-98 Saab 9-5 2,0t - Vurderer kjøp...

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
njadve
Innlegg: 1
Registrert: 11 nov 2006, 20:32

-98 Saab 9-5 2,0t - Vurderer kjøp...

Legg inn av njadve » 11 nov 2006, 20:41

Hei!
Jeg har en bror som er i bruktbilmarkedet for tiden, og har funnet ut at han skal se litt nærmere på en Saab 9-5. Vi fant en 98 modell som hadde gått 150k. Denne var bra oppfulgt med bra med servicer og er egentlig helt strøken. Det jeg lurer på er hva som bruker å feile på disse bilene? Hva er de typiske feilene? Jeg vil gjerne se litt feilstatistikker og slikt, for å kjøpe en bil der han risikerer mye utlegg pga. reperasjoner og slikt er egentlig ikke aktuelt.

Jeg takker for alle svar på forhånd...

Bilde

Bilde

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 nov 2006, 20:47

http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp ... brand=Saab

Her kan du lese hva som er vanlige gjengangerfeil. Men ikke bli skremt av alle problemene nå da, husk at de som er fornøyd ikke har skrevet inn....

Ellers er det vel veivhusventilasjon som er det store problemet på 9-5, og ellers foringer bør man sjekke ekstra nøye. Og utfylt servicehefte er alfa og omega.

Jeg personlig syntes kvaliteten på 9-5'en virker litt lurvete :? Men er jo en nydelig bil da!!!!

Men kvalitietsmessig tror jeg 9-3'en er bedre....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 12 nov 2006, 19:49

Godt å se at en som kjører gammel 900 og gammel gammel 900 utaler seg om kvaliteten på 9-5. Og atpåtil har en personlig mening, for det betyr vel at man har gjordt seg endel erfaringer, ikke bare snakket med noen som kjenner en som er naboen til en som har.....
men du tror jo 9-3 er bedre, så da er det vel slik det egentlig er da helt sikkert kanskje.....

Hadde jeg skrevet inn på et forum og stilt et konkret svar, så hadde jeg sett på slike tror- og synse-svar som en ren fornærmelse!

Men det er nå min mening da.
Hilsen Ole-P. N-154

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 12 nov 2006, 20:01

tvilar på at oli sludge problemet er såå stort som folk skal ha det til.
bare man tar vare på bilen å passer på oljskift å slikt så går det nokk helt fiint.
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 nov 2006, 20:02

Ole-P-N154 skrev:Godt å se at en som kjører gammel 900 og gammel gammel 900 utaler seg om kvaliteten på 9-5. Og atpåtil har en personlig mening, for det betyr vel at man har gjordt seg endel erfaringer, ikke bare snakket med noen som kjenner en som er naboen til en som har.....
men du tror jo 9-3 er bedre, så da er det vel slik det egentlig er da helt sikkert kanskje.....

Hadde jeg skrevet inn på et forum og stilt et konkret svar, så hadde jeg sett på slike tror- og synse-svar som en ren fornærmelse!

Men det er nå min mening da.
Du som kjører 9-5 kan jo kansje hjelpe trådstarter da? ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 12 nov 2006, 20:03

KongerudN344 skrev: Men kvalitietsmessig tror jeg 9-3'en er bedre....
Mitt inntrykk er det motsatte. Har en 03 9-5 Vector til vanlig, og nå har jeg en 9-3 SS, og har inntrykk av de har kjipet mye inn på kvaliteten, iallefall det synlige som interiør. Virker på meg som det er langt mer "GM" enn Saab, i motsetning til 9-5. Men det kan være at det er noe som og har skjedd på 9-5en fra '03 og senere.
Men det er nå min subjektive mening.

Hvordan de to bilene er å eie i forhold til hverandre vet jeg ikke, siden jeg bare har en 9-5.
Velger du bil for å ha et mest mulig problemfritt bilhold, er mitt tips ikke å velge Saab, men heller gå for Japansk/Koreansk.

Velger du derimot Saab for at du har falt for noe med den, så ser jeg ikke noe spesielt i veien for å kjøpe det.
Sjekk at det er et bra eksemplar til en ok pris, og slå til. Utifra de to bildene i innlegget så bilen meget bra ut, og den har fulgt opp alle servicene. Får du den til en fin pris ville jeg ha slått til.

Det med ventilhuset er relativt greit og få gjort på GM sin regning er mitt inntrykk. Og dersom du må betale det selv er det vel heller ikke akkurat noen stor utgift sammenliknet med alt annet av utgifter man har med bil.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 13 nov 2006, 21:02

Hei!

Kan vel slenge inn litt jeg å..

Litt småplukk er det vel alltids med alle biler, nok mer på 9-5 enn japansk, men ikke noe som koster skjorta (foruten veivhusventilasjon og oil-sludge da).. Simmering som var gåen på min, i tillegg ble registerkjedet byttet da NAF tester påpekte en lyd fra sida der (60 000 km). Viste seg at vannpumpa var gåen også, så de tok den i samme slengen.. skal ikke forundre meg at det var den som laget litt gåent-lager-lyd??

Ellers er det bra lite støynivå, gode seter, MYE høyere kvalitet enn 9-3 interiørmessig (mindre plastic-fantastic) og sikker som fy..

Ellers er den knall å kjøre, mulighet for masse hestekrefter og bra priset i forhold til konkurrentene!! Og så ser den jo bra ut..

Min erfaring er dårlige foringer og originaldempere, SID (infodisplay har en tendens til å miste piksler/dette ut), gode motorer om servicer/olje er fulgt opp, ellers "vanlige" slitedeler når km kommer..

Mener nå engang at Toyota er for de som ikke er interessert i bil!!
Saab er for oss som er bilinteressert og setter pris på hver kjøretur!!
Og servicen hos Saab er megabra!!! (ref : Autoindex)

Uansett, en bil med servicehistorie og som er passet på er bra uansett merke vel?

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 13 nov 2006, 23:09

Broren til njadve kjøpte en 1996 Mercedes E230 istedet. :shock:

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 13 nov 2006, 23:18

colombo skrev:Broren til njadve kjøpte en 1996 Mercedes E230 istedet. :shock:
En slikens rustholk med usaklig dårlig kvalitet fra innerst til ytterst ? :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 nov 2006, 00:43

colombo skrev:Broren til njadve kjøpte en 1996 Mercedes E230 istedet. :shock:
Da kan han bare ha det så godt ;)

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 14 nov 2006, 23:13

Vel, vurderte E-klasse, men NEI.. Ikke vurderbart til samme pris, i tillegg ikke så god å kjøre og "sjarm" og motor.. Elsker min SAAB!! Angrer ikke ett sekund!!

Så E-klasse.. hversågod for min del ihvertfall.. :lol:

Men igjen, hver sin smak, det må man vel respektere det..

Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 20 nov 2006, 00:12

Hmm pixlene i SID er det eneste verd å nevne. Det er det mange 9-5'er i 98-00 årene sliter med.

Ellers ville jeg fått fikset veivhusventilasjonen.

Har opplevd andre småting men istede for å skrive om det her kan du heller gå inn på linken i signaturen min å lese om det.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 nov 2006, 00:26

colombo skrev:Broren til njadve kjøpte en 1996 Mercedes E230 istedet. :shock:
tranceman N366 skrev:Hmm pixlene i SID er det eneste verd å nevne. Det er det mange 9-5'er i 98-00 årene sliter med.

Ellers ville jeg fått fikset veivhusventilasjonen.
Du er nok for sent ute Tranceman ;)

Svar