW Passat '03..
Her er saab over 20 år tidligere ute med sikkerheten.. og det synes jeg er greit å tenke på![]()
En 9000 fra 85 stiller også i samme klasse som en Audi A6 fra '03...
Her ligger saab igjen 20 år foran andre biler..
Respekt!![]()
04' 9-3ss 1.8t
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Så du tror fem stjerner i NCAP oppveier tyngdekraftenlie_N509 skrev:Både Pug 207 og Renault Clio har fått 5 stjerner i Euroncap, så hadde ikke hatt noen problemer med å krasje i de.

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Om en les Folksam sin statistikk på ulukker ifrå 1994-2004 kjem 9000, GM900, 9-3 og 9-5 ut som 30% bedre enn gjennomsnittsbilen. 900 får 15% bedre enn gjennomsnittsbilen.
Når det gjeld Audi er det kun A6 98-05 som får 30% sikrare, resten av dei nye bilane får 15% sikrare, akkurat som 900. A8 er ikkje med på lista i rettferdigheita sitt namn. Og resultata er direkte samenlignbare.
URL til Folksamlista: http://wse000412-503-8.hosting.win.pi.s ... listan.asp
Når det gjeld Audi er det kun A6 98-05 som får 30% sikrare, resten av dei nye bilane får 15% sikrare, akkurat som 900. A8 er ikkje med på lista i rettferdigheita sitt namn. Og resultata er direkte samenlignbare.
URL til Folksamlista: http://wse000412-503-8.hosting.win.pi.s ... listan.asp
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Hadde ikke satt her i dag om jeg hadde kjørt ny fransk femstjerners sist jeg kræsja( i en trailer!)
Saab, safety fast. eller: Saab, made for real life experiences.
Saab, safety fast. eller: Saab, made for real life experiences.

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Jo, for F!lie_N509 skrev:Det er ikke godt å vite

Det har seg sånn at når du treffer en trekkvogn, så treffer den på en helt annen måte enn hva som er aktuelt i en Euro-ncap test, nemlig!
Bilens normale deformasjonssone (Begynner ved støtfangeren..) er for lavt plassert til å ta imot, støtfangeren stod der den alltid har stått, men det var renska cleant fra plastcover på støtfanger og opp, batteri og støtdempertårn knust!


Har du skrudd på en relativt ny Renå?? Ikke helt samme godset som i en Saab, en plass må jo overskuddet komme fra, i tillegg til statstøtte..
Sånn jeg ser det, så er det bare tre(3) bilmerker som har en lang historie bak seg med sikkerhetstenking, og som har stor troverdighet når det gjelder "real life safety": Saab, Volvo og MB.
Jeg holder meg til Saab, og grunnen til det er at jeg har hardtestet selv, du kan jo gå å se på A-stolpen til en Laguna, eller en 407, eller en Vectra, og sammenligne med 9-5..
Åja, hadde ikke airbag i den "testede" 9000.. Men det hadde vært godt for nakke å ha..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)