Hvor finner jeg Mitsubishi TE05-12B?
Moderator: Moderatorer
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Hvor finner jeg Mitsubishi TE05-12B?
På hvilke biler (bortsett ifra 900:an) finner jeg turboen "Mitsubishi TE05-12B" som da skal være bolt-on på Saab 900 med vannkjøling. Står det slike på 9000t motorer? Og et lite spm. i farta. Er alle turboene på 9000 vannkjølte?
Saab er livet! 

- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Tenke nå på biler utenom 900 jeg da. Men men.
Som du nevnte, så ble turboen levert på de siste 900'ene og er den beste turboen som ble levert originalt, og er et godt alternativ isteden for Trim60 turboen. Popeye ratet TE05 turboen til 250hk+ og Trim60 til 300hk+, og siden jeg ikke skal ta ut mer en rundt 200hk på min kommende T8 eller T16, så hadde jeg heller lyst på en TE05 med raskere spoolup isteden for Trim60 som kommer til å rive girkassen istykker med tid og stunder.
Som du nevnte, så ble turboen levert på de siste 900'ene og er den beste turboen som ble levert originalt, og er et godt alternativ isteden for Trim60 turboen. Popeye ratet TE05 turboen til 250hk+ og Trim60 til 300hk+, og siden jeg ikke skal ta ut mer en rundt 200hk på min kommende T8 eller T16, så hadde jeg heller lyst på en TE05 med raskere spoolup isteden for Trim60 som kommer til å rive girkassen istykker med tid og stunder.

Saab er livet! 

- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Finnes på 9000 også. Årmodell vet jeg ikke
Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.

Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Akkurat. Hadde håpet de fra 9000 skulle være bolt-on og da være et større marked på de. Men den gang ei.Kristian N70 skrev:Finnes på 9000 også. Årmodell vet jeg ikke![]()
Jeg kjøpte en ny en på SDCC som jeg trodde var til og900, men den var til 9000. Litt annen vridning på kompressor/turbin og wg klokka måtte jeg lage nye fester til. Enklest å få tak i en fra 900, så slipper du mye dill med ombygging.

Saab er livet! 

- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Ikke bolt on nei
Utløpet fra kompressor gikk rett imot radiator, denne må vris men da følger jo wg klokka med rundt, og da blir wg-armen for kort og i feil vinkel. Husker ikke helt hvordan løsningen blei da jeg fant ut dette klokka 0100 på natta, og var veldig avhengig av å ha med bilen hjem den dagen.

Utløpet fra kompressor gikk rett imot radiator, denne må vris men da følger jo wg klokka med rundt, og da blir wg-armen for kort og i feil vinkel. Husker ikke helt hvordan løsningen blei da jeg fant ut dette klokka 0100 på natta, og var veldig avhengig av å ha med bilen hjem den dagen.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Riktig det, det er Nm som ikke er bra! (for kassa)Joachim N370 skrev:Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp.![]()
Sånn har jeg forstått det
Jeg har T60 turbo på "Gatebilen" enda ikke hatt kasseproblemer.
Den bremset nesten 290 hester i høst...
Men det som er værst for kassa, det er sjåføren!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Okay, jeg var nesten sikker på at jeg måtte bytte kasse bortimot en gang i mnd vist jeg begynte å snuse på 250hk. Kansje jeg kan satse på litt mer en jeg hadde tenk i utgangspunktet. Men 4-trinns er vel påbudt da i forhold til 5-trinns? ( PS: Er hard på høyrefotenPetter 900 T skrev:Riktig det, det er Nm som ikke er bra! (for kassa)Joachim N370 skrev:Dreiemomentet du får på lavt turtall som tar girkassene, ikke masse effekt på topp.![]()
Sånn har jeg forstått det
Jeg har T60 turbo på "Gatebilen" enda ikke hatt kasseproblemer.
Den bremset nesten 290 hester i høst...
Men det som er værst for kassa, det er sjåføren!
Petter

Saab er livet! 

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det kan nok være en god ide, men en hvilken som helst 4trinns er det ikke så mye hjelp i. Det er kokillgjutna lådor som gjelder (kasser som er støpt i kokiller)Vangen N622 skrev:Men 4-trinns er vel påbudt da i forhold til 5-trinns? ( PS: Er hard på høyrefoten)

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er også forskjell på 5-trinnskasser. De fra 89 og 90 er de sterkeste. Jeg har 90-kasse i min, effekten skal jeg ikke si at jeg vet, men den går helt greit... (lader 1,5 bar). Kassa holder ennå... skal si ifra når den raser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Har TE05 på min 900s, med 1,2 bar ladetrykk. Utrolig fin turbo med rask spool-up, kan kjøre på 5. gir "overalt", trenger ikke gire ned ved forbikjøringer
Girkassa har funka de første 484.000 kilometerene, så den holder nok en stund til.
Er man forsiktig i lyskryss så går det nok bra...

Girkassa har funka de første 484.000 kilometerene, så den holder nok en stund til.
Er man forsiktig i lyskryss så går det nok bra...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.