9000 88 Modell uten DI og bytte motor til en med DI

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

9000 88 Modell uten DI og bytte motor til en med DI

Legg inn av kevin86 » 15 nov 2006, 22:51

Som topicen sier, hvordan er det å bytte fra automat 2.0 uten DI, til en 2.3 med manuell?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 88 Modell uten DI og bytte motor til en med DI

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2006, 12:21

kevin86 skrev:Som topicen sier, hvordan er det å bytte fra automat 2.0 uten DI, til en 2.3 med manuell?
Du skal altså bygge om til manuell og bytte motor? Går bra det, ville vel ha satsa på trionic når du først er i gang, da. Liste på hva du trenger foruten motor, kasse, ledningsnett, spakstell og pedalstell vet Tor, han holder på med dette nå.
Skal du ha Trionic så trenger du dyser, giverne til systemet og bredbåndslambda i tillegg, samt triggerhjul hvis du skal ha 5.5.

Papir på det du setter inn er jo også en fordel.....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 nov 2006, 12:22

Du kan nok bruke tennfordeleren på 2,3i motoren også, bare ta av toppdekslet og smell den på. Jeg tror sporene er på plass på kamakselen. Hvis du har komplett delebil med ledningsnett så kan du bytte til DI også, men omfanget er jeg ikke sikker på.

Automat til manuell krever litt ombygging med giroverføring, clutch mm, men har du alt så er det vel en grei sak.

2,3i er en motor som drikker uforholdsvis mye suppe, uten å gi det helt store kicket. Du får turbobiler så billig nå at jeg ville vurdert seriøst å bytte til en med snurre i stedet. 88-90 modeller var ganske driftssikre og selges omtrent gratis, 91-93 modeller får du også uforsvarlig rimelig, og da med mye mindre rust.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2006, 17:19

Skjønte det som det var snakk om å sette i turbomotor??? Å stappe nedi en sløv 2,3i er vel ingen vits!

Selve DI-konverteringa er temmelig enkel, hvis du har alt du trenger. Spørsmålet blir om du skal ha DI+APC og bosch-sprut, DI/APC og bosch-sprut eller trionic... Mer jobb med 5.5 enn med 5.2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 16 nov 2006, 18:37

Ingvar N629 skrev:Skjønte det som det var snakk om å sette i turbomotor??? Å stappe nedi en sløv 2,3i er vel ingen vits!

Selve DI-konverteringa er temmelig enkel, hvis du har alt du trenger. Spørsmålet blir om du skal ha DI+APC og bosch-sprut, DI/APC og bosch-sprut eller trionic... Mer jobb med 5.5 enn med 5.2.
Har snurre motor, og skulle sette inn en 2.3 snurre motor som bare har gått 130 00km. Men viser seg at bilen har blitt skjev bak, slik at jeg ikke får inn bak luka lenger. Må derfor heller legge til side penger til oppretting :(
Alt pga noen som ikke bruker speil når dem kjører :evil:
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Svar