Hvor finner jeg Mitsubishi TE05-12B?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Hvor finner jeg Mitsubishi TE05-12B?

Legg inn av Vangen N622 » 16 nov 2006, 03:39

På hvilke biler (bortsett ifra 900:an) finner jeg turboen "Mitsubishi TE05-12B" som da skal være bolt-on på Saab 900 med vannkjøling. Står det slike på 9000t motorer? Og et lite spm. i farta. Er alle turboene på 9000 vannkjølte?
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 16 nov 2006, 09:36

Tenke nå på biler utenom 900 jeg da. Men men.

Som du nevnte, så ble turboen levert på de siste 900'ene og er den beste turboen som ble levert originalt, og er et godt alternativ isteden for Trim60 turboen. Popeye ratet TE05 turboen til 250hk+ og Trim60 til 300hk+, og siden jeg ikke skal ta ut mer en rundt 200hk på min kommende T8 eller T16, så hadde jeg heller lyst på en TE05 med raskere spoolup isteden for Trim60 som kommer til å rive girkassen istykker med tid og stunder. :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 16 nov 2006, 09:38

Finnes på 9000 også. Årmodell vet jeg ikke :roll:
Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 16 nov 2006, 09:40

Kristian N70 skrev:Finnes på 9000 også. Årmodell vet jeg ikke :roll:
Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.
Akkurat. Hadde håpet de fra 9000 skulle være bolt-on og da være et større marked på de. Men den gang ei. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 16 nov 2006, 09:44

Ikke bolt on nei :wink:

Utløpet fra kompressor gikk rett imot radiator, denne må vris men da følger jo wg klokka med rundt, og da blir wg-armen for kort og i feil vinkel. Husker ikke helt hvordan løsningen blei da jeg fant ut dette klokka 0100 på natta, og var veldig avhengig av å ha med bilen hjem den dagen.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 16 nov 2006, 14:25

Vangen N622 skrev: så hadde jeg heller lyst på en TE05 med raskere spoolup isteden for Trim60 som kommer til å rive girkassen istykker med tid og stunder. :p

Det er dreimoment på lave turtall som knekker kassa...

så en trim60 er nok snillere mot kassa enn en TE05.....

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 16 nov 2006, 15:08

Men så mye bedre å kjøre med da gitt!
Bare å prøve å begrense seg litt selv om det ikke er like enkelt alltid :oops: :oops:
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 16 nov 2006, 18:10

Tenkte bare at jeg ble å få så mye hester med trim60'en, og derfor kom til å rive kassa i stykker. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 16 nov 2006, 19:20

Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp. :wink:

Sånn har jeg forstått det :)
9³ TurboX

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 16 nov 2006, 20:05

Joachim N370 skrev:Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp. :wink:

Sånn har jeg forstått det :)
Riktig det, det er Nm som ikke er bra! (for kassa)

Jeg har T60 turbo på "Gatebilen" enda ikke hatt kasseproblemer.

Den bremset nesten 290 hester i høst...

Men det som er værst for kassa, det er sjåføren!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 17 nov 2006, 03:47

Petter 900 T skrev:
Joachim N370 skrev:Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp. :wink:

Sånn har jeg forstått det :)
Riktig det, det er Nm som ikke er bra! (for kassa)

Jeg har T60 turbo på "Gatebilen" enda ikke hatt kasseproblemer.

Den bremset nesten 290 hester i høst...

Men det som er værst for kassa, det er sjåføren!

Petter
Okay, jeg var nesten sikker på at jeg måtte bytte kasse bortimot en gang i mnd vist jeg begynte å snuse på 250hk. Kansje jeg kan satse på litt mer en jeg hadde tenk i utgangspunktet. Men 4-trinns er vel påbudt da i forhold til 5-trinns? ( PS: Er hard på høyrefoten :p )
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 nov 2006, 08:33

Vangen N622 skrev:Men 4-trinns er vel påbudt da i forhold til 5-trinns? ( PS: Er hard på høyrefoten :p )
Det kan nok være en god ide, men en hvilken som helst 4trinns er det ikke så mye hjelp i. Det er kokillgjutna lådor som gjelder (kasser som er støpt i kokiller) :) Dette er i utgangspunktet da snakk om 4trinns fra 78-79.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2006, 14:26

Det er også forskjell på 5-trinnskasser. De fra 89 og 90 er de sterkeste. Jeg har 90-kasse i min, effekten skal jeg ikke si at jeg vet, men den går helt greit... (lader 1,5 bar). Kassa holder ennå... skal si ifra når den raser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 17 nov 2006, 14:29

Får ta standpunkt til girkasse når jeg har funnet ut hvilken motor det blir 8)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 30 nov 2006, 20:03

Har TE05 på min 900s, med 1,2 bar ladetrykk. Utrolig fin turbo med rask spool-up, kan kjøre på 5. gir "overalt", trenger ikke gire ned ved forbikjøringer :D
Girkassa har funka de første 484.000 kilometerene, så den holder nok en stund til.
Er man forsiktig i lyskryss så går det nok bra...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar