9000 88 Modell uten DI og bytte motor til en med DI
Moderator: Moderatorer
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
9000 88 Modell uten DI og bytte motor til en med DI
Som topicen sier, hvordan er det å bytte fra automat 2.0 uten DI, til en 2.3 med manuell?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 88 Modell uten DI og bytte motor til en med DI
Du skal altså bygge om til manuell og bytte motor? Går bra det, ville vel ha satsa på trionic når du først er i gang, da. Liste på hva du trenger foruten motor, kasse, ledningsnett, spakstell og pedalstell vet Tor, han holder på med dette nå.kevin86 skrev:Som topicen sier, hvordan er det å bytte fra automat 2.0 uten DI, til en 2.3 med manuell?
Skal du ha Trionic så trenger du dyser, giverne til systemet og bredbåndslambda i tillegg, samt triggerhjul hvis du skal ha 5.5.
Papir på det du setter inn er jo også en fordel.....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du kan nok bruke tennfordeleren på 2,3i motoren også, bare ta av toppdekslet og smell den på. Jeg tror sporene er på plass på kamakselen. Hvis du har komplett delebil med ledningsnett så kan du bytte til DI også, men omfanget er jeg ikke sikker på.
Automat til manuell krever litt ombygging med giroverføring, clutch mm, men har du alt så er det vel en grei sak.
2,3i er en motor som drikker uforholdsvis mye suppe, uten å gi det helt store kicket. Du får turbobiler så billig nå at jeg ville vurdert seriøst å bytte til en med snurre i stedet. 88-90 modeller var ganske driftssikre og selges omtrent gratis, 91-93 modeller får du også uforsvarlig rimelig, og da med mye mindre rust.
Automat til manuell krever litt ombygging med giroverføring, clutch mm, men har du alt så er det vel en grei sak.
2,3i er en motor som drikker uforholdsvis mye suppe, uten å gi det helt store kicket. Du får turbobiler så billig nå at jeg ville vurdert seriøst å bytte til en med snurre i stedet. 88-90 modeller var ganske driftssikre og selges omtrent gratis, 91-93 modeller får du også uforsvarlig rimelig, og da med mye mindre rust.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Skjønte det som det var snakk om å sette i turbomotor??? Å stappe nedi en sløv 2,3i er vel ingen vits!
Selve DI-konverteringa er temmelig enkel, hvis du har alt du trenger. Spørsmålet blir om du skal ha DI+APC og bosch-sprut, DI/APC og bosch-sprut eller trionic... Mer jobb med 5.5 enn med 5.2.
Selve DI-konverteringa er temmelig enkel, hvis du har alt du trenger. Spørsmålet blir om du skal ha DI+APC og bosch-sprut, DI/APC og bosch-sprut eller trionic... Mer jobb med 5.5 enn med 5.2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Har snurre motor, og skulle sette inn en 2.3 snurre motor som bare har gått 130 00km. Men viser seg at bilen har blitt skjev bak, slik at jeg ikke får inn bak luka lenger. Må derfor heller legge til side penger til opprettingIngvar N629 skrev:Skjønte det som det var snakk om å sette i turbomotor??? Å stappe nedi en sløv 2,3i er vel ingen vits!
Selve DI-konverteringa er temmelig enkel, hvis du har alt du trenger. Spørsmålet blir om du skal ha DI+APC og bosch-sprut, DI/APC og bosch-sprut eller trionic... Mer jobb med 5.5 enn med 5.2.

Alt pga noen som ikke bruker speil når dem kjører

Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID